1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

wat kan ik nog voor iemand betekenen?

Auteur Bericht
Louis Geplaatst: maandag 14 September 2009 11:35
Ik ben een 56-jarige gehuwde man en vader van 2 dochters. Door een auto-ongeval ben ik sinds 1984 gedeeltelijk arbeidsongeschikt en werkte 20 uur per week als PrePress medewerker in een grote drukkerij, maar door het verdwijnen van mijn werkzaamheden ben ik per augustus 2009 ontslagen.
In mijn vrije tijd bied ik in de vrijwilligerssfeer hulp aan oudere mensen door met ze naar de dokter te gaan, winkelen, een dagje uit of een keer voor ze te koken, etc.
Nu ik hele dagen thuis ben en het voor mij moeilijk is weer aan het werk te komen zou ik dit graag wat uitbreiden en me willen inzetten voor de hulpbehoevende mens. Met andere woorden ik zou er mijn beroep van willen maken.
Gaarne zou ik van iemand willen weten hoe ik deze weg het beste kan inslaan?
Geplaatst: maandag 14 September 2009 12:25
U richt zich op mensen, die AWBZ - PGB zorg nodig hebben.
Het gaat dan om Persoonlijke verzorging, ondersteunende begeleiding, verpleging en tijdelijk verblijf.
De taken, die U noemt vallen voornamelijk onder vrijwilligerswerk.
De eerste stap lijkt mij, dat U voor Uzelf duidelijk krijgt welke betaalde AWBZ zorg U wilt gaan doen.
Bij wat U schrijft denk ik met name aan respijtzorg, waarmee U tijdelijk alle taken en verantwoordelijkheden overneemt van de mantelzorger. We hebben het dan dus niet meer over hand en spandiensten.

Succes!
Geplaatst: maandag 14 September 2009 21:45
Misschien zou U eens op de website van Per Saldo rond kunnen kijken, daar staat het een en ander over zorg en pgb, veel succes toegewenst!
Pim Geplaatst: maandag 14 September 2009 22:14
Beste Louis,

Wat een heftig verhaal en wat een sterke persoonlijkheid spreekt uit dit korte verhaal zeg!
Jij bent duidelijk iemand die niet bij de pakken neer blijft zitten maar weer aan wil pakken ondanks tegenslagen.

Het is zeker belangrijk om duidelijk te krijgen wat je zelf wilt en wat je zelf vooral leuk vind om te doen. Daarbij kun je kiezen voor het werken in loondienst bij PGB en het werken als zelfstandig ondernemer. Dat is een flink verschil dus je zult voor jezelf ook duidelijk moeten krijgen wat jij graag zou willen.

Daarnaast is zoals hierboven aangegeven belangrijk dat je weet welke zorg je wilt gaan leveren. Omdat ik niet weet wat jou handicap exact inhoud kan ik moeilijk inschatten wat voor jou geschikte mogelijkheden zijn.
Het is misschien mogelijk dat je eens langs gaat bij MEE (landelijke organisatie die ook dicht bij jou in de buurt zit; http://www.mee.nl ) en met hun eens gaat praten om te kijken wat voor jou mogelijkheden kunnen zijn (zowel maatschappelijk werkers lopen daar rond als mensen die trajectbegeleiding kunnen doen). Dienstverlening van MEE is gratis en bedoeld voor mensen met een handicap in welke vorm dan ook.

Verder vraag ik me op een meer persoonlijke noot af of je een christelijke achtergrond hebt en mogelijk geïnteresseerd bent om daar meer in te gaan betekenen (want er zit een grote mogelijkheid in Zelhem waar ik intensief contact mee heb).
Al met al genoeg mogelijkheden om te verkennen.

met vriendelijke groet,
Pim van der Most
MostCare

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.