vrijbesteedbaar bedrag
Auteur | Bericht |
---|---|
Geplaatst: zondag 13 September 2009 18:27
Ik heb een zoon van 11,hij heeft een tijdelijk verblijf via zijn pgb. Nu heb ik dat uitbesteed aan een familielid. Hebben zei nu ook recht op een vrijbesteedbaar bedrag.????? |
|
Geplaatst: zondag 13 September 2009 18:39
hallo, Uw zoon heeft een PGB. Het vrijbesteedbaar bedrag is aan uw zoon (aan u dus) waar u dat aan uitgeeft. Dit kunt u ook voor uzelf houden. Ik zie meer in het probleem van 'uitbesteed aan familielid'. Krijgt u hier een rekening van? Is dit een goedgekeurde instantie (uw familielid)? Met deze vraag kunt u beter eerst naar het CIZ bellen voordat u dit gaat doen, anders moet u straks het gehele bedrag (min het vrijbesteedbaar bedrag) terugbetalen en heeft u volgend jaar nergens recht op :( |
|
Geplaatst: zondag 13 September 2009 18:48
Deze uitbesteding aan een familielid is goedgekeurd door het zorgkantoor. Ik heb dit nagevraagd en dat mocht.De uitbetaling gaat ook via de svb bank. Nu was mijn vraag of er bij tijdelijk verblijf ook een vrijbesteedbaar bedrag was. En of dit dan bedoelt is voor het familielid of niet? Bedankt voor je reactie |
|
Pim |
Geplaatst: zondag 13 September 2009 19:01
Beste Suuske69, Welkom op het forum! Een tip voor de volgende keer: deze vraag hoort eigenlijk thuis in het onderdeel voor PGB houders. Het vrij besteedbaar bedrag bij een PGB is bedoeld om kosten te dekken waar je geen bonnetje van kan laten zien, zoals telefoonkosten, een brief die je schrijft en post, of andere zaken. Je hoeft dit deel niet te verantwoorden naar het zorgkantoor. Het PGB bestaat uit een aantal onderdelen waarvoor je het zou mogen inzetten. Dat staat vermeld op de indicatie die je hebt gekregen. Er staat waarschijnlijk een deel begeleiding bij en een deel verblijf. Je mag die onderdelen volledig door elkaar gebruiken (substitueren heet dat met een mooi woord) zolang je dit maar kan verantwoorden middels facturen/ urenlijsten en de daarbij horende betalingsbewijzen (kan ook bankafschriften zijn). Voor deze facturen/ urenlijsten zijn bepaalde vereisten wat er minstens op moet staan. Laat je daar goed over informeren! Je mag dus het gehele budget opgebruiken aan verblijf. Je mag ook het gehele budget opmaken aan een ander onderdeel wat er genoemd word op de indicatie. Zolang je maar zorgt dat je het kunt verantwoorden. Als het budget op is, betaal je logischerwijs de rest uit eigen middelen. Je hoeft je budget ook niet volledig op te gebruiken. Het overgebleven deel moet je dan wel weer terug storten. Als je reden hebt om aan te nemen dat er plotseling een grotere behoefte is aan zorg voor je kind (bijvoorbeeld been gebroken of iets dergelijks) zou ik snel contact opnemen met het zorgkantoor om de indicatie (tijdelijk) te verhogen. Ook moet het bedrag zijn besteed binnen de periode van de indicatie. Als het er buiten valt dan zal het zorgkantoor waarschijnlijk moeilijk gaan doen tenzij je het goed kan verantwoorden. Met die reden moeten zorgverleners ook zorgen dat ze op tijd hun facturen indienen, omdat jij het ook weer bijtijds moet betalen en verantwoorden. Ook is het erg belangrijk dat je ruim van te voren een nieuwe indicatie aanvraagt. Helaas geld op dit moment dat er best veel vertraging optreedt tot het afgeven van een nieuwe indicatie. Dat kan dus zijn dat je een tijd zonder zit! Hopelijk is het zo wat duidelijker voor je. Er is overigens sprake van dat in 2010 de mogelijkheden om te substitueren ingeperkt gaan worden. Of dat gebeurt is echter niet duidelijk. met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Geplaatst: zondag 13 September 2009 19:20
Hoi Pim Het is me helemaal duidelijk. Ik heb ondersteunende,activerende begeleiding plus tijdelijk verblijf. Dus het maakt niet uit waar je het vrijbesteedbaar bedrag vanaf haalt. Je kunt het gehele bedrag door elkaar gebruiken. Nu weet ik tenminste hoe het in zijn werk gaat. Dacht dat je alles appart moest gebruiken gr Suuske |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk