1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Geestelijke gezondheidszorg

Auteur Bericht
Daniel Geplaatst: vrijdag 04 September 2009 17:48
Dag,
Ik heb een vraag over een eventuele onderneming die ik samen met een collega wil gaan opzetten.
Samen zijn we van plan om psychiatrische thuiszorg bij klanten te gaan leveren. Dit willen we breed aanpakken en we zullen dus een brede doelgroep hebben (mits er maar wel een psychiatrische grondslag is)
Dit willen we gaan bekostigen middels de PGB zorg, mensen zullen dus een diagnose moeten hebben om zorg te kunnen ontvangen.

Nu is mijn vraag of dit een haalbaar plan lijkt als het gaat om zorg die via de PGB wordt betaald? We willen dit mijn zijn tweeen gaan doen binnen een VOF, zijn we dan freeelancers? of hoe noemen we onszelf?
Ook willen we in de loop van de tijd een maatschappelijkwerker in dienst nemen op basis van een 0-uren contract om op deze manier nog meer diensten te kunnen aanbieden.

Werkt het met psychische zorg nu nog anders als het gaat om PGB betalingen> naar mijn weten kan dit toch gewoon betaald worden vanuit de PGB?

Nou dat zijn alweer heel wat vragen, ik zou er erg blij mee zijn als iemand mij wat antwoorden kan geven!

Alvast bedankt voor de moeite!

Groet,
Daniel
Pim Geplaatst: vrijdag 04 September 2009 20:19
Beste Daniel,

Welkom op dit forum!
Jou vragen zijn er vele en ik ga beginnen met degene die het eenvoudigst te beantwoorden zijn:

- In een VOF ben je beide ondernemers. Geen freelancers want die werken als zelfstandige zonder personeel (ZZP-ers, freelancers of eenpitters zijn feitelijk hetzelfde, mensen die alleen een onderneming runnen en die geen personeel in dienst hebben)

- Het werken met een persoon in loondienst op basis van een nul uren contract is zeker een optie. Je kan er ook voor kiezen deze in te huren op basis van een zelfstandigen tarief. Dan heb je minder risico's, wel een goede dienst, en vaak ook een prima product.

- Aan te raden is om sowieso veel te netwerken om je businessplan te verwezenlijken (waarvan ik je sterk kan aanraden dat je die eerst goed doordacht op papier zet). Zowel voor het werken met andere specialisten als het vinden van mensen waarmee je kan sparren over mogelijke nieuwe klandizie. Als je behoefte hebt aan mensen in je netwerk om intervisie mee op te zetten is dat ook een optie.

- Psychiatrische thuiszorg is een erg ingewikkeld terrein. Deels omdat een groot deel van deze doelgroep niet kan omgaan met de verantwoordelijkheden die liggen bij het hebben van een PGB, deels ook omdat je te maken hebt met een min of meer verplichtend behandeltraject (hangt samen met de diagnose stelling) vanuit de GGZ. Laat je vooraf zeer goed informeren wat de haken en ogen zijn van het leveren van psychiatrische thuiszorg.
Denk daarbij ook uitdrukkelijk aan je eigen veiligheid en waarborging ervan. Ik vermoed dat je ondertussen wel weet dat er soms rare dingen kunnen spoken in mensen hun brein. Thuiszorg is daarom niet zonder risico's in deze specifieke doelgroep, desondanks heb ik bemerkt dat via ZIN dit wel een sterk groeiende markt is.
Volgens mij is het dus zeker wel mogelijk om op deze manier te ondernemen. Alleen zal het echt niet makkelijk zijn om aan voldoende klanten te komen vanwege de felle concurrentie die je aan moet gaan met 'gratis' dienstverlening via ZIN en de complexiteit van de doelgroep.

Buiten dat: je krijgt in de meeste gevallen bij een cliënt in deze doelgroep niet een dossier zoals bij de instelling waar je veel informatie uit kan putten. Het kan dus best wel eens zo zijn dat je onvolledig of verkeerd word geïnformeerd door iemand die zorg van je wil. Met alle risico's van dien.
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Daniel Geplaatst: zondag 06 September 2009 10:16
Bedankt voor je reactie en voor de antwoorden.

We zijnd e afgelopen tijd bezig geweest met het businessplan en daarmee ondertussen een eind gevorderd.
Heb zelf 7 jaar op verschillende afdelingen in de psychiatrie gewerkt en 3 jaar ervaring op de acute psychiatrie.
De veiligheid maak ik me niet zo druk om, als je weet waar je mee bezig bent, dan kan er niet veel mis gaan.
Maar gedegen analyse van situaties is natuurlijk noodzakelijk.

Verder zijn we zeer intensief bezig met het vraagstuk: hoe kom je aan klanten met een PGB? Nu denk ik dat buitenstaanders snel denken dat meeste psychiatrische patienten niet geschikt zullen zijn voor een PGB. Maar veel er zijn veel patienten, waarvan je niet aan de buitenkant ziet dat het een patient is en die goed voor zichzelf kunnen kiezen.
deze groep is volgens mij instaat om een PGB te gebruiken.
Wat wel mijn vraag is: Kunnen we mensen helpen bij een PGB aanvraag?
Hoelang duurt een PGB aanvraag?

Wat houd precies een VAR verklaring in? en is dit binnen een Vof van toepassing?

Bedankt alvast voor de nieuwe antwoorden:-)

PS: Moet zeggen dat ik dit een geweldig forum vind en zeer informatief!
Pim Geplaatst: zondag 06 September 2009 12:08
Beste Daniel,

Je schrijft: 'een gedegen analyse van de situatie is natuurlijk noodzakelijk'.

Hoewel mijn intentie niet is om je angstig te maken, wil ik je toch wel aanraden iets minder pragmatisch hier mee om te gaan. Zelf heb ik een ruime tijd in de ambulante psychiatrische hulpverlening gewerkt bij een instelling en in deze tijd meermalen meegemaakt dat collegae, welke allemaal van hoog professioneel niveau waren, aanliepen tegen ernstig bedreigende situaties, stevige verbale en fysieke agressie alsmede tijdelijke gevangenneming / insluiting van hulpverleners met noodzakelijke ontzetting door derden. (Dit met name tijdens psychotische momenten van de mensen waarmee gewerkt werd). Psychiatrische thuishulp is zoals door mij eerder gesteld niet zonder risico's.

Je schrijft ook: Nu denk ik dat buitenstaanders snel denken dat meeste psychiatrische patiënten niet geschikt zullen zijn voor een PGB. Maar veel er zijn veel patienten, waarvan je niet aan de buitenkant ziet dat het een patient is en die goed voor zichzelf kunnen kiezen.

Een best groot probleem is bij de meeste psychiatrische patiënten dat je hun problemen niet aan de buitenkant ziet/ kan ervaren zonder ze enige tijd te observeren of met ze in gesprek te gaan. Dat het soms een zeer geoefend oog en veel inlevingsvermogen vereist om hun gemoedstoestand te kunnen doorzien voor je met iemand in gesprek gaat.
Bovendien zijn er maar een beperkt aantal mensen die echt iemand nodig hebben die bij hun langs komt. Veel mensen gaan liever naar een ander toe.

Desondanks: Ik heb gezien in mijn omgeving bij meerdere instellingen dat het booming business is. Een instelling die ondertussen landelijk werkt en ook in mijn regio een aantal vestigingen heeft verzorgd een aantal jaren begeleiding aan huis voor psychiatrisch patiënten. Die zijn in 6 jaar tijd van 5 begeleiders gegroeid naar 33 fulltime begeleiders. Er is dus zeker een grote markt voor.

Nu naar je vragen:
* Kunnen we mensen helpen bij een PGB aanvraag?
Ja, dat mag. Je kunt mensen helpen gedurende het gehele traject van aanvraag naar toekenning. Wel zul je moeten concurreren met 'gratis' dienstverlening door MEE (betaald uit AWBZ) en diverse andere instellingen op dit gebied. Grote kans bovendien dat je gedurende het traject de klant verliest aan andere partijen als ze eenmaal door hebben wat er allemaal aangeboden word. Het zal dus echt wel knokken zijn om de klanten gedurende het gehele traject vast te blijven houden. Bovendien is erg de vraag of je er een boterham mee kan verdienen omdat veel mensen thuiszorg nodig hebben omdat diverse dingen niet lukken, waaronder vaak arbeidsparticipatie een van de snelst omvallende onderdelen is. Geld is dan vaak ook een probleem. Een constructie dat je betaald krijgt als zij het PGB geld krijgen is ook risico verhogend om uiteindelijk deze klant niet meer vast te kunnen houden om zorg te verlenen. Gevoel en beeldvorming spelen daarbij een zeer belangrijke rol. (zowel veel aandacht krijgen, regelmatig contact als niet duur zijn...)

* Hoelang duurt een PGB aanvraag?
Een PGB aanvraag zou in het ideale geval (als de diagnose bekend is, want ook dat kan soms een tijd in beslag nemen, deze mag maximaal 1 jaar oud zijn bij een nieuwe aanvraag) binnen 6 weken rond moeten zijn (dit staat vermeld op de formulieren als zijnde de uiterste termijn). De praktijk wijst uit dat dit vaker rond de 10 weken is met uitschieters tot 18 weken. En daarbij speelt ook mee of je druk op het proces blijft uitoefenen door navraag te doen of dat je een afwachtende houding aanneemt.
Een diagnose stelling kan overigens door wachtlijstten meer dan 1 jaar in beslag nemen. Gemiddeld moet je rekenen op 2 maanden.

*Wat houd precies een VAR verklaring in? en is dit binnen een Vof van toepassing?
Een Verklaring ArbeidsRelatie geeft voor de klant duidelijk aan welke type dienstverlener jij bent en of ze voor je loonheffing moeten afdragen of niet.
http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/de_verklaring_arbeidsrelatie_al0931z6fd.pdf

De VAR WUO (Winst Uit Onderneming) geld voor zelfstandig ondernemers (geen loonheffing afdracht, je hebt bovendien de intentie om meer dan drie klanten te verwerven, waarbij er geen een meer dan 50% van de totale inkomsten genereert) VAR ROW (Resultaat Overige Werkzaamheden) is als je bijverdienend bent, dus naast een dienstbetrekking. De klant moet nog zelf bepalen of je in loondienst bent (gezagsverhouding, je voert je werkzaamheden uit verplicht volgens aanwijzingen van de klant, je krijgt doorbetaald bij ziekte en vakantie). VAR Loon is als je werkt als werknemer.

Hoewel in de praktijk ik nog niet ben tegengekomen dat er gevraagd werd om de VAR, is het raadzaam deze wel aan te vragen. De Belastingdienst toetst jou aanvraag overigens pas achteraf op de resultaten die jij hebt laten zien via je aangiftes.
Hopelijk is zo het een en ander weer duidelijker geworden.
Voor de duidelijkheid, verifieer gegeven antwoorden altijd. Ook ik kan het fout hebben, hoewel ik mijn best doe zo correct mogelijk te antwoorden.
Mocht je nog meer vragen hebben, schroom niet om ze te stellen.
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Christl Geplaatst: maandag 07 September 2009 23:23
hoi aan jullie allemaal die erover denken om psygiatriche klienten te verzorgen, begeleiden.

over welke klienten heb je het dan?
wat voor zorg?
welke behoefte is er?
tot hoe ver ga je dan, wat is verantwoord?

groetjes chris
Pim Geplaatst: dinsdag 08 September 2009 09:09
Beste Chris,

Psychiatrische thuishulp/ hulp aan huis is een vorm van begeleiding van mensen die (matige tot zeer ernstige) psychiatrische problematiek hebben. Ze zijn dus ziek in hun hoofd. Dat kan zich uitstrekken van mensen die depressief zijn en het helemaal niet lukt ook maar iets leuk te vinden en daarom weinig tot niets zelf ondernemen (ook geen boodschappen of huis schoonmaken!) tot aan mensen die waandenkbeelden hebben, stemmen horen of langdurig hallucinaties hebben en allerlei andere vormen van problemen.

Deze mensen hebben hulp nodig om hun leven op orde te krijgen of te houden. Soms lukt dat nog terwijl ze thuis wonen, soms gaat dat niet meer en worden ze (tijdelijk of permanent) opgenomen.
De laatste jaren is er een trend geweest dat steeds minder mensen opgenomen werden, maar veel meer de begeleiding thuis kregen en eventueel en zogenaamd bed op recept kregen danwel telefoon op recept. (bij crisis een kortdurende opname of direct contact met je behandelaar) Psychiatrische thuishulp is mogelijk via zorg in natura (alleen geleverd door instellingen omdat er veel regels aan verbonden zijn) en er is ook een deel van de cliënten die thuis hulp kan krijgen betaald uit PGB.

Deze laatste doelgroep is echter niet zo heel groot. Bovendien zal het een flinke klus zijn om duidelijk te krijgen waar bij iemand het probleem zich afspeelt (niet iedereen wil even graag vertellen over zijn problemen, ook als de hulpverlener tactvol en betrouwbaar is, soms liegen de mensen of vertellen ze maar een klein deel. Dat is niet altijd bewust, vooral ook omdat een deel van deze doelgroep niet alles even goed begrijpt).

Het is al met al een heel ingewikkelde doelgroep waar ook mensen tussen zitten die soms door waandenkbeelden, hallucinaties of stemmen die ze horen hele onverwachte en rare reacties vertonen, die zelfs een gevaar kunnen opleveren voor mensen in hun buurt, inclusief de hulpverlener.
Met enige regelmaat komen mensen in het nieuws die een ander iets hebben aangedaan en niet toerekeningsvatbaar worden gerekend. Dat - kan - zijn door deze eerder genoemde psychotische verschijnselen.

Vandaar dat de meeste instellingen die deze zorg leveren veel aandacht besteden aan de veiligheid van hun medewerkers.
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Daniel Geplaatst: dinsdag 08 September 2009 18:19
Pim,
Bedankt voor je heldere antwoord.
De doelgroep die je schetst is natuurlijk een bekende doelgroep en vaak de doelgroep waar de zorg zich op richt, de mensen die psychotische zijn, waandenkbeelden hebben of depressief op bed liggen.
Maar ik denk voor mijn klanten groep toch ook nog meer naar de mensen die deze fase voorbij zijn.
bipolaire mensen waar het goed mee gaat, maar die wel contact willen blijven houden met een hulpverlener alleen niet zo klinische als dat het in de GGZ gaat.
Mensen die persoonlijkheid stoornissen hebben en therapieen hebben gehad en een nazorg traject ingaan en die wel 1a2 keer in de week iemand willen blijven zien om het niet verkeerd te laten lopen.

dit zijn enkele voorbeelden, maar ik kan er nog veel meer noemen, naar mijn mening stopt de zorg niet na het bezweren van de crisis.
Deze mensen hebben een recente diagnose, zijn stabiel en kunnen verantwoording nemen over hun PGB.

Je geeft aan dat een VAR verklaring dus handig is om te hebben, we zijn uiteindelijk uit op meer dan 3 klanten en de regels die hierbij horen. maar dat zal in het begin nog niet zo zijn.
Welke verklaring moet ik gaan aanvragen (VAR WUO?), wat heb ik nodig voor de aanvraag. hoelang gaat dat ongeveer duren?

Ik denk dat er vraag is naar deze dienst, vaak wordt ik er naar mijn werk op de crisis opname naar gevraagd door jong volwassenen.
Maar wat je zegt en waar ik me van bewust ben is: hoe kom je aan betalen klanten en hoe houd je deze vast.
Dat zal de grote vraag zijn en daar zal het creatief ondernemen om de hoek komen kijken.
Ik weet ook niet of je op deze vraag een antwoordt vind, zonder dat je begonnen bent met de onderneming.

In ieder geval erg bedankt voor je antwoorden tot nu toe, echt zeer uitgebreid en kan ik wat mee!

Daniel
Pim Geplaatst: woensdag 09 September 2009 14:27
Beste Daniel,

Ik ben je graag tot sparring partner als je dat nodig hebt hoor. Ik vind het altijd erg fijn om zorgprofessionals die een onderneming willen starten te helpen. Wie weet kunnen we in de toekomst meer voor elkaar betekenen.
Jammer genoeg weet ik niet waar je vandaan komt anders had misschien face to face contact handig geweest?

VAR verklaring kun je aanvragen bij het regiokantoor van de belastingdienst bij je in de buurt, de aanvraag voor deze verklaring kun je downloaden van de website van de belastingdienst. In de regel krijg je deze VAR binnen een week of twee (ja ja, de belastingdienst kan ook vlot zijn! Zelfs als je niet hoeft te betalen)
In de handleiding en vragen die gesteld worden komt vanzelf naar voren welke keuze je moet maken. Maar inderdaad is VAR WUO het resultaat als je echt je baan opzegt.

Het zal zeker heel veel creativiteit vergen omdat je een directe concurrent word van bed op recept/ telefoon op recept in combinatie met begeleiding aan huis die de meeste GGZ instellingen nu leveren (en daar rond de 80 euro voor extramuraal bruto per uur voor krijgen en meer voor intramuraal). Met andere woorden: zij zijn niet blij met jou omdat je waarschijnlijk nog niet eens de helft gaat rekenen voor vergelijkbare zorg.

Aan klanten komen zal inderdaad een hele uitdaging gaan vormen. Want hoe kom je achter de voordeur. Folders is daarbij een optie en een website uiteraard ook. En vooral netwerken, netwerken, netwerken en netwerken.
Mocht je in regio Rotterdam wonen, schrijf je dan snel in voor de KvK seminar Ondernemen in de Zorg (17 sept. van 13:30 tot 16:30, Blaak 40). Zie ik je misschien daar ook ;).
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
[email protected]
Daniel Geplaatst: woensdag 09 September 2009 22:05
Dat zal wat lastig gaan worden:-)
Kom uit Zwolle en wil daar ook gaan starten met dit initiatief omdat er nog weinig van dit soort initiatieven zijn.
website en folder materiaal en andere informatie is in de maak.
K zal niet meteen mijn baan opzeggen, werk nu nog voor 12 uur in de week op een acute opname afdeling en blijf dit doen voorlopig.
Daarbij studeer ik nog bedrijfseconomie, dus druk baasje momenteel.
maar ben er nog steeds van overtuigd dat dit idee kan werken en ik hier mijn brood zelfstandig mee kan verdienen.

face to face zal dus lastig worden als jij in de omgeving rotterdam woont:-)
zullen het bij forum moeten houden momenteel.

maar je reacties zijn super!

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.