Nieuwe overeenkomst Easypool
Auteur | Bericht |
---|---|
Geplaatst: maandag 10 Augustus 2009 12:00
Momenteel biedt Easypool de zorgverlener een nieuwe overeenkomst aan. Zij doen dat vermoedelijk omdat de vergoeding die de bemiddelaars van de zorgvrager vragen te hoog wordt gevonden door o.a. de PGB-verstrekker. In het nieuwe contract van Easypool worden de bemiddelingskosten niet meer van de zorgvrager, maar via de zorgverlener geïncasseerd. Het nieuwe contract houdt in dat Easypool het uurtarief van de zorgverlener verhoogd met 20%. Vervolgens moet de zorgverlener 20% afdragen aan een stichting (die via een overkoepelende stichting aan Easypool verbonden is). Easypool beweert dat het voor de netto-inkomsten van de zorgverlener niets uitmaakt maar dat is niet waar. Voorbeeld: uurloon was € 20,= wordt dus 20% meer = € 24,=. Daarover moet je 20% afdragen aan die stichting. Die 20% van € 24,= is € 4,80, dus blijft over € 24,= minus € 4,80 = € 19,20 en heb je dus 80 ct = 4% van je uurloon ingeleverd. Bovendien hanteerde en hanteert Easypool een gestaffelde omzettabel waarmee ook nog een bijdrage wordt berekend die je, als zorgverlener, aan Easypool moet afdragen. Doordat die 20% tariefsverhoging je omzet verhoogt, kom je eerder in de volgende staffel en dat is weer winst voor Easypool. Om de netto-inkomsten van de zorgverlener werkelijk gelijk te houden zou de afdracht aan de stichting 16,66 % moeten zijn en de staffel moeten worden aangepast. De nieuwe overeenkomst is van de zijde van Easypool ondertekend met een 'i.o.' (in opdracht) en een paraaf en is dus niet rechtsgeldig ondertekend. Vraag 1: hebben anderen dezelfde overeenkomst ontvangen? Vraag 2: is de handelswijze van Easypool, die er op gericht lijkt hun bemiddelingsinkomsten niet te laten dalen en dus strijdig is met de wellicht terechte kritiek dat de bemiddelingskosten te hoog zijn, ethisch wel verantwoord? Advies: niet tekenen! |
|
Nelleke |
Geplaatst: dinsdag 11 Augustus 2009 14:47
Niet pluis lijkt me, bovendien heeft het ook nog terdege invloed op je inkomstenbelasting. Officieel krijg je nu 20% meer inkomen, al hou je in je portmemonnee juist minder over dan daarvoor. |
Geplaatst: dinsdag 11 Augustus 2009 18:25
Dat valt mee want de bemiddelingskosten die je betaalt zijn een aftrekpost en verminderen dus je inkomen. Maar je hebt toch gelijk, maar omdat deze truc je inkomen dus feitelijk verlaagt, verlaag je ook je inkomstenbelasting. Maar daar wordt je in dit geval helemaal niet blij van. :( |
|
Roel |
Geplaatst: dinsdag 18 Augustus 2009 00:24
Ik heb dat contract ook liggen, niet ondertekend. Ik kom tot hetzelfde qua berekening, maar heb een iets andere benadering gekozen, het uurtarief zou met 25 % moeten stijgen om op hetzelfde uit te komen. Ik heb 9 dagen geleden mijn vragen bij Easypool neergelegd, ook met betrekking tot het concurentiebeding wat in de kleine lettertjes opduikt. Ze zouden contact met mij opnemen als ze eruit waren. Daarbij heb ik geen PGB klanten, maar werk voornamelijk voor organisaties die AWBZ zorg geven, dus voel ik mij niet geroepen dit vod te ondertekenen. Mede omdat PGB houders wel 3 keer uitkijken voordat zij iemand via Easypool inhuren, want dat word veel te duur op deze manier. Het lijkt inderdaad op een stiekeme poging weer extra winst te gaan halen |
Geplaatst: donderdag 20 Augustus 2009 14:57
Ik ben benieuwd of je iets bevredigends gaat horen. Tot nu toe lijkt degene die op kantoor zit zelf oprecht te denken dat het een kloppend sommetje is. Niet iedereen had op school een voldoende voor rekenen maar dan kan je later dus wel arm worden als je in handen van Easypool valt. :D |
|
Geplaatst: woensdag 26 Augustus 2009 16:15
Roel, Bedoel je soms dat je al een contract hebt met Easypool voor AWBZ-cliënten? Dat gaat dan ook vervallen want Easypool wil maar één nieuw contract. Overigens stond dat concurrentiebeding ook al in het vorige contract. |
|
Doortje |
Geplaatst: donderdag 27 Augustus 2009 00:22
Onderstaand stukje staat vermeld op de website van Easypool. "Zorg verlenen zonder zorgen. Zorgverlener zonder rompslomp Easypool neemt jou als zelfstandig opererende zorgverlener veel werk uit handen. Voor jou geldt slechts de kern van de zaak, datgene waar je goed in bent: op zelfstandige basis zorg verlenen. Easypool verwerkt jouw urenverantwoording en zorgt voor je declaraties aan de klant of verzekeringsmaatschappij." In bovenstaande constructie is Easypool volgens mij niet een bemiddelingsbureau, volgens de regels van een bemiddelingsbureau. Op deze wijze is de zorgverlener niet aan te merken als zelfstandig ondernemer en dientengevolge, niet een VAR-WUO kan hanteren. Op deze manier lijkt mij ook niet de zorgvrager de opdrachtgever, maar het bureau. Beste zorgverlener: het is helemaal niet zo'n karwei, om je eigen boekhouding te doen. Laat het bemiddelingsbureau alleen zorgen voor de koppeling zorgvrager en zorgverlener en de zorgverlener aanmerken als zelfstandig opererend. Pas dan zal de belastingdienst de zorgverlener zien als zelfstandige en kan zij/hij in aanmerking komen voor startersaftrek. Natuurlijk mag een bureau een percentage rekenen voor de diensten van bemiddeling, maar dat mag volgens mij maar rond de 10% liggen. Dus: de zorgverlener dient de rekening in bij de zorgvrager. Deze betaalt de zelfstandig werkende zorgverlener en de laatste betaalt het percentage van circa 10% aan het bureau. Zo simpel is het, maar Easypool doet net of zij zo welwillend zijn, om jou rompslomp te besparen. Je bent zelfstandige of je bent het niet. En voor de belastingdienst geldt dat ook. |
Marga |
Geplaatst: zondag 20 September 2009 21:50
Ik weet niet of jullie ook bekend zijn met easypool kraamzorg, maar dan heb je het nog slechter het landelijk uurtarief is vastgesteld op 39 euro per uur easypool betaald 24 euro per uur aan de zorgverlener zij berekenen dus 15 euro per uur bemiddelingskosten dit ongeveer 49 uur per gezin kom ik op een bedrag van 735 euro wat ze in hun zak schuiven het is zo easy. |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk