Een aantal vragen waar ik geen duidelijk antwoord van vind.
Auteur | Bericht |
---|---|
Geplaatst: vrijdag 11 September 2009 07:58
Hoi ik ben nieuw hier op het forum en ik hoop dat er iemand is die wat ervaringen wil delen. Ik zal de situatie een beetje toelichten. Ik maak als bijverdienste schoon bij particulieren. Doordat een van mijn vroegere clienten mijn telefoonnummer heeft doorgegeven aan het gezin waar het nu over gaat ben ik daar terechtgekomen. Deze mensen waren de eerste keer afgewezen voor een pgb en bijna een tweede keer ook, totdat ik deze mevr. aan de telefoon kreeg een haar heb verteld dat deze mensen echt hulp nodig hebben en of ze zelf al eens was wezen kijken. Dat was niet e normale procedure zei ze :? (handig om iemand te beoordelen vanuit een kantoor, maar goed.) Want zei ze het is in Nederland zo geregeld dat als de vrouw wegvalt de man het huishouden maar over moet nemen. Ik heb haar gezegt dat de man overbelast begint te raken en dat ik me niet kon indenken dat dit de bedoeling was. Ze zou ze doorverwijzen naar het CIZ. Binnen een uur belde mevrouw terug, ze had erover nagedacht in haar kantoor en omdat ze mij gesproken had zou ze een uitzondering maken, ze zou maandags komen. :o Maandags belden de mensen mij op om me te bedanken, ze krijgen voor de eerste drie maanden een pgb voor 4,5 uur zorg per week. Met de vraag of ik dan bij ze wil blijven omdat ze mij nu kennen. Ik heb ja gezegt, natuurlijk want het zijn erg leuke mensen ook al is het erg intensief. Nou zijn deze mensen erg correct eigenlijk gewoon super. ze willen mij +/- 14 euro per uur geven, omdat dat het tarief is wat ze krijgen. Maar deze man wil zich graag verzekeren tegen de extra kosten van een hulp als ik uitval. We weten dat dit kan bij de SVB maar kan iemand mij vertellen wat dat kost? En mijn vraag is, als dat wat kost neem ik aan dat hij dat van zijn PGB moet betalen, als die 14 euro ook gelijk zijn volledige vergoeding is vind ik dat ik water bij de wijn moet doen. kunnen jullie ons helpen met deze eerste vraag? En werken jullie met een opting-in en hoe gaat dat in zijn werk? Ik wil deze mensen gewoon graag helpen en ik denk echt wel aan mezelf maar deze mensen zijn gewoon goed voor mij dus wil ik ook goed zijn voor hun. |
|
Geplaatst: vrijdag 11 September 2009 10:10
Kijk eens op www.naar-keuze.nl. De PGB brochure 2009 staat daarop en daarin wordt verteld hoe het allemaal werkt. Als je cliënten de loonadministratie uitbesteden een servecicentrum PGB via de opting in regeling zit het meteen ook goed voor de belasting. Bij ziekte worden dan de eerste 6 weken doorbetaald door de SVB. Het budget kan dan aan vervanging besteed worden. Dit geldt voor PGB-AWBZ en PGB-WMO als de gemeente een contract heeft met servicecentrum PGB. |
|
Pim |
Geplaatst: zaterdag 12 September 2009 00:08
Beste v-ee-r, De formulieren die tegenwoordig moeten worden ingevuld voor het aanvragen van PGB zijn niet voor iedereen even duidelijk. Gelukkig is in dit geval de situatie goed verlopen door jou hulp. Als de formulieren goed worden ingevuld is het wel goed te doen om de situatie op afstand te beoordelen. Wat betreft de regels waar je mee te maken hebt als dienstverlener in loondienst staat dit uitgebreid en duidelijk beschreven in de regeling dienstverlening aan huis via de volgende weblink: http://home.szw.nl/index.cfm?menu_item_id=13711&hoofdmenu_item_id=1375&rubriek_item=391837&rubriek_id=391817&set_id=2973&doctype_id=6&link_id=122550 Daar staat ook in dat je je vrijwillig kan verzekeren voor de ziektewet (als je langer dan zes weken ziek word) WW en WIA. De 6 weken doorbetalen dat de zorgvrager moet doen (en wat wel degelijk af gaat van hun budget) is eigenlijk heel coulant. Bij een normale werkgever moet hij de werknemer 12 maanden doorbetalen tot deze word overgenomen door de WIA, en dan zijn er nog steeds verplichtingen waar de werkgever aan moet voldoen. Het is inderdaad vervelend als het gebeurt. Toch is dat iets waar je wat zakelijk in moet zijn. Het is fijn dat ze iemand kunnen vinden die hun helpt en dat ze dan enig risico lopen (hoewel vrij klein) hoort er wel bij. Nu hebben ze het ook een tijd zonder de hulp weten te redden toch? Dan is zes weken wel te overzien. Het is meteen antwoord op je andere opmerking dat de vader in het gezin graag zich wilde verzekeren voor vervanging als jij om wat voor reden dan ook uitvalt. Dat kan niet. Wel zou hij een bemiddelingsbureau in kunnen schakelen wat dan vervanging kan regelen. Dat kost wel (flink) extra. Ondanks dat er dus wat haken en ogen aan zitten, wens ik je veel succes met de hulp die je hun kan geven. Ik hoop ook dat je goed let op je eigen grenzen en die op tijd aangeeft en goed blijft bewaken. met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Geplaatst: dinsdag 15 September 2009 08:27
Bedankt voor de reacties. Ondertussen ben ik zelf ook nog door wezen zoeken, maar helaas opting in via de svb kan niet want, onze gemeente is geen lid. Letterlijk over de telefoon zei de vrouw van de wmo wij betalen het PGB en dan trekken wij onze handen er van af meer doen we niet, sterker nog ze had nog nooit van een opting in gehoord. Opting in volgens mijn client bij de belasting is geen optie. Waarom? Dat is te ingewikkeld omdat volgens hem hij niet alleen die 4,8 % zvw in moet houden maar ook allerlei andere dingen. Dus helaas. Over die extra kosten igg van ziekte heb ik hem niet meer over gehoord maar dat zal hetzelfde zijn aangezien dat ook via de svb ging. Mezelf verzekeren tegen ziekte heeft geen zin ik werk een dag in de week als Alphahulp en het contract wat ik gister heb ingezien is voorlopig voor 3 maanden. Want over drie maanden kijkt de WMO weer verder. Brengt mij trouwens op de vraag is dit de gewone procedure en hoe vaak kunnen ze dit voor 3 maanden doen? (Misschien moet ik een nieuw topic starten hiervoor?) Soms reageer ik wat laat maar dat komt doordat het nogal druk is hier de laatste weken. |
|
Geplaatst: dinsdag 15 September 2009 11:51
Elke gemeente behoort inmiddels een WMO raad te hebben. Ik raad U aan U tot de WMO raad te wenden en hen te vragen B & W te adviseren wel een contract te sluiten met de SVB. U woont in ongeveer de laatste gemeente van Nederland, die dat niet heeft gedaan. Bovendien loopt nu de aanbesteding voor thuiszorg voor de komende jaren, dus dat is een mooie kapstok om dit naar voren te brengen. |
|
Pim |
Geplaatst: dinsdag 15 September 2009 13:01
Beste v-ee-r, Het laten verzorgen van de loonuitbetaling door de SVB is alleen bedoeld om het de zorgvrager makkelijker te maken. Zelf dat regelen is wel degelijk mogelijk. Om antwoord te geven op de vele vragen die je stelt: ** Letterlijk over de telefoon zei de vrouw van de wmo wij betalen het PGB en dan trekken wij onze handen er van af meer doen we niet, sterker nog ze had nog nooit van een opting in gehoord. ** De gemeente betaald inderdaad direct uit aan de zorgvrager. Dat is een bedrag per vier weken totdat de indicatie is afgelopen. Zij betalen verder niets.. Wel moet de zorgvrager aan hun verantwoording afleggen nadat de indicatie is afgelopen met urenlijsten/ facturen en daarbij ook aantonen dat het daadwerkelijk is uitbetaald (via bijvoorbeeld een bankafschrift). Wat niet is gebruikt van het budget moet worden terugbetaald. Wat tekort is gekomen is voor eigen rekening. De opting in regeling gaat over loonbetaling die door de Sociale VerzekeringsBank word verzorgt. ** Opting in volgens mijn client bij de belasting is geen optie. Waarom? Dat is te ingewikkeld omdat volgens hem hij niet alleen die 4,8 % zvw in moet houden maar ook allerlei andere dingen. Dus helaas. ** Opting in gaat via de Sociale VerzekeringsBank en is uitsluitend bedoelt om de loonbetaling te vergemakkelijken. De zorgvrager kan dat ook prima zelf doen. Volgens de regeling dienstverlening aan huis (zie link in mijn eerdere bericht) is voor de zorgvrager dat hij jou in de periode dat jij bij hun werkt het afgesproken brutoloon plus 8% vakantietoeslag moet betalen. Verder niets. Hij/ zij hoeft geen loonbelasting, geen sociale lasten, geen verzekeringen af te sluiten (misschien is wel een WA verzekering handig maar dat is een ander verhaal) Jij moet aan het einde van het jaar het verkregen loon opgeven bij de belastingdienst die dan uit gaat rekenen hoeveel aan loonbelasting jij moet betalen en hoeveel aan inkomensafhankelijke bijdrage voor de zorgverzekeringswet (z.v.w.) je moet betalen. Daar heeft de zorgvrager verder geen omkijken naar. Ook kun je je verzekeren bij het UWV voor ziektewet, werkeloosheidswet en de WIA. Dat MAG maar hoeft niet. Als jij ziek word moet de zorgvrager echter wel zes weken blijven doorbetalen (inclusief vakantietoeslag). ** Over die extra kosten igg van ziekte heb ik hem niet meer over gehoord maar dat zal hetzelfde zijn aangezien dat ook via de svb ging.** Volgens de regeling dienstverlening aan huis moet de zorgvrager je de eerste zes weken door blijven betalen als je ziek word tenzij het contract is afgelopen dat jullie samen hebben afgesloten. Ook dat kan zorgvrager redelijk eenvoudig zelf uitrekenen. ** Mezelf verzekeren tegen ziekte heeft geen zin ik werk een dag in de week als Alphahulp en het contract wat ik gister heb ingezien is voorlopig voor 3 maanden. Want over drie maanden kijkt de WMO weer verder. ** Omdat je als Alphahulp werkt en nog dit erbij doet ben je dus twee maal in loondienst zonder verzekert te zijn tegen ziekte en werkeloosheid alsmede arbeidsongeschiktheid. Het is aan jezelf of je dat risico wilt lopen. Als er wat met je gebeurt kan je in grote problemen komen omdat het enige vangnet dan de bijstand is. Dat bedrag dat je dan krijgt is erg laag en duurt vaak best lang voordat je het krijgt uitbetaald. Vrijwillig verzekeren bij het UWV is dus wel verstandig. Jij bepaalt echter of je dat wilt of niet. Van de website over regeling dienstverlening aan huis: Voor meer informatie over vrijwillige werknemersverzekeringen kunt u contact opnemen met UWV: 020-687 91 11 ** Brengt mij trouwens op de vraag is dit de gewone procedure en hoe vaak kunnen ze dit voor 3 maanden doen? ** Het is normaal dat de consulenten van de WMO eerst kijken voor hoe lang het nodig is. Daarna kijken ze of de hulp aansluit bij wat mensen echt nodig hebben en als dat inderdaad voldoende is dan krijgen ze meestal voor langere periode (niet langer dan 1 jaar) een indicatie toegekend. Belangrijke wijzigingen moeten dan wel tussentijds worden doorgegeven. Zorgvragers mogen je maximaal drie keer een contract geven voor bepaalde tijd volgens de flexwet (Wet Flexibiliteit en Zekerheid). Daarna moet het een contract zijn voor onbepaalde tijd. Let goed op welke voorwaarden er in het contract staan en wat de opzegtermijnen zijn. Een contract voor bepaalde tijd mag maximaal een jaar duren (met twee maanden proeftijd bij het eerste contract). Mocht je nog meer vragen hebben, laat het gerust weten! met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Geplaatst: dinsdag 15 September 2009 14:16
Bedankt voor de reacties! Beste gwehkamp, Bedankt voor je advies normaal gesproken ben ik wel zo’n type die de eerste is dit soort dingen te doen…Maar nu even niet. Dat mag een ander doen die zich geroepen voelt, ik wil er nu zijn voor mijn clienten die rekenen op mij en er gaat veel van mijn tijd privé inzitten, begrijp mij niet verkeerd dat doe ik dus erg graag omdat ik hier zelf ook weer van leer en ze kunnen echt wel wat hulp en steun gebruiken. En ach, de winter moet nog beginnen en is lang dus misschien als bij hun alles loopt zoals het hoort wil ik daar nog wat energie in steken. Beste Pim, Uit jou reacties haal ik de meeste info, dankje voor je tijd en geduld, bij deze richt ik me tot jou. Reactie op jou antwoorden: De gemeente betaald inderdaad direct uit aan de zorgvrager. Dat is een bedrag per vier weken totdat de indicatie is afgelopen. Zij betalen verder niets.. Wel moet de zorgvrager aan hun verantwoording afleggen nadat de indicatie is afgelopen met urenlijsten/ facturen en daarbij ook aantonen dat het daadwerkelijk is uitbetaald (via bijvoorbeeld een bankafschrift). Wat niet is gebruikt van het budget moet worden terugbetaald. Wat tekort is gekomen is voor eigen rekening. De opting in regeling gaat over loonbetaling die door de Sociale VerzekeringsBank word verzorgt. *** Mijn client heeft urenlijsten en een contract via de wmo gekregen, in het contract wat ik nu ingezien heb heeft hij geen uurloon maar een vast bedrag per maand neergezet (volgens mij is dit het hele maandbudget wat hij krijgt voor hh) *** Opting in gaat via de Sociale VerzekeringsBank en is uitsluitend bedoelt om de loonbetaling te vergemakkelijken. De zorgvrager kan dat ook prima zelf doen. Volgens de regeling dienstverlening aan huis (zie link in mijn eerdere bericht) is voor de zorgvrager dat hij jou in de periode dat jij bij hun werkt het afgesproken brutoloon plus 8% vakantietoeslag moet betalen. Verder niets. Hij/ zij hoeft geen loonbelasting, geen sociale lasten, geen verzekeringen af te sluiten (misschien is wel een WA verzekering handig maar dat is een ander verhaal) ***Nu word het iets ingewikkelder (uitdaging voor mij). Client, althans de man van de zorgvraagster (hij is gemachtigd) Betaald een vast bruto loon per maand via mijn bankrekening. Dan krijg ik dus een keer per jaar obv. Verdiensten een aanslag van de belasting ivm bijdrage zvw. En zo’n 38% belasting zoals bij mijn alpha client. Dit las ik bij de svb ; Wij zorgen dan voor de maandelijkse afdrachten aan de Belastingdienst. Zo voorkomt u dat uw zorgverlener aan het eind van het jaar ineens een groot bedrag moet betalen aan de Belastingdienst. En verder; Zorgverlener ziek, dan krijgt u het loon vergoed Als uw zorgverlener ziek wordt, bent u verplicht om zijn of haar loon door te betalen. U krijgt het loon van ons vergoed. Daarmee kunt u vervangende hulp betalen. Dus vandaar mijn interesse.*** Jij moet aan het einde van het jaar het verkregen loon opgeven bij de belastingdienst die dan uit gaat rekenen hoeveel aan loonbelasting jij moet betalen en hoeveel aan inkomensafhankelijke bijdrage voor de zorgverzekeringswet (z.v.w.) je moet betalen. Daar heeft de zorgvrager verder geen omkijken naar. Ook kun je je verzekeren bij het UWV voor ziektewet, werkeloosheidswet en de WIA. Dat MAG maar hoeft niet. ***Ja dat wist ik al dit is voor mij nu nog niet interessant het gaat bij mij maar om totaal alles bij elkaar om 7 uur per week. Dit word wel interessant als ik volledig over zou gaan naar PGB werk, waar ik nu wel aan zit te denken. Eigenlijk bevalt deze manier van werken mij prima ik ga met plezier naar mijn werk en ik doe waar ik goed in ben.*** Als jij ziek word moet de zorgvrager echter wel zes weken blijven doorbetalen (inclusief vakantietoeslag). Volgens de regeling dienstverlening aan huis moet de zorgvrager je de eerste zes weken door blijven betalen als je ziek word tenzij het contract is afgelopen dat jullie samen hebben afgesloten. Ook dat kan zorgvrager redelijk eenvoudig zelf uitrekenen. ***Het ging mij niet om "mijn" eventuele ziekte maar het ging mij om zijn kosten, ik heb het geluk nooit ziek te zijn (12 jaar geleden een dag knallende hoofdpijn en die dag heb ik verzet). Nogmaals als dit grotere vormen aan gaat nemen dan word verzekeren voor mij interessant*** Omdat je als Alphahulp werkt en nog dit erbij doet ben je dus twee maal in loondienst zonder verzekert te zijn tegen ziekte en werkeloosheid alsmede arbeidsongeschiktheid. Het is aan jezelf of je dat risico wilt lopen. Als er wat met je gebeurt kan je in grote problemen komen omdat het enige vangnet dan de bijstand is. Dat bedrag dat je dan krijgt is erg laag en duurt vaak best lang voordat je het krijgt uitbetaald. Vrijwillig verzekeren bij het UWV is dus wel verstandig. Jij bepaalt echter of je dat wilt of niet. Van de website over regeling dienstverlening aan huis: Voor meer informatie over vrijwillige werknemersverzekeringen kunt u contact opnemen met UWV: 020-687 91 11 ***Nogmaals helemaal mee eens en bijstand??? Nee hoor, daar kom ik niet voor in aanmerking mijn partner is kostwinner. Ik werk voor de leuke dingen, (wat een luxe dat ik dat kan zeggen) maar voornamelijk omdat ik het leuk vind en absoluut niet stil kan zitten en graag met mensen bezig ben. Daarbuiten, van de bijstand is prima rond te komen hoor, ik heb het een jaar gehad en ik mocht niet klagen en dat met 2 kids.*** Het is normaal dat de consulenten van de WMO eerst kijken voor hoe lang het nodig is. Daarna kijken ze of de hulp aansluit bij wat mensen echt nodig hebben en als dat inderdaad voldoende is dan krijgen ze meestal voor langere periode (niet langer dan 1 jaar) een indicatie toegekend. Belangrijke wijzigingen moeten dan wel tussentijds worden doorgegeven. ***Oke, dan weten we dit ook weer*** Zorgvragers mogen je maximaal drie keer een contract geven voor bepaalde tijd volgens de flexwet (Wet Flexibiliteit en Zekerheid). Daarna moet het een contract zijn voor onbepaalde tijd. Let goed op welke voorwaarden er in het contract staan en wat de opzegtermijnen zijn. Een contract voor bepaalde tijd mag maximaal een jaar duren (met twee maanden proeftijd bij het eerste contract). ***Dat was niet hoe ik het bedoelde, ik vroeg het mbt. mijn client hoe vaak kunnen ze een hun kwartaal indicatie geven. Het is voor jou waarschijnlijk ook heel vreemd dat je die vragen van een zorgverlener krijgt. Ik rol er dan ook echt in maar ben nogal nieuwsgierig/ leergierig aangelegd dus meestal wil ik dan ook het naadje van de kous weten. Vooral nu ik overweeg hier verder in te gaan, zou kan ik het later weer gebruiken als dat nodig is.*** Mocht je nog meer vragen hebben, laat het gerust weten! *** Dat doe ik zeker en ik heb nog wel meer vragen hoor, maar ik moet het ook allemaal geordend hebben in mijn hoofd.*** met vriendelijke groet, veer |
|
Pim |
Geplaatst: woensdag 16 September 2009 15:16
Beste v-ee-r, Ik voel me zo vrij nog even te reageren op jou stukjes. *** Mijn client heeft urenlijsten en een contract via de wmo gekregen, in het contract wat ik nu ingezien heb heeft hij geen uurloon maar een vast bedrag per maand neergezet (volgens mij is dit het hele maandbudget wat hij krijgt voor hh) *** :arrow: Consulenten voor de WMO zijn goed getrainde mensen die ook met deze manier van werken uitstekend om weten te gaan. Geen probleem dus hoewel het niet klopt. Ook kan het uiteindelijk tot problemen leiden als de gewerkte uren niet overeenkomen met het uitbetaalde bedrag. ***Dit las ik bij de svb ; Wij zorgen dan voor de maandelijkse afdrachten aan de Belastingdienst. Zo voorkomt u dat uw zorgverlener aan het eind van het jaar ineens een groot bedrag moet betalen aan de Belastingdienst. En verder; Zorgverlener ziek, dan krijgt u het loon vergoed Als uw zorgverlener ziek wordt, bent u verplicht om zijn of haar loon door te betalen. U krijgt het loon van ons vergoed. Daarmee kunt u vervangende hulp betalen. Dus vandaar mijn interesse.*** :arrow: Het lijkt me goed om zelf eens na te vragen welke regeling zij daarvoor gebruiken. Het zal vast niet uit het eigen budget van de SVB gaan. Wel apart overigens dat het zo geregeld is. Ook zou ik jou cliënt aanraden contact op te nemen met de verantwoordelijk wethouder in zijn woonplaats en zijn probleem voor te leggen bij deze wethouder. De meeste wethouders zijn heel goed bereid om in zo'n geval goed hierover na te denken. ***Nogmaals helemaal mee eens en bijstand??? Nee hoor, daar kom ik niet voor in aanmerking mijn partner is kostwinner. Ik werk voor de leuke dingen, (wat een luxe dat ik dat kan zeggen) maar voornamelijk omdat ik het leuk vind en absoluut niet stil kan zitten en graag met mensen bezig ben. Daarbuiten, van de bijstand is prima rond te komen hoor, ik heb het een jaar gehad en ik mocht niet klagen en dat met 2 kids.*** :arrow: Dan mag ik je van harte feliciteren met je kunde en creativiteit. De meeste mensen in de bijstand hebben wel moeite om rond te komen, zeker als de bijstand door omstandigheden langere tijd nodig is. ***Dat was niet hoe ik het bedoelde, ik vroeg het mbt. mijn client hoe vaak kunnen ze een hun kwartaal indicatie geven. Het is voor jou waarschijnlijk ook heel vreemd dat je die vragen van een zorgverlener krijgt. Ik rol er dan ook echt in maar ben nogal nieuwsgierig/ leergierig aangelegd dus meestal wil ik dan ook het naadje van de kous weten. Vooral nu ik overweeg hier verder in te gaan, zou kan ik het later weer gebruiken als dat nodig is.*** :arrow: Het is helemaal niet raar om mee te willen denken met je cliënt. Hoewel ik niet op de hoogte ben van alle details heb ik gelukkig wel voldoende kennis van het algemene proces om je van antwoord te kunnen voorzien. Verstandig is wel om desondanks even na te gaan of mijn antwoorden ook daadwerkelijk kloppen. met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk