1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

verzekeren wanneer je student bent?

Auteur Bericht
Romana Geplaatst: vrijdag 04 September 2009 14:28
Mijn vraag is vrij simpel;
Moet ik als student mezelf verzekeren wanneer ik via het PGB ( als bijbaan ) een client begeleid? Zo ja, op welke gebieden?

Groetjes Romana
Pim Geplaatst: vrijdag 04 September 2009 14:48
Beste Romana,

Voor een duidelijk antwoord op deze vraag verwijs ik je naar de regeling dienstverlening aan huis die hier volledig van toepassing is:

http://home.szw.nl/index.cfm?menu_item_id=13711&hoofdmenu_item_id=1375&rubriek_item=391837&rubriek_id=391817&set_id=2973

Het antwoord is: nee. Je kan je vrijwillig verzekeren voor ziektewet, WW en WIA maar het hoeft niet. Ook omdat je (vermoedelijk) erg weinig uren maakt per week is het verzekeren eigenlijk niet interessant.
Je mag wel maximaal 3 dagen per week werken bij een client (of dat nu een kwartier is of 5 uur maakt niet uit)

Het is verder verstandig een en ander zwart op wit te zetten, zodat je een arbeidsovereenkomst hebt en daardoor ook meer rechtszekerheid.

Je moet zelf aan het einde van het jaar aangifte doen van loonbelasting en dit ook dan nog betalen. Hou daar dus wel rekening mee. Als je vragen hebt hoeveel dat misschien zou kunnen zijn kunnen ze dat misschien wel globaal uitrekenen via de belastingtelefoon ( 0800-0543 )
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: maandag 07 September 2009 11:25
Beste Romana,

Verzekeren is niet noodzakelijk als in verplicht maar een aansprakelijkheidsverzekering is wel verstandig. Misschien hoef je er nooit een beroep op te doen maar als er per ongeluk iets mis gaat kan de schade heel erg hoog op lopen en je bent persoonlijk aansprakelijk.
Hiermee verzeker je alleen de schade die klanten op kunnen lopen en niet die van je zelf.

J de Vries
Pim Geplaatst: maandag 07 September 2009 17:07
Beste Jolanda (JdeVries)

Heb jij goed de verzekeringsvoorwaarden gelezen van een WA verzekering? Die sluiten volgens mij altijd structurele werkzaamheden uit.

Zou jij je ook verzekeren als je in dienst was bij een instelling?
Je hebt feitelijk eenzelfde type arbeidsrelatie hier te maken. Met dat verschil dat je opdrachtgever in het geval van PGB een privé persoon is. Zij zijn in dat geval degene die opdraaien voor de geleden schade. Erg vervelend als het gebeurd, een WA verzekering voor je privé zal alleen niet uitbetalen.

Vraag het uiteraard voor de zekerheid na bij je tussenpersoon van je WA verzekering om het helemaal zeker te hebben
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: dinsdag 08 September 2009 09:06
Beste Pim,

Ik ben freelancer, dus zelfstandige / werkgever van mijzelf dus.
En ik heb een beroepsaansprakelijkheidsverzekering deze is dus niet prive maar zakelijk en loopt via een beroepsvereniging en keert uit bij eventueel door mij gemaakte fouten of schade.

Jolanda

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.