belasting
Auteur | Bericht |
---|---|
Gerja |
Geplaatst: maandag 27 Juli 2009 10:23
Hallo, Vaak zie je in advertenties staan hoeveel je per uur verdient. Bijv. 15 Euro. Is dit netto of bruto? En in mijn geval heb ik een klein eigen bedrijfje, waar ik nog nauwelijks inkomsten uit haal (in Belgie). Wat is het beste om te doen, in loondienst, of als freelance of anders? Weet iemand hoe dit belanstingtechnisch in zijn werk gaat? mvg Toon |
Pim |
Geplaatst: maandag 27 Juli 2009 22:05
Beste Toon, Het bedrag dat er gevraagd word is altijd bruto. Er moeten nog belastingen, verzekeringen en dergelijke vanaf. 15 euro is overigens wel een heel laag bedrag om te vragen. Als ik je advertentie doorlees vallen mij een aantal dingen op. 1. Je hebt een advertentie die geschreven is vanuit jouw perspectief, wat jij aanbied. Maar het lijkt erg gericht op jou en niet op de klant. Probeer daar eens over te praten met een professioneel tekstschrijver (en misschien een website te organiseren). 2. Je hebt Sociaal pedagogisch werk gedaan, een cursus om therapeutisch medewerker te zijn en daarvoor allemaal diploma's behaald. Toch bied je in je advertentie behandeling, huishoudelijke hulp, verzorging en vervoer aan. Wat wil je nu eigenlijk. Maak een keuze en schep zo duidelijkheid voor de klant. Want jij kunt toch onmogelijk concurreren tegen mensen die uitsluitend huishoudelijk werk doen (welke soms voor 12 euro al willen gaan werken!) en het is helemaal de vraag of je dat wel moet willen. Daarnaast MAG je geen behandeling aanbieden omdat je daarvoor de kwalificaties en benodigde papieren mist. En als ik je er een tip over mag geven: Voor veel klanten in de zorg is gevoel het leidende onderdeel in de keuze die ze maken. Zorg dat je je daar dus heel erg op richt. 3. Je advertentie/ profiel is bepaald niet foutloos wat betreft taal en spelling. Dat is wel belangrijk want fouten en slordigheden halen je professionele uitstraling onderuit. En verder: 4. Focus je niet uitsluitend op deze website. De hoeveelheid nieuwe klandizie is onvoldoende om alle ondernemers van voldoende (potentiële) klanten te kunnen voorzien. Het zal wel een investering kostten om klanten te winnen en daarna een langdurige relatie op te bouwen (denk aan website, visitekaartjes, folders (bijvoorbeeld huis aan huis verspreiden), advertenties, netwerk opbouwen, enzovoort). Daarbij moet alles wat je aanbied in een keer een goede indruk afgeven en dus helemaal kloppen. Belangrijk dus om het voorwerk voor 100% goed in orde te hebben. Dat kost vaak enkele MAANDEN tijd om het helemaal goed uit te denken en te realiseren. 5. Als je als ondernemer weinig omzet draait, doe je iets niet goed. Er zijn in Nederland bij de Kamer van Koophandel veel mogelijkheden om advies in te winnen. Er zijn zelfs trainingen en mogelijkheden om coaching te krijgen in het goed draaiende krijgen van een slechtlopend bedrijf. Belangrijk daar voor is wel dat je een solide ondernemingsplan gaat schrijven. Ook daar kun je bij de KvK hulp voor vragen. Zoals je ziet zijn er veel punten waar je aan kunt werken om je bedrijf echt goed op de rails te zetten. Ik raad je aan daar professioneel advies voor in te winnen door bijvoorbeeld in gesprek te gaan met de KvK. Mocht je echter niet als ondernemer verder willen, dan is het verstandig je te laten informeren over wat er allemaal bij komt kijken om te werken in loondienst via het PGB. Bel daarvoor eens op naar de Sociale VerzekeringsBank ( http://www.svb.nl ) of naar Per Saldo, de belangenorganisatie voor mensen met een PGB ( http://www.persaldo.nl ) met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk