Geen van allen meer dan de helft van inkomsten uitmaken????
Auteur | Bericht |
---|---|
Francis |
Geplaatst: zondag 23 Augustus 2009 19:36
Graag zou ik meer duidelijkheid willen wat er nu precies bedoeld wordt met wanneer je werkt als ZZP-er en je wilt je aan de urennorm houden van 1225 uur. Hierbij word het volgende vermeld: •Ten minste 1225 uur per jaar in de onderneming werken en minstens drie cliënten hebben, die geen van allen meer dan de helft van de inkomsten uitmaken Kan iemand mij hier uitleg overgeven? Betekend dit dat wanneer ik een client heb waar ik het grootste gedeelte van de week ben dat ik dan problemen kan krijgen? |
Pim |
Geplaatst: maandag 24 Augustus 2009 08:56
De belastingdienst vind het erg belangrijk dat je echt onderneemt. Ze willen je daarbij stimuleren om je risico's evenredig te verdelen. Ook vind de belastingdienst het erg belangrijk dat je niet een verkapte loondienst - constructie opzet. Dat je bij een grote werkgever als ondernemer werkt, en toevallig voor 2 uurtjes bij 2 andere klanten om aan de 3 klantennorm te gaan voldoen. Als je echt wilt ondernemen is dat geen probleem om met meerdere klanten te werken. Dan wil je ook niet afhankelijk zijn voor meer dan de helft van je inkomen van een klant (risicospreiding heet dat). De 1225 uur is ingebouwd om de echt serieuze ondernemers te onderscheiden van de mensen die het er als een soort hobby erbij doen. (1225 uur is ongeveer 20 uur per week) met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Francis |
Geplaatst: maandag 24 Augustus 2009 17:18
Hallo Pim. Dank voor je verheldering. Ik heb een client waar ik 18 uur in de week kom. Daarnaast een client met tien uur en via een bemiddelingsbureau werk ik in de wijkroute ongeveer 8 uur per week. Naast al deze zorgvragers heb ik nog een jong volwassene die 12 uur in de week zorg van me krijgt. Kan je me avies geven en uitleggen of ik hiermee voldoe aan de gestelde criteria? Alvast mijn dank. Francis |
Pim |
Geplaatst: maandag 24 Augustus 2009 23:04
Beste Francis Als je bij iemand 18 uur in de week komt moet je gaan oppassen. Je mag namelijk niet meer dan drie dagen per week bij een en dezelfde klant komen, hoewel de uren per dag helemaal vrij zijn in te vullen (helaas een wat beknellende regel, maar het is niet anders, je mag dus twee dagen 30 minuten bij iemand komen en een dag 17 uur, wat jij leuk vind ;) . Het mag ook drie dagen 15 uur zijn). Je voldoet sowieso aan de regels met betrekking tot voldoende klanten (drie of meer). Je voldoet ook (waarschijnlijk) aan de regel voor zelfstandigenaftrek (1225 uur per jaar, ofwel 20 uur per week (let op: niet alleen de facturabele uren, ook de netwerkmeetings, flyeracties en administratie enzovoort tellen mee!) en kan daarmee gebruik maken van alle kortingen, aftrekposten en papieren afschrijvingen die je hebt als zelfstandige (je mag bijvoorbeeld een deel van je vaste lasten voor je huis verrekenen als huur voor je bedrijf als je een werkplek hebt in je eigen huis, je mag ook reiskosten verrekenen met de belasting en volgens mij is het ook nog mogelijk om presentatiekosten te verrekenen (denk aan kleding, pennen, papier, printer enzovoort. Vraag aan een fiscaal adviseur om de precieze regeltjes en vooral de papieren aftrekposten (wel door te rekenen, nauwelijks extra kosten)) Uit jouw opsomming blijkt dat je 48 facturabele uren per week werkt (meestal betekend dat ongeveer 35% meer uren aan overige werkzaamheden als onderhouden netwerk, administratie, reistijd, enz.) Dat betekend dat je 65 uur per week werkt. Dat is een redelijk gemiddelde voor ondernemers die echt een onderneming willen opzetten en draaiende houden. (er zijn er ook die 120 werken, maar ook genoeg die slechts 40 uur werken) Houd vooral in de gaten je afdracht voor de belasting en inkomensafhankelijke AWBZ bijdrage. Reken er zeker 35% van je bruto inkomen voor. Hou ook je verzekeringen nog eens goed tegen het licht of deze inderdaad zijn meegegroeid met je huidige bedrijf. Al met al vermoed ik dat je aan alle regels voldoet, aangezien de arbeidstijdenwet (gelukkig) niet geld voor ZZP-ers. Desondanks is het wel raadzaam zelf je grenzen goed te bewaken met betrekking tot rust, ritme en regelmaat. Mocht je meer vragen hebben, laat het gerust weten met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Geplaatst: woensdag 26 Augustus 2009 16:47
Ik lees "je mag bijvoorbeeld een deel van je vaste lasten voor je huis verrekenen als huur voor je bedrijf als je een werkplek hebt in je eigen huis". Dat mag volgens mij al een paar jaar niet meer tenzij je werkruimte beschikt over een eigen opgang en eigen sanitaire voorzieningen. Als het anders is, hoor ik het graag! |
|
Francis |
Geplaatst: woensdag 26 Augustus 2009 18:19
Het verbaasd me dat je maar drie dagen bij een client mag komen. Ik geeft zowel ondersteunende begeleiding als persoonlijke verzorging. Persoonlijke verzorging doe je toch dagelijks in plaats van drie maal in de week douchen? Francis |
(verwijderd) |
Geplaatst: woensdag 26 Augustus 2009 18:51
Helaas is het inderdaad zo dat drie dagen per week het maximum is dat je bij iemand mag werken. De regelgevers hebben namelijk bepaald dat als je structureel meer dan dat bij iemand werkt, je eigenlijk ook verzekerd behoort te zijn voor ziekte en arbeidsongeschiktheid = loondienst. Je bent immers dusdanig structureel aan het werken dat je ook rechten opbouwt. Overigens ter aanvulling; de fiscus kijkt de eerste drie jaar niet naar de verhouding tussen de hoeveelheid inkomen die je versus je loondienst opbouwt. Die 50% regel wordt niet zo strikt gehanteerd als dat je hem vaak tegenkomt. Wel dien je zoals ook hierboven gesteld wordt een goede urenstaat bij te houden zodat je kunt verklaren waarom je vindt dat je het urencriterium gehaald hebt. Je draait inderdaad flink wat uren Francis! |
Gast |
Geplaatst: woensdag 26 Augustus 2009 19:10
Beste Pim (en Lex..), je gooit (naar ik gezien heb in meerdere topics) twee zaken door elkaar. Je hebt de driedagen regeling (voorheen tweedagen regeling) voor zorgverleners die géén ondernemer zijn. De regeling zorgt ervoor dat de 'werknemer' wit kan verdienen bij een 'werkgever'. Deze regeling treft men nu op allerlei gebieden (bijv. ook tuinonderhoud, oppassen). Dit laatste is een trucje van de overheid om zwart bijverdienen tegen te gaan. De 'witte' bijverdiener geeft belasting aan onder het kopje 'resultaat uit overige werkzaamheden'. De freelancer daarentegen heeft niets met de driedagenregeling te maken, zeker niet wanneer hij ondernemer is voor de belastingdienst (dus de ondernemers-criteria haalt). Hij heeft tenslotte de VAR (Verklaring ArbeidsRelatie) die de opdrachtgever (zorgvrager) verzekert dat hij/zij niet verantwoordelijk is voor belastingafdracht en verzekeringen. Om het duidelijk te maken waar je welk contract voor gebruikt: - arbeidscontract svb: wit bijverdienen - drie dagen regeling - freelance contract svb: ondernemer - VAR |
(verwijderd) |
Geplaatst: woensdag 26 Augustus 2009 19:16
De regeling 'dienstverlening aan huis' waar we het hier over hebben geldt ook voor de thuiszorg. De drie dagen regeling is om die reden van toepassing. http://www.belastingdienst.nl/particulier/inhuren_huishoudelijk_werk/inhuren_huishoudelijk_werk-02.html#P20_2395 Persoonsgebonden budget Hebt u een persoonsgebonden budget? Ook dan geldt de regeling dienstverlening aan huis. |
Pim |
Geplaatst: woensdag 26 Augustus 2009 19:53
Beste Arnold (Grid) Vanaf de website van de belastingdienst: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_kosten/ondernemen_kosten-03.html#P23_2202 Het komt voor dat bepaalde kosten naast een zakelijk karakter ook een persoonlijk karakter hebben (gemengde kosten), bijvoorbeeld doordat uzelf of een ander er als privépersoon voordeel van heeft. Van deze kosten is uitsluitend het zakelijke deel aftrekbaar. Als het persoonlijke karakter van die kosten overheerst, dan zijn die kosten in het geheel niet aftrekbaar. Voorbeelden van gemengde kosten waarvan alleen het zakelijke deel aftrekbaar is van de winst, zijn: * huurkosten van een pand dat is verdeeld in een zakelijk en privégedeelte * onderhoudskosten van een pand dat bestaat uit een zakelijk en een privégedeelte * telefoonkosten * een auto van de zaak Het mag dus nog steeds, aftrekken van een deel van de huur/ kosten van je woning als je er je kantoor ook in hebt. met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
(verwijderd) |
Geplaatst: woensdag 26 Augustus 2009 20:16
Helaas heeft Arnold wel degelijk gelijk. De regels voor het werken vanuit huis zijn fors aangescherpt een aantal jaar geleden en voor de meesten van ons niet langer haalbaar. Waar hierboven op gedoeld wordt is het administratief scheiden van het prive en zakelijk gedeelte van een woning. Dat kan, maar dan nog wordt het zakelijk gedeelte als losstaand bedrijfspand beschouwd met dito eisen. Een eigen opgang, een eigen sanitair, vluchtwegen bij brand, etc etc. http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_bedrijfsruimte/ondernemen_bedrijfsruimte-15.html#P192_16725 "Het ondernemingsgedeelte wordt volledig als bedrijfspand gezien. Dat betekent dat op dit gedeelte de regels van toepassing zijn die ook gelden voor een pand dat u uitsluitend voor uw onderneming gebruikt." Helaas kun je dus niet het zakelijke gebruik van je woning opvoeren als kosten, tenzij je in de gelukkige omstandigheid bent dat je aan de criteria voldoet. |
Taco |
Geplaatst: woensdag 26 Augustus 2009 20:56
@ zzp-erindezorg <quote> 'Persoonsgebonden budget Hebt u een persoonsgebonden budget? Ook dan geldt de regeling dienstverlening aan huis'</quote>. Ja: wanneer de zorgverlender geen ondernemer is. Lees ook: Bijverdienen als vrijgesteld huispersoneel/Oppas (dus als particulier en niet ingeschreven bij de Kvk); Wanneer je op zoek bent naar een (bij)baan voor niet meer dan 3 dagen per week, bij een opdrachtgever waarmee je contant kunt afrekenen, is de regeling “dienstverlening aan huis" van toepassing http://www.hetwittewiel.nl/gastouders/hoe-zit-het-met-de-belasting.html Het is maar een voorbeeld. |
Francis |
Geplaatst: woensdag 26 Augustus 2009 22:52
Ik krijg een beetje het idee dat we van mijn vraag afwijken. Ik wil graag weten hoe het zit met iemand die een indicatie heeft voor 10 uur per week persoonlijke verzorging + 8 uur ondersteunende begeleiding. De client heeft een PGB indicatie en wil één vaste zorgverlener. Mag ik nu maar drie dagen per week komen? Wat is nu het verschil of ik de uren in drie dagen gebruik of deze verdeel over meerdere dagen zodat hij dagelijks gewassen kan worden. Francis |
Taco |
Geplaatst: woensdag 26 Augustus 2009 23:14
Franciska, het staat echt allemaal in de tekst van de reacties.. ;) als je denkt een ondernemer te zijn kan je meer dan drie dagen werken bij je klant, ben je geen ondernemer, kan je creatief omgaan met het wegschrijven van je uren, zoals volgens mij door Pim gemeld. Zoals ook door Pim gemeld, kan de belastingdienst eventueel vallen over je betrekking van 18 uur, omdat dat de helft uitmaakt van al je uren. Maar als je op andere punten overtuigend ondernemer bent, zullen ze daar ook niet al te erg over vallen. |
Francis |
Geplaatst: donderdag 27 Augustus 2009 17:16
Ik vraag me nu wel af welke overeenkomst je met een client moet afsluiten voor meer dan drie dagen per week. Is dit een overeenkomst voor freelancer of een arbeidsovereenkomst. Ik ben nog niet zolang als ZZP-er aan het werk en ik vind dit een moeilijk onderdeel. Fijn dat er zoveel tips en hulp aanwezig is op dit forum. Francis :D |
Miny |
Geplaatst: zaterdag 29 Augustus 2009 01:49
Beste Francis, Bedankt voor je reactie! Visitekaartjes geef ik overal af.Welke thuiszorgorganisatie kan je mij aanbevelen? Ik heb mijn bereikbaarheid en beschikking over de tijden gewijzigd op jou advies. Ik zou ook graag een client willen waarin ik bv. 18 uren aan kan besteden. Fijn dat je mij wilt helpen en natuurlijk hou ik je op de hoogte van mijn ortwikkelingen. Ik weet niet waar je woont, maar als dit in de buurt is van Dalfsen dan kunnen we misschien eens face to face contact hebben om zo wat voor elkander te betekenen. Ik hoop nog wat van je te horen en in ieder geval heel erg bedankt hiervoor. Ook heb ik me opgegeven voor de intervisie en ik hoop dat het lukt dat ik er nog bij kan. Het gaat niet snel vind ik voordat je hier antwoordt op krijgt. Je mag mij ook mailen op [email protected] Groetjes en tot gauw! Miny |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk