Zorgaanbieder die op dit moment een WW uitkering heeft
Auteur | Bericht |
---|---|
Geplaatst: maandag 27 Juli 2009 12:22
Hallo allemaal, Wij hebben (na lang zoeken) eindelijke iemand gevonden voor onze zoon. Nu blijkt zij op dit moment een WW uitkering te hebben. Dat het inkomen uit de PGB op haar uitkering wordt gekort lijkt me logisch maar ze heeft nu ook te horen gekregen dat als wij na een half jaar geen herindicatie krijgen zij ook het recht op haar WW uitkering kwijt is. Er zou geen sprake zijn van een arbeidsovereenkomst???? Wie heeft hier ervaring mee en kan mij aan een antwoord helpen? Vriendelijke groeten, Renate Huizinga (moeder van) |
|
(verwijderd) |
Geplaatst: maandag 27 Juli 2009 15:21
geachte mevrouw wij zouden u graag van dienst zijn hartelijke groeten cor schell thuiszorg balans |
Pim |
Geplaatst: maandag 27 Juli 2009 22:25
Beste Renate, Als degene waar je nu een contract mee afsluit inderdaad zorg gaat verlenen en uitsluitend jullie als klant heeft, dan heeft hij een probleem als hij jullie na een tijd weer als klant verliest. Wat je kan eisen van hem is een Verklaring ArbeidsRelatie (VAR) die de belastingdienst op zijn verzoek gratis afgeeft en waarmee hij de intentie aangeeft bij de belastingdienst om minstens drie klanten te werven en ook niet meer dan drie dagen per week bij een klant te werken. Jullie zijn dan volledig gevrijwaard van welke problemen dan ook als jullie deze kunnen overleggen aan de belastingdienst. In dit geval betalen jullie hem dan als ondernemer uit en betalen jullie hem een overeengekomen bedrag waarin belasting, verzekering, pensioen en dergelijke door hemzelf moet worden afgedragen/ geregeld. Maar dit probleem is niet jullie probleem, het is iemand die zijn eigen probleem afschuift op jullie omdat hij niet alles op alles wil zetten om minimaal drie klanten bijeen te sprokkelen (een vereiste van de belastingdienst om hem als ondernemer aan te merken) of dat hij zich niet eerst goed heeft laten informeren. Bovendien kan hij ondersteuning krijgen en een financiële stimulans vanwege dat hij vanuit een uitkeringssituatie een bedrijf start. Daarvoor zal hij wel zelf bij zijn uitkeringsinstantie aan moeten kloppen. Persoonlijk zou ik in zo'n geval kiezen om nog even verder te zoeken. Met deze houding krijg je sowieso problemen later omdat hij nu al een indruk achterlaat dat hij niet zelf zijn problemen wil oplossen of niet zijn zaken goed voor elkaar heeft. Een zeer onprofessionele opstelling van nota bene iemand die als hulpverlener door moet gaan. met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
HZC Weert Comfortzorg |
Geplaatst: woensdag 29 Juli 2009 21:26
As ik het goed begrijp hebben jullie niet haar een arbeidscontract van het svb aangeboden die in de pgb klapper zit, en verloont via het svb, als jullie dit alsnog doen dan krijgt ze het loon via het svb die jullie weer betalen aan het svb. Mochten jullie geen nieuwe indicatie krijgen over een half jaar, dan word het arbeidscontract ontbonden en zij krijgt gewoon weer een ww uitkering als jullie voor alle inhoudingen hebben gekozen die ingehouden worden op haar bruto loon. Gaat ze als zzp er bij jullie werken dan moet ze zelf voor diverse inkomens verzekeringen zorgen, jullie betalen alleen haar uurtarief, en zorgen gewoon dat jullie een overeenkomst hebben met als afspraak mochten jullie geen herindicatie krijgen dat de overeenkomst dan is ontbonden.dat is he risico van een zelfstandige ondernemer zonder personeel. ik hoop dat jullie er samen uit komen. met vriendelijke groeten, hzc weert |
Elly |
Geplaatst: vrijdag 31 Juli 2009 15:42
enkele jaren geleden zat ik in dezelfde situatie. Ik heb met de zorgvrager een arbeidscontract afgesloten (model SVB) , niet met vaste uren, maar op oproepbasis. De uren die ik werkte en wat ik verdiende moest per 4 weken opgegeven worden bij het UWV, zij hebben daar standaard lijsten voor. Wel duidelijk aangeven dat je loon in dat geval evt. inclusief vakantiegeld en vakantierechten is. Het loon werd ingehouden op mijn uitkering. Als ik een maand minder werkte werd er dus ook minder ingehouden. Het verhaal wordt anders als je als zelfstandige aan de slag gaat, wees daar voorzichtig mee als je niet zeker bent van je inkomsten. Als je een week 10 uur werkt, wordt je geacht de volgende weken ook altijd 10 uur te werken en wordt je dus blijvend gekort. |
Geplaatst: dinsdag 11 Augustus 2009 22:35
Beste Renate, Deze vraag heb ik met interesse gelezen. Alleen begrijp ik niet waarom het beeindigen van uw indicatie tot beeindiging van de WW van uw zorgverlener zou leiden. Heeft u daar meer informatie over? En verder vraag ik me af wat dit voor u uitmaakt. Het lijkt mij een zaak van de zorgverleenster zelf om te bepalen of zij ondanks deze informatie toch met u in zee wil gaan. Vriendelijke groet |
|
Geplaatst: dinsdag 11 Augustus 2009 22:36
Beste Renate, Deze vraag heb ik met interesse gelezen. Alleen begrijp ik niet waarom het beeindigen van uw indicatie tot beeindiging van de WW van uw zorgverlener zou leiden. Heeft u daar meer informatie over? En verder vraag ik me af wat dit voor u uitmaakt. Het lijkt mij een zaak van de zorgverleenster zelf om te bepalen of zij ondanks deze informatie toch met u in zee wil gaan. Vriendelijke groet |
|
Geplaatst: woensdag 12 Augustus 2009 11:39
M.i. kunnen er twee situaties zijn: 1. Uw zorgverlener werkt op meer dan 3 dagen voor U. In dat geval wordt U werkgever. Uw werknemer is dan verzekerd voor de WW. Als Uw indicatie vervalt, wordt hij onvrijwillig werkloos en heeft recht op een WW uitkering, als er op voldoende dagen gewerkt is. 2. Uw zorgverlener werkt op minder dan 4 dagen per week voor U. In dat geval is hij niet verzekerd voor het WW risico. Hij kan dan op vrijwillige basis bij het UWV een verzekering tegen werkloosheid afsluiten, zodat hij bij het vervallen van het contract onvrijwillig werkloos is en recht heeft op ee WW uitkering. |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk