1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Nieuw en oriënterend

Auteur Bericht
Geplaatst: zondag 23 Augustus 2009 12:44
Hoi Ik ben Joost en ben me aan het oriënteren.

Ik wil naast mijn fulltime baan me gaan richten op het helpen van RGB houders. Zoals ik begrijp moet ik zolang ik binnen de drie dagen blijf. (wat wel zal gebeuren naast een full time baan) Bij de belasting extra inkomsten moet aangeven uit andere inkomsten. Verzekeringen is me niet helemaal duidelijk. Maar denk te begrijpen dat het niet hoeft naast een full time baan.

Mis ik belangrijke dingen???

Een reactie zou fijn zijn.

Groet Joost
Geplaatst: zondag 23 Augustus 2009 12:52
Ja, als je jezelf voorstelt moet je mensen aankijken, Dat gaat niet met zonnebril op.
Francis Geplaatst: zondag 23 Augustus 2009 15:39
Hallo Joost.

Hoe het precies zit met de belasting naast een full-time baan kan ik je niet vertellen. Wel kan ik je adviseren een verzekering af te sluiten. Je schrijft dat je denkt dat dit niet hoeft omdat je al in loondienst werkt. Echter ben je alleen verzekerd op je werk en niet voor een baan naast je full-time baan. Daarnaast vraag ik me af hoe je wilt werken voor clienten met een PGB. Je hebt immers een full-time baan met wisselende diensten. Ik denk dat je doelgroep toch meer behoefte heeft aan vastigheid en niet zo af en toe. Misschien zie ik dit verkeerd maar ik ben benieuwd hoe je dit in gedachten hebt.
Pim Geplaatst: maandag 24 Augustus 2009 09:04
Beste Joost,

Wat je voorstelt kan wel, als je in loondienst gaat bij PGB houders. Je hoeft dan zelf geen verzekeringen af te sluiten en krijgt gewoon een uurloon uitbetaald van de PGB houder (meestal verzorgt de sociale verzekeringsbank dit).

Mocht je echter meer risico willen nemen en navenant een hogere vergoeding willen krijgen, dan is het te overwegen om als ondernemer te starten. Je moet je dan inschrijven bij de Kamer van Koophandel, je bent verplicht een WA bedrijfsverzekering af te sluiten en aan te raden is om ook een rechtsbijstandverzekering te nemen.

Naast deze verzekeringen kun je je eventueel ook verzekeren voor arbeidsongeschiktheid, maar omdat je toch een zeker inkomen hebt vanuit je fulltime baan, kan je dat ook nalaten.
Uiteraard is het belangrijk je dan goed te presenteren, je netwerk aan te spreken en te kijken hoe en wat je kan verzinnen om aan een aantal klanten te komen. Er is veel werk. Het is alleen wel de kunst om de juiste mensen te vinden die jouw hulp ook willen afnemen.

Succes ermee!
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: donderdag 27 Augustus 2009 20:37
Beste Joost,

Alhoewel geen zorgaanbieder ben vind ik het toch leuk even te reageren.

Ik heb zelf inmiddels ontdekt dat het handig is voor een zorgaanbieder om de zorgvrager te vragen om via optingin te betalen. Dan verzorgt de SVB de salarisadministratie en ook de inhoudingen op het loon die verplicht zijn. Dus daar heb zowel jij als de zorgvrager dan geen omkijken meer naar. Het voordeel voor jou is dat je dan weet wat je krijgt en geen vervelende verrassing achteraf krijgt dat je een bedrag moet terugbetalen. Ook krijg je overzichtelijke maand-en jaaroverzichten van de betalingen van de SVB.

Als de zorgvrager het goed vindt om een optinginregeling te treffen (dus om de salarisadministratie uit te besteden aan de SVB) raad ik je aan om bij de SVB een aanvraagpakketje te bestellen (om de opting-inregeling aan te vragen).

Verder mbt de heffingskortingen:
Als je een contract opstelt zoals dat door het CIZ is opgesteld (die standaardformulieren), ler er dan op dat je bij de vraag in het contract of er rekening gehouden moet worden met de heffingskortingen "nee" invult voor al je PGBbanen, want anders moet je uiteindelijk geld terugbetalen omdat de werkgever voor je vaste baan als het goed is al rekening met de heffingskortingen houdt.

Vriendelijke groetjes en succes!

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.