1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Verwonderlijk

Auteur Bericht
Pim Geplaatst: vrijdag 31 Juli 2009 15:07
Als man heb ik regelmatig er mee te maken, dat PGB houders mij afwijzen omdat ze op zoek zijn naar een vrouw.

Toch is het voor mij vaak onduidelijk waarom en zie ik het vaak ook niet aan een advertentie. Helaas krijg ik ook vaak geen reactie op deze vraag over het waarom van mensen. Het komt zo vaak voor dat ik graag zou willen weten wat mensen beweegt om mannen sowieso af te wijzen in de hulpverlening.
Want of dat nu gaat om hulp voor jongens, meisjes, mannen of vrouwen, dat blijkt geen verschil te maken.

Kunnen mensen die dit gevoel ook hebben mij verduidelijken wat hun motiveert om uitdrukkelijk te kiezen voor het zoeken naar een vrouw, zonder ook maar de werkwijze, professionaliteit of kunde van een mannelijk hulpverlener in overweging te nemen?

Alvast mijn grote dank voor uw reactie
met vriendelijke groet,
Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: zaterdag 01 Augustus 2009 00:54
Voor al die jongens, meisjes, mannen of vrouwen kan ik niet spreken, maar het werkt hier tot nu toe ook zo. Zij het dat de enige man die ooit bij me solliciteerde dat deed met de overtuigende brief: 'die uurtjes kan ik er wel bij hebben'.
Je begrijpt dat ik ervan overtuigd was dat dit geen serieuze kandidaat kon zijn.

Bij de zorg in natura zaken heb ik aangegeven dat het niet uitmaakt. Er komt af en toe ook wel een man en dat maakt op zich geen verschil. Het gaat om de persoon en dan maakt man of vrouw niet uit. Tot nu toe heb ik vrijwel alleen de keuze uit vrouwen gehad, met wisselend succes, ik stel me voor dat dat met mannen niet anders is, maar moet zeggen dat de voorkeur bij begeleiding ook hier uitgaat naar een vrouw (en vanaf een bepaalde leeftijd ivm enige levenservaring, dus geen studente). Zonder dat ik dat kan uitleggen, het is een kwestie van gevoel.
Geplaatst: zaterdag 01 Augustus 2009 01:28
Valt me nu weer eens op: bij de zorgaanbieders heb je er een heleboel die zich alleen aanbieden voor kinderen met de modieuze psychische stoornissen.
Is daar ook een reden voor?

En zou dit niet uitgesplitst kunnen worden, net als wellicht op voorkeur man/vrouw/maaktnietuit ?
Nu moet je iedere keer door het hele aanbod heen ...
Pim Geplaatst: zaterdag 01 Augustus 2009 13:51
Beste Adri (Uitje)

Ik heb alle begrip voor je uitleg. Maar bij jouw maakt het niet uit. Je overweegt het dus wel serieus als het langs komt.
Ik heb al meermalen meegemaakt dat ik zeer serieus reageerde en volledig ook inging op de advertentie. De enige reactie die ik dan krijg is dat ze geen man willen.
Deze mensen geven mij het gevoel niet eens het serieus in overweging te willen nemen dat een man ook goede, betrouwbare, zorgzame en volledig naar hun wens georganiseerde zorg kan leveren.
Ik snap dat het niet gemeengoed is dat mannen zorg verlenen. Maar als je ze helemaal geen kans geeft is het een heel ander verhaal.

Ik vraag me ernstig af wat dat veroorzaakt.
Daarom vraag ik of mensen dat kunnen verduidelijken. Want met alleen dat het gevoelsmatig is kan ik niet zoveel. Dat gevoel komt ergens vandaan.
In ieder geval ben ik wel blij met je reactie. Ik hoop dat andere mensen ook willen reageren. Zelfs al is het maar beknopt of onduidelijk.

Om in te gaan op je vraag over wat jij noemt modieuze ziekteverschijnselen:
Ik vermoed dat veel zorgverleners door hebben dat hier slechts heel zelden mensen komen die daadwerkelijk begeleiding of andere hulp zoeken voor zichzelf. Vaak is het zo dat ze zorg zoeken voor hun kinderen, huishoudelijke hulp nodig hebben of verzorging voor een partner of kind.
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: vrijdag 07 Augustus 2009 11:38
Beste Pim,
Misschien ben ik de afwijking op de regel maar als ik kon kiezen had ik liever een man. Ik heb huishoudelijke hulp en bij alle hulpen die er tot nog toe geweest zijn ontstaat er een spanningsveld tussen wat ik heb aangeven en wat zij willen. Het gaat natuurlijk om zwaar werk, licht werk kan ik zelf, toch ben ik kort geleden weer door mijn rug gegaan omdat de hulp niet wil dweilen van wege haar gezondheidsproblemen. Aan dat soort hulp heb ik weinig maar kost wel veel. Dat moet je dan weer uitpraten en gaat met veel emotie gepaard, hier heb ik geen zin in. Een hulp is er om het leven makkelijker te makenen niet meer energie te kosten.

Volgens mij zijn mannen wat zakelijker en denken niet zo snel: "dat verander ik wel als ik de baan heb", en verder zijn mannen fysiek nu eenmaal sterker.

Mogelijk komt het ook omdat er vaak ook naar een vriendin gezocht wordt.

Jolanda
Marianne Geplaatst: vrijdag 07 Augustus 2009 21:27
Beste Pim, voor de doelgroep jongens/jongeren met ADHD/ASS is er meer vraag naar mannen dan dat er mannen werken. Dat zou te maken kunnen hebben met behoefte aan een rolmodel, de denkstijl? Bied jij diensten aan waarvan "men" blijkbaar denkt dat vrouwen er geschikter voor zijn?

Groeten van Marianne
Pim Geplaatst: zaterdag 08 Augustus 2009 10:18
Beste Jolanda en Marianne,

De reacties die jullie geven lijken mij ook het geval, de praktijk wijst echter uit dat ik met regelmaat word afgewezen voor begeleiding van kinderen omdat er gezocht word naar een vrouw (als de reden al gegeven word). Het vriendin idee zou misschien een motief kunnen zijn.

Ik vraag me daarom af wat voor deze mensen een reden zou kunnen zijn om een man als begeleider niet eens in overweging te nemen.
Misschien dat er mensen zijn die dat weten te verwoorden. Ik hoor dat dan graag. (misschien cultuur gebonden, of een andere reden die vaak niet uit een zeer korte advertentietekst te halen valt)
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare

P.S. Jolanda, ik vind het apart dat je hier stelt dat je mensen zoekt voor het wat zwaardere schoonmaakwerk terwijl je advertentietekst spreekt over lichte schoonmaakwerkzaamheden.
Geplaatst: zaterdag 08 Augustus 2009 21:16
Beste Pim,

Ik heb zelf idd ook een keer een jongeman afgewezen. Dat had in dit geval te maken met zijn achtergrond en studie (theologie) die -naar ons idee- niet aansloot op wat wij zochten en/of op onze levensstijl. Zijn foto was geheel in stijl en ja, op gevoel heb ik hem afgewezen. Ik 'voorzag' dat hij psalmen ging zingen met mijn zoon en had daar geen behoefte aan. Als het een meisje was geweest met dezelfde achtergrond en foto had ik haar ook afgewezen.

Ik denk dat een deel van jouw vraag te beantwoorden is door de negatieve berichten in de media die over mannen in de zorg gaan die bijvoorbeeld kinderen hebben misbruikt (om maar even een voorbeeld te noemen). Onlangs nog de zwembad instructeur, eerder al een taxichauffeur en iemand die in het speciaal onderwijs werkte. In dergelijke berichten heb ik zelden of nooit gelezen dat vrouwen hier de dader waren geweest. Deze berichten zorgen voor een bepaalde beeldvorming over mannen in de zorg en dat werkt enorm in jouw nadeel.
Daarnaast speelt persoonlijke ervaring mee, voor zover die er is. Mijn eigen ervaringen met mannen in de zorg is wisselend, van compleet onverschillig en geen verantwoordelijkheid nemende tot overbezorgde, en daarom benauwende mannen. Ja, die heb je ook in vrouwelijke vorm, weet ik. Vaak worden de zorg-eigenschappen eerder gezien als passend bij een vrouw dan bij een man. En daarom eerder geaccepteerd als een vrouw ze laat zien, dan wanneer een man dat doet.
Ik zou bijna zeggen 'het spijt me'! En wens je succes bij het vinden van een cliënt die het wel aan durft met een man.

Vriendelijke groet,
Petra
Geplaatst: dinsdag 11 Augustus 2009 19:59
Beste Pim,
Ik snap de spraakverwarring m.b.t. zwaarder lichamelijk werk. Het profiel is al oud en door mij op onzichtbaar gezet, dus niet aangepast.

In mijn ogen is het zuigen en dweilen van een stenen en een laminaat vloer geen zwaar werk. Zeker niet omdat in professioneel materiaal heb gekocht om mate name de rug van mijn hulp te sparen. De hulpen denken hier anders over dus ben ik hun term zwaar werk over gaan nemen. Duidelijkheid is belangrijker dan gelijk hebben. Maar ze hoeven niets te tillen met uitzondering van de stofzuiger de trap op, verder bestaat de belasting met name uit bukken en strekkken. Verder is in het hele huis rekening gehouden met mijn handicap zoals bijvoorbeeld het sluiten van alle keine hoekjes en richeltjes, dit maakt het werk veel lichter, en zorgt ervoor dat ik niet steeds hulp nodig heb om gevallen dingen op te rapen.

Ik ben graag zo zelfstandig mogelijk hoe beter je huis aangepast is des te meer kan je zelf doen en als bijkomend voordeel wordt het werk voor de hulpen veel lichter.

Jolanda
Geplaatst: dinsdag 11 Augustus 2009 22:24
Beste Pim,

Hiervandaan een zijdelings advies: Uw zou uw profiel iets persoonlijker en concreter kunnen maken (wat motiveert u, voor concrete hulp kunt u bieden biedt u graag). Dan kunt u in een reactie naast een paar korte zinnen volstaan met verwijzing naar uw profiel.

Persoonlijk heb ik sommige vragen waarvoor ik het leuk zou vinden een man als begeleider te hebben. Maar zeker niet alle.

Succes.

Vriendelijke groet,
Geplaatst: dinsdag 11 Augustus 2009 23:16
Hallo,

Ik ben zeer verbaasd, wij hebben nl. ondersteunende beg. voor onze zoon van een (jonge) man en zijn hier erg tevreden over. We hebben heel bewust voor een man gekozen omdat onze zoon veel liever een man heeft om iets mee te ondernemen dan een vrouw. Onze jongste zoon heeft inmiddels ook een PGB en ook voor hem hebben we heel bewust contact gelegd met een mannelijke begeleider. Kom je idd op het verhaal van rolmodel, daarbij vinden de jongens het veel stoerder.
Pim Geplaatst: vrijdag 21 Augustus 2009 12:54
Beste E ( Mag.ik?!:) )

Dank voor je aanwijzingen. Het blijkt dat mensen liever een persoonlijk stukje lezen dan een wat zakelijk stuk. Ik heb er diverse mensen over gehoord en ga dit proberen anders te verwoorden om daar beter aan tegemoet te komen. Helaas is de ruimte op deze site in de advertentie erg beperkt.

Bryan Schaafsma

Ja, dat gevoel/ idee/ die benadering heb ik zelf ook altijd aangehangen. Blijkbaar werkt dat voor een deel van de mensen of andersom, of zijn er andere redenen waarom ze perse geen man willen. Ik ben er erg benieuwd naar wat deze redenen zouden kunnen zijn en ben daarom dit onderwerp gestart. Daar heb ik al best wat reacties op gekregen waarvoor mijn dank.
Uiteraard sta ik open voor nog meer reacties en hoop dat mensen hun mening/ gevoel/ ervaringen/ kennis hier ook willen delen omtrent de specifieke keuze voor een man of vrouw.
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: zaterdag 22 Augustus 2009 04:00
Ha Pim,

Ik zie dat je nu ook tegen de dingen aanloopt waar ik eerder last mee had :wink:

Er werd ergens gezegd dat er vaak een vriendin wordt gezocht. Nou zijn niet allen die zorg nodig hebben man of lesbisch dus ik vroeg me af hoe zwaar hierbij de wens van de moeders van de kinderen die zorg nodig hebben om er een 'vriendin' bij te hebben in dezen eigenlijk weegt. Dit in combinatie met de niet zo zakelijke reacties (typisch voor bepaalde vrouwen) die je ook op dit forum zo vaak ziet. Ook dat kan in jouw nadeel werken.

(''vriendin' staat met opzet tussen aanhalingstekens omdat je vriendschap niet kunt kopen, ja soms tijdelijk maar een hulp via PGB is toch wat anders)
Cailin Geplaatst: vrijdag 28 Augustus 2009 14:49
Hoi,
Toch wil ik even reageren op de orginele vraag aannemen man vrouw ;-D

Ik zelf neem bewust geen mannen aan als vrouw, omdat vind dat een vrouw zich niet vooor iedere man (dus ook zorgverleners) bloot hoeft te geven. Ik voel me daar niet prettig blij.

Groetjes!
Geplaatst: vrijdag 28 Augustus 2009 16:01
Bij het ASVZ zoeken ze juist mannen voor dit soort hulp en die zijn niet te krijgen.
Pim Geplaatst: vrijdag 28 Augustus 2009 17:49
Beste Cailin (Tpol)

Heel begrijpelijk dat je deze terughoudendheid hebt. Hoewel ik zelf al enkele honderden mensen bloot heb gezien tijdens de verzorging, gaat het mij helemaal niet om verzorging (ik word bovendien echt niet meer warm of koud van een bloot iemand). Ik richt mij via mijn bedrijf uitsluitend op begeleiding. Daar komt het slechts heel zelden voor dat mensen zich omkleden en daar hulp bij nodig hebben. Veel meer is de hulp nodig bij gedrags- en gevoelszaken.

Daarom dat ik verwonderd was over het feit dat ondanks het feit dat sommige mannen qua professionaliteit, zorgzaamheid en kunde bepaald niet onderdoen voor vrouwelijke hulpverleners maar (in mijn geval dan) ze wel worden afgewezen puur op het feit dat ze man zijn, nog voordat er met ze in gesprek is gegaan. En aangezien ik niet helemaal kon doorgronden welke redenen daar mogelijk aan ten grondslag lagen, vroeg ik daar hulp voor in dit forum.

Prettig is dat er diverse vrouwen hun mening hier verwoorden en daarbij inzicht gaven in hoe het voor hun zelf zou kunnen werken en hoe zij mogelijke redenen verwoorden. Dat helpt mij om het een en ander te plaatsen.

Zelf heb ik op vele werkplekken met een keur aan mannen gewerkt (nog veel meer met vrouwen) en in de instellingen geld vaak dat tenzij ernstige bezwaren de keuzevrijheid beperkt is. Nu dat ik als zelfstandige werkt kwam dit vraagstuk echter best wel confronterend op mijn pad en dat riep vragen op. Ik zelf ben redelijk vrijdenkend in dit soort zaken. Ik heb wel te maken met een doelgroep waarin niet iedereen zo ruimdenkend is.

Het helpt dan om duidelijk te hebben wat eventuele motieven zouden kunnen zijn om tot afwijzing over te gaan.
Bedankt in ieder geval voor je reactie
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: zaterdag 29 Augustus 2009 19:27
ik wil hier na lang nadenken toch ook nog ff op reageren , wij hebben een pgb voor mijn zoontje en waarom ik liever geen man is heb is omdat:
- je hoort van die rare dingen op t nieuws over misbruik enzo , tuurlijk weet ik heus wel dat niet iedereen zo is....
- aangezien ik het meest met de hulpverlener te maken zal hebben vind ik een vrouw prettiger in de zin van overleg ed, ik denk dat t voor mij "makkelijker"is dan met een man , hoe moet ik dat zeggen gestel dat je een man treft waar je t een beetje "te goed" mee kan vinden? naja is een gevoel he.
Pim Geplaatst: zaterdag 29 Augustus 2009 20:43
Beste Ariel33

Dank je voor je reactie. Hoewel ik je terughoudendheid me goed kan voorstellen zou ik je aanraden toch open te blijven staan voor een mannelijke hulpverlener/ begeleider.

Misbruik komt helaas voor. Dat er uitgebreid vaak over gesproken word in het nieuws is omdat het weinig voor komt. Desalniettemin is het ernstig als het gebeurt. Vaak kun je voorafgaand aan misbruik al verhoogde interesse en intiemere contacten waarnemen tussen iemand die daar interesse voor heeft en zijn mogelijke slachtoffer. Helaas is het nooit helemaal uit te sluiten. Wel kun je de mogelijkheden minimaliseren door te zorgen voor (on)regelmatige controle en niet voorspelbare momenten waarop iemand anders even langs komt. Verder kan je er voor kiezen om de hulpverlener bij jouw thuis te laten zijn als jij of een andere familielid er ook in de buurt is (hoeft niet in dezelfde ruimte). Vaak zijn het vooral momenten waarop iemand die daar interesse in heeft zich volledig veilig waant dat misbruik voor kan komen.

Waar jij verder op doelt is het gevoel te close te worden met je hulpverlener.
Het is zeker een risico. Wel is het zo dat dit uitdrukkelijk bij MBO en HBO opleiding aan de orde komt (afstand en nabijheid van de klant naar de professional en andersom). Goed getrainde professionals weten daar zeker goed mee om te gaan en weten voldoende afstand te houden zonder afstandelijk te worden maar ook zonder intiem te worden. (het is een goede leidraad om duidelijk in de gaten te houden: word een hulpverlener intiem of deelt hij/ zij vaker intieme dingen met je dan zit je in een gevarenzone)

Uiteraard moet de klik wel goed zijn en moet je jezelf wel voldoende zeker voelen dat het ok is. Goed in ieder geval dat je het zo open opschrijft! Bedankt ook dat je deze twijfel deelde.
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.