Bemiddelingsburo
Auteur | Bericht |
---|---|
Geplaatst: vrijdag 11 September 2009 19:30
Hallo allemaal, deze site gevonden, erg blij mee. Tot mijn schrik lees ik hier het 1 en ander over bemiddelingsburos. Ik stond net op het punt in zee te gaan met een bemiddelingsburo. Nu lees ik hier dat het belangrijk is voor de belastingdienst of de facturen worden betaald aan de zelfstandige door het bemiddelingsburo of door de client aan de zelfstandige. Meteen snel de kleine lettertjes doorgenomen en jawel, het bemiddelingsburo betaald aan mij via de zorgvrager. Ook moet ik met urenbriefjes werken ( wat ik al apart vond) en als ik ziek ben moet ik me ziek melden bij het bemiddelingsburo. Ik moet dan wel alsnog zelf een vervanger zoeken. Eh?! mijn vakanties en vrije dagen moet ik ook met het bemiddelingsburo overleggen en ook geven ze daar een tijdslimiet voor. Al met al zat ik al met twijfels tijdens het gesprek omdat het op mij overkwam alsof ik bij een uitzendburo zat. Ik heb dan ook in het gesprek mijn twijfels uitgesproken over hoe de belastingdienst mij dan ziet, en zij benadrukten steeds dat ik echt als zelfstandige zou worden gezien en het bemiddelingsburo niet mijn werkgever is. Ook hadden ze al een VARaanvraag klaarliggen en ik moest invullen bij vr 2c : Als winst uit onderneming. Mijn vraag hierop aan het bemiddelingsburo was hoe zij nu kon stellen ( september, heb vaste baan nog) dat ik zo snel een winstgevende onderneming zou worden en zij antwoordde dat het gewoon 'handiger' was deze keuze aan te vinken. Ook wilde ze dat ik invulde dat ik meer dan 700 uren VARwerkzaamheden zou verrichten dit jaar. Ik vroeg haar wat er zou gebeuren als ik dat niet zou halen (omdat ik dat ook nooit ga halen in 3,5 maand tijd met een vaste baan van 20 uur in de week) , zij legde me uit dat het absoluut geen consequenties voor mij zou hebben maar dat dit even het handigste was. Dus adviseerde ze me ook de optie geschatte jaarinkomsten meer dan 25000 euro aan te kruisen ( voor dit jaar dus ik ben nog niet eens begonnen) en ook de optie maakt u reclame voor uw werkzaamheden, ja. Ik zei haar dat ik helemaal geen reclame maak en dat ik dus ronduit zit te liegen over het hele formulier genomen ze vertelde mij dat ook dit even het beste was om aan te kruisen. Goed , een lang verhaal, hiervoor mijn excuses, maar helemaal na het lezen op dit forum heb ik zware twijfels over dit verhaal. Het is wel een bekend bemiddelingsburo , ze hebben ook in de krant gestaan en kwam op mij betrouwbaar over... Kan iemand zijn/haar mening hierover geven? Alvast bedankt! |
|
Doortje |
Geplaatst: vrijdag 11 September 2009 23:04
Hallo Fiep, Ik begrijp dat je begon te twijfelen tijdens dit gesprek. En volgens mij zit je wel goed met je scepsis. Als ik jou was zou ik nog even wachten om met dit bureau in zee te gaan. Misschien is het zelfs geen gek idee, om de belastingen om informatie te vragen. Mijn ervaring met de belastingen is niet slecht, als je verhaal maar klopt op alle onderdelen. Het is al heel vreemd, dat je zelf voor vervanging moet zorgen. Wat is dan de zin van het bemiddelingsbureau? Nee....het verhaal van je rammelt hier en daar. Als zelfstandige is de client je opdrachtgever en niet het bureau. Pas dan zal je VAR WUO kloppen. En of het bureau wel dan niet in de krant staat, zegt me niets over de betrouwbaarheid. :cry: Fiep, ik adviseer je om je goed te laten adviseren en een gezond wantrouwen te behouden. |
Pim |
Geplaatst: vrijdag 11 September 2009 23:54
Beste Fiep, Terecht dat je je bedenkingen hebt bij de werkwijze van dit bureau. Een VAR is puur en alleen een middel om voor de klant duidelijk te krijgen of ze loonbelasting en andere sociale lasten moeten afdragen omdat er sprake is van een loondienst-constructie. Als je een VAR WUO overlegt heeft de klant zekerheid dat hij geen afdrachten heeft behalve jou facturen, ook als later bij controle door de belastingdienst deze onterecht blijkt te zijn verstrekt (en ze controleren de VAR altijd achteraf). Ook het feit dat je ziekte-uren door moet geven alsmede vakantie geeft aan dat dit een verkapte (niet officiële) vorm van uitzending betreft. Je kan en mag hier eventueel melding van maken bij de inspectie van de gezondheidszorg (die doen er overigens zeer weinig mee, zitten met enorme personeelstekorten) danwel bij de belastingdienst (ook daar betwijfel ik of ze serieus wat met deze materie zullen doen). Belangrijk is zeker dat je je zelf goed informeert. Het is verstandig om geen VAR WUO aan te vragen naast een deeltijdbaan. Je bent dan eenvoudig verkeerd bezig. De VAR ROW is van toepassing (Resultaat Overige Werkzaamheden) alsmede de regeling dienstverlening aan huis. Het is volgens mij bovendien voor je eigen gemoedsrust ook het beste om in loondienst te gaan. Scheelt kosten, risico en je kunt je ook verzekeren tegen WW, WIA en ziektewet tegen aantrekkelijke tarieven bij het UWV (deze betalen overigens dan wel uit gemiddeld over het gehele laatste jaar de uren die je gewerkt hebt). Er zijn op dit moment vele cowboys en cowgirls die denken dat de zorgmarkt een lucratieve markt is waar je onvoorbereid goed geld kan verdienen. Veel mensen zonder opleiding of zonder gedegen voorbereiding betreden deze markt en dat is erg jammer. Ook de zorgmarkt heeft recht op goede kwaliteit dienstverlening en vereist van professionals een goede voorbereiding. Helaas werkt daarbij ook niet mee dat nu heel veel gemeenten de aanbestedingsprocedures uitsluitend gaan voor de allergoedkoopste aanbieder die ver onder kostprijs zijn diensten aanbied. Met als uiteindelijk resultaat dat er geld bij moet, instellingen failliet gaan en de gemeenten denken geld over te houden. Het is al met al een markt die op dit moment het zwaar te verduren heeft. met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Geplaatst: zaterdag 12 September 2009 00:24
Hallo allen, Bedankt voor de snelle reakties. Ik heb veel aan jullie info gehad en het sterkte mij in mijn twijfels. Ik ga niet met dit bemiddelingsburo verder. Het uurloon wat ik vergat te vermelden vond ik ook ver beneden de maat, 24 euro per uur. Ik ben allround qua verzorging en begeleiding en ik kan echt niet onder dat uurtarief werken. ( die 24 euro per uur is een brutobedrag) Ik heb veel te bieden dus ik moet toch een andere weg kiezen dan dit... |
|
Annelies |
Geplaatst: zaterdag 12 September 2009 11:02
Hallo Fiep, De wijze van handelen van dit buro, lijkt op het bewust verkeerd informeren van een zorgverlener, die werk zoekt. Het doel van dit buro is hierbij om de premies niet te hoeven af te dragen en daardoor goedkoper diensten te kunnen leveren aan zijn eigen cliënten Maar... het buro vertelt de zorgverlener niet, dat hij hierbij een financieel risico loopt. ( Er is hierbij namelijk sprake van een ( fictief) loondienstverband.) Er is een kans aanwezig, dat de belastingdienst in de komende jaren een boekenonderzoek gaat doen bij dat buro. Daaruit kan dan een boekenonderzoek volgen bij de zorgverleners, die een VAR-WUO hebben afgegeven aan dit buro. Men controleert dan bijvoorbeeld of de zorgverlener de VAR-WUO juist heeft ingevuld. Indien de zorgverlener niet werkt als ondernemer, zoals hij heeft voor doen komen in de VAR-WUO, kan hij aansprakelijk worden gesteld, door de belastingdienst. Namelijk aansprakelijk voor het niet afdragen van de loonheffing ( = loonbelasting en premies ), die dit buro ( eigenlijk uitzendburo ) had moeten doen voor hem. Door middel van het afgeven van de VAR-WUO aan dit buro heeft deze zorgverlener namelijk deze aansprakelijkheid op zich genomen. Het is belangrijk dat deze verhalen, zoals die van jou Fiep, worden verteld, bijvoorbeeld op dit forum, met naam en toenaam van het buro. Want wat een zorgverlener mogelijk zou kunnen doen, na een claim van de belastingdienst, is het buro aansprakelijk te stellen. Hij kan proberen het buro aansprakelijk te stellen, voor het bewust geven van verkeerde informatie. O.a. met betrekking tot het invullen van een VAR-WUO, in het kennismakingsgesprek. Maar dan kan het belangrijk zijn om hier bewijs voor te verzamelen. Hiervoor is het handig wanneer men dit met soortgelijke verhalen kan toelichten. Indien men als zelfstandige in de zorg wil starten, kan men zich beter eerst goed laten voorlichten, via bijvoorbeeld een goede belastingadviseur of voorlichtingsbijeenkomst/ cursus. En niet door een bemiddelingsburo. Een goede voorbereiding kost misschien wat geld en moeite, maar het kan een hoop financiële ellende later voorkomen... m.v.g., Annelies Blekman, thuisverpleegkundige |
Geplaatst: zaterdag 12 September 2009 16:42
Hallo Annelies, Bedankt voor je duidelijke uitleg. Het bemiddelingsburo heeft wel in het gesprek gezegd dat ik zelf zorg moet dragen voor de belastingen, dus hierbij zijn ze niet in gebreke gebleven. Maar ik begrijp van jou dat het wel degelijk consequenties voor mij zou kunnen hebben. Ik ben het met je eens dat het slimmer is mezelf goed voor te bereiden dmv cursussen etc. Het aantrekkelijke van het buro vond ik dat zij zoeken naar clienten en dat zij het een en ander uit handen nemen. Ook al vind ik dat dubbel, want dat is niet zelfstandig ondernemerschap. Ik zag het als een opstapje naar iets wat ik al heel lang wil doen. En ze kwamen heel betrouwbaar over, ze zitten in een groot pand, zag er professioneel uit. Ook was de medewerker niet allround op de hoogte had ik het idee, ze beweerde iets waar ik het niet mee eens was en moest dat vervolgens aan een collega na vragen. Daarop kwam ze terug en gaf ze me gelijk. Dat was toch ook wel iets wat me opviel, het was een belangrijk iets over de belasting. Dus ze heeft wel gezegd dat ik zelf mijn belastingen moet regelen en afdragen, dan zal het buro niets te verwijten zijn als ik een VAR WUO krijg denk ik? Ik ben het ook met je eens dat iedereen op de hoogte moet zijn wb dit soort buros om gewaarschuwd te worden, want het leek een mooi plaatje maar is wel misleidend, zo zie ik het nu. Ik weet niet of ik de naam van het buro hier mag noemen, ik doe het toch maar wel, als het niet mag dan merk ik het vanzelf wel. Het was buro JoostZorgt te Utrecht. |
|
Pim |
Geplaatst: zaterdag 12 September 2009 17:34
Onderstaand is wat er in een bedrijfspresentatie over JoostZorgt gezegd word. Zij leveren AWBZ betaalde zorg. Dus hebben zij ALTIJD te maken met personeel. ZZP-ers mogen namelijk niet zelfstandig AWBZ zorg leveren. Het is hun aan te rekenen dat ze hun intakers daar van niet goed hebben ingelicht. Als ik de informatie doorgelezen heb en deze volledig en correct is, dan is het een organisatie die behoorlijke omvang heeft. Terecht Fiep dat je niet in zee gaat met deze organisatie. Het is erg bevreemdend dat zij de HKZ certificering hebben gekregen als ze dit cruciale proces niet goed op orde hebben. Maar mogelijk ga ik nu te snel door de bocht en betreft het hier een incident. met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare Joost Zorgt is een thuiszorgorganisatie die thuiszorg regelt voor mensen die een vorm van hulp- of zorg aan huis nodig hebben. Joost Zorgt is daarnaast een bemiddelingsbureau dat zorgvragers en zorgverleners bij elkaar brengt. Joost Zorgt onderscheidt zich onder andere van andere thuiszorgaanbieders door echt maatwerk te leveren in verpleging, verzorging en huishouden, doktersbezoek, 24-uurs zorg, gezelschap of begeleiding. Daarnaast levert Joost Zorgt ook zorg voor gehandicapten, chronisch zieken en terminale zorg. Er zijn ook speciale projecten om zieke kinderen te ondersteunen. Joost Zorgt is een erkende zorginstelling, toegelaten tot de AWBZ door het College van Zorgverzekeraars en gecertificeerd door stichting HKZ. De thuiszorg wordt vergoed door uw zorgverzekering. U betaalt wel een eigen bijdrage die afhankelijk is van uw inkomen. |
Geplaatst: zaterdag 12 September 2009 19:31
"AWBZ erkende instellingen": Is er een landelijke website waarop staat welke instellingen een AWBZ erkenning hebben, zoals je ook op de site van de Nederlandse bank kunt zien of een bank onder de garantieregeling valt? Zo zijn er bemidelingsbureaux, die als onderaannemer werken voor AWBZ erkende instellingen. Zonder zo'n site is dat moeilijk te controleren. Ik kan moeilijk alle zorgkantoren in Nederland gaan bellen om info. |
|
Geplaatst: zaterdag 12 September 2009 19:43
Er werd duidelijk in het gesprek aangegeven dat het om clienten met PGB ging ! En dat alle zorgverleners een WUO hebben die met clienten van JoostZorgt werken. Wat ik weet is dat JoostZorgt niet onder een AWBZinstelling valt, JoostZorgt is opgezet door Joost, een lichamelijk gehandicapte meneer. Dit staat me nog bij van wat ik in de krant las. JoostZorgt krijgt wel betaald vanuit de AWBZ vertelde het buro mij, zodoende hoefde ik geen kosten aan het buro te betalen. Ik ben wel nieuwsgierig naar mensen die voor JoostZorgt werken, de zgn zelfstandigen, die moeten hier toch ook weleens een kijkje komen nemen op dit forum. |
|
Geplaatst: zondag 13 September 2009 11:30
"Er werd duidelijk in het gesprek aangegeven dat het om clienten met PGB ging ! " In dat geval is er geen AWBZ erkenning nodig en is de klant verantwoordelijk voor de kwaliteit van de hulp. Bij ZIN is dat niet het geval en behoort het zorgkantoor na te gaan of een instelling nog voldoet aan de normen van erkenning. M.i. wordt de omvang van het moeras waarin je je begeeft je steeds duidelijker! |
|
Geplaatst: zondag 13 September 2009 11:49
Het wordt inderdaad steeds duidelijker. En ik bevind me niet in een moeras hoor, dont worry :D , ik heb tot nu toe geen enkel formulier naar de belastingdienst of iets dergelijks opgestuurd, de hele stapel ligt nog thuis en is opgeruimd ver weg in de kast :) |
|
Geplaatst: dinsdag 15 September 2009 22:12
Beste Fiep, Ik denk ook dat het verstandig is je als PGB Zorgverlener goed te laten informeren door de belastingdienst over de mogelijkheden en consequenties van het werken in opdracht van een PGB Aanbieder, de PGB budgethouder. Ik denk ook dat je alleen met een PGB Budgethouder contracten af moet sluiten en niet met een soort van uitzendburo, dat aan deze contracten logischerwijze ook wil verdienen. Tip: Per Saldo heeft een checklist ontworpen voor PGB Budgethouders om te kijken of je te maken hebt met een betrouwbaar bureau. Wellicht kunnen PGB Zorgverleners hier ook hun voordeel mee doen. Groetjes, Madeleine de Ruiter Administratie PGB |
|
Geplaatst: dinsdag 29 September 2009 12:50
Hallo, Ik heb gekeken bij die site maar geen lijst gevonden. |
|
John |
Geplaatst: vrijdag 30 Oktober 2009 14:25
Hoi Pim, Je hebt voor het grootste gedeelte gelijk, maar niet wat betreft het punt van zzp-ers en awbz-zorg. Als een bureau een toelating heeft tot de AWBZ conform de WTZI dan mogen freelancers dmv het behalen van een keurmerk www.mijnkeurmerk.nl toch zorg in natura leveren. Ik raad het zzp-ers niet aan omdat de wetgever (belastingdienst) hierover nogal onduidelijk is. Het betekent tevens extra investeren voor de zzp-er. |
Geplaatst: dinsdag 20 November 2012 16:06
Ik werk al jaren via deze instelling Regio Noord. Mijn ervaring en van ex)collega's is dat je vaak onduidelijke informatie krijgt van deze instelling. Er wordt hier inderdaad nog met werkbriefjes gewerkt die je zelf naar de instelling moet opzenden of langsbrengen ipv dat je dit via het internet kunt downloaden. Ook de betaling laat regelmatig op zich wachten , het komt regelmatig voor dat je na 3 maanden pas je geld op je bankrekening krijgt gestort. In het verleden heb ik en mijn collega's regelmatig gebeld of gemaild naar de instelling Joost Zorgt wanneer het geld wordt overgemaakt. Vanuit de instelling wordt dan geïrriteerd gereageerd. |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk