1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

2 dagen in loondienst en nu nog een client,wat is slim ivm

Auteur Bericht
Lae-titia Geplaatst: vrijdag 28 Augustus 2009 14:57
Hallo allemaal.

Wie kan mij advies geven? Ik werk 2 dagen per week bij een client en daar heb ik een contractje waarbij de inhoudingen via de svb plaatsvinden.

Nu heb ik een nieuwe client voor ongeveer 5 uurtjes per week erbij. Wat is dan handig? Werken als free-lance? Of toch een contractje maar dan kan de loonheffingskorting niet meegenomen worden en houd ik er niet veel aan over.
En hoe zit het dan met de belasting? Ik krijg dan geen VAR voor winst uit onderneming maar kan wel een Var aanvragen voor winst uit overige resultaten.
Weet iemand wat ik belastingtechnisch het best kan doen?
Alvast bedankt!
Pim Geplaatst: vrijdag 28 Augustus 2009 15:54
Beste Lae-titia
Even voor mijn helderheid:
Nu werk je dus voor een cliënt in loondienst.
Prima optie, je loopt er weinig risico door.
Nu vraag je of je voor vijf uur per week een onderneming op moet starten.

Wat betreft de laatste vraag: Jouw keuze, maar met een onderneming starten komt ook automatisch de eis dat je echt wel meer dan een cliënt gaat werven.

Wil je dat. Is dat je doel. Zo niet... lekker in loondienst gaan. Voor vijf uur per week een onderneming runnen levert je per saldo nog veel minder op dan in loondienst (want je moet wel een bedrijfs-WA afsluiten en een rechtsbijstandverzekering is aan te raden). Naast het feit dat je niet krijgt doorbetaald bij ziekte en bij vakanties (van jezelf en van je cliënt) en een stuk administratie ook noodzakelijk is.

Dus is het belangrijk welke keuze je maakt. Wil je echt gaan ondernemen? Dan kies je voor freelance en ga je er vol voor om meer dan twee klanten er op na te houden, investeer je veel tijd en (flink) geld.
Anders kies je voor het werken in loondienst.

Gelukkig is de belastingdienst/ ministerie van SZW zo vriendelijk geweest om deze leemte al op te vullen met de regeling dienstverlening aan huis. http://home.szw.nl/index.cfm?menu_item_id=13711&hoofdmenu_item_id=1375&rubriek_item=391837&rubriek_id=391817&set_id=2973&doctype_id=6&link_id=122550
Daar staat jou situatie haarfijn uitgelegd en welke regels er gelden voor jou situatie. Prettig he?
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Lae-titia Geplaatst: vrijdag 28 Augustus 2009 16:10
Hai,

Dank je wel voor je reactie.
Ik dacht dat er nog een optie was. Dat je je loon gestort krijgt en zelf je belasting betaalt. Een onderneming is niet de moeite waard voor 5 uurtjes per week en dat is ook niet de bedoeling. Mijn twijfel gaat over 2 keuzes: OF in loondienst (waar heel veel belasting vanaf gaat omdat het het 2e salaris is,waar geen loonheffingskorting op toegepast kan worden) OF Var verklaring aanvragen voor winst uit overige werkzaamheden en zelf mijn extra inkomsten aangeven bij de belasting. Dan heb je ook nog wat extra aftrekposten toch?

Alvast bedankt weer.
Pim Geplaatst: zaterdag 29 Augustus 2009 11:13
Beste Lae-titia,

Heb je de regeling dienstverlening aan huis doorgelezen? (zie weblink in mijn vorige berichtje)

Een van de onderdelen van regeling dienstverlening aan huis:
Er wordt door de werkgever geen loonbelasting en premies werknemersverzekeringen afgedragen, waardoor u dus niet verzekerd bent voor de Ziektewet, de Wet WIA en de WW. U kunt daar dus ook geen aanspraak op maken. Wel kunt u zich vrijwillig verzekeren. Voor meer informatie over vrijwillige werknemersverzekeringen kunt u contact opnemen met UWV: 020-687 91 11;

Dat is dus ook van toepassing op je andere werk via PGB als dat word uitbetaald door de Sociale VerzekeringsBank.
Overigens is de VAR iets wat je zelf aanvraagt bij de belastingdienst en de belastingdienst pas achteraf controleert of het klopt wat jij aangeeft. Het is dus meer een rechtszekerheid voor je klanten dan dat het je zelf helpt. VAR WUO als geheel zelfstandig ondernemer, VAR ROW als bijverdienend (moet de zorgvrager nog steeds zelf beoordelen of je in loondienst bent of niet), en VAR IUD als in loondienst.
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.