Help, help...............de honger dreigt
Auteur | Bericht |
---|---|
Lucy |
Geplaatst: maandag 31 Augustus 2009 19:26
Hallo, In juli kwam het op mijn pad om ZZPer te worden. Ik ben B verpleegkundige en kon in de ambulante psychiatrie wat klanten krijgen. Maar ja...........daar wordt gewerkt met DBC's en die worden pas aan het eind van de behandeling uitbetaald. Er zijn best wel bemiddelingsburo's. maar deze zijn vooral op de A gericht heb ik gemerkt. Nu wil ik graag ook in het heden brood op de plank.............dus dit is een hulpkreet.............wie oh wie wijst me de weg in de wereld van de Zorg Zpp'er? |
Pim |
Geplaatst: dinsdag 01 September 2009 00:16
Beste Lucy, Allereerst vermoed ik dat jij een constructie voor werk aangegaan bent die helemaal niet mag. DBC's zijn behandeltrajecten en worden betaald via AWBZ. Daar mag je niet als ZZP-er in participeren en uitbetaald krijgen (althans, dat is informatie zoals ik die ken). Een instelling die jouw diensten heeft afgenomen is derhalve verplicht je uit te betalen als in loondienst. Het feit dat zij pas achteraf uitbetaald krijgen is hun risico. Laat dit uitzoeken door je rechtsbijstandverzekering. Verder is jou situatie zeer zorgwekkend als je geen geld meer hebt om van te kunnen leven. Voor dit soort schrijnende gevallen is het mogelijk om met spoed aan te kloppen bij de gemeente voor bijstand voor ondernemers. Ik zou er morgen nog achteraan gaan. Let wel: bijstand is zeker geen vetpot. Als je het krijgt houd dat in dat je ongeveer 850 euro netto per maand krijgt totdat je weer voldoende inkomen krijgt uit eigen onderneming. Ze verwachten dan wel van je dat je een goed uitgewerkt plan maakt hoe jij snel aan voldoende klanten gaat komen. Advies en hulp kun je hierin ook krijgen bij de Kamer van Koophandel (ook daar zou ik zo snel mogelijk naar toe gaan). Al met al zijn er nog vele mogelijkheden. Wel moet je onder ogen zien of ondernemen echt wel voor jou is weggelegd. Heb jij echt wel ondernemerskwaliteiten. De afgelopen zomer was hierover een serie met in de hoofdrol een ver familielid van me. Dit ging over ondernemers in zwaar weer. Je kunt dit nog terugzien op http://www.operatievandermost.nl Veel succes in ieder geval met zo snel mogelijk weer verkrijgen van voldoende eigen inkomsten. Mocht je nog vragen hebben, wees niet bang om deze te stellen (er zijn er ondertussen genoeg anderen die dat ook aan mij doen). met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Geplaatst: dinsdag 01 September 2009 04:04
Ditzelfde probleem speelde (speelt?) in de hele sector ook bij vrijgevestigde beroepsgroepen: geen geld zolang behandeling loopt, dat moet men zelf steeds voorschieten. Er zijn er al honderden gestopt, zie http://www.psy.nl/nieuws/meer-nieuws/nieuwsbericht/article/vrijgevestigde-behandelaars-demonstreren-op-het-binnenhof/?no_cache=1&cHash=40f6dbf0a7 Je bericht roept bij mij de vraag op of je uit vrije wil zzp-er bent geworden, of dat je daartoe bent overgehaald. Om zo'n stap te zetten, is het wel van belang om de voors en tegens af te wegen en je te informeren hoe dat dan werkt, het lijkt er niet erg op dat dat gebeurd is. Honorering aanvraag bijstand kan in sommige gemeenten lang duren (er wordt gestreefd naar afhandeling aanvraag binnen 6 weken maar dat wordt vaak niet gehaald), vraag daarom als het nodig is ook meteen om een voorschot. Daar zijn ook regels voor en het kan sneller, dat is eventueel op de website van je gemeente zeer waarschijnlijk wel op te zoeken. |
|
Nelleke |
Geplaatst: dinsdag 01 September 2009 10:12
Op de nieuwsgroep van V&VN zelfstandigen zijn meer verpleegkundigen die in combinatie met een psycholoog/psychiater via DBC betaald krijgen, ik begrijp dat die meestal wel met voorschotten werken... http://groups.google.com/group/venvn-zelfstandigen?hl=nl |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk