gerechtigheid van collega's
Auteur | Bericht |
---|---|
Michelle |
Geplaatst: vrijdag 18 September 2009 18:56
Hallo, wie kan mij helpen?? Een client waarbij ik werk is iets gaande wat snel opgelost moet worden. Er werkt nameijk een collega die denkt dat ze veel meer is dan ze daadwerkelijk is. Ze vind het ook erg moeilijk om samen te werken, we werken hier namelijk met zn vieren. Zij wijst iedereen de weg en zet iedereen op haar plaats met haar grote mond en hier moet je mee akoord gaan. Dit klopt niet, het is daardoor totaal geen goede werksfeer en ziten er meer collega's mee. Er zijn door de ene persoon al meerdere mensen weg gegaan en dat is natuurlijk niet hoe het hoort in de zorg. Je bent er voor de client en zorg dat de client een zo goed mogelijke begeleiding en verzorging krijgt. Maar waar het daar om draait is alleen maar eigenbelang, hoe kan ik meer verdienen, hoe kan ik meer uren draaien enzo. Ook heeft deze persoon eens mensen in de dienst gestoord en naar huis gestuurd zonder dit te melden, schelden en schreeuwen in het bijzijn van de client naar collega's. Dit moet stoppen. Wie weet wat ik hier aan kan doen, wat moet ik aan met deze collega? |
Pim |
Geplaatst: vrijdag 18 September 2009 22:43
Beste Michelle, Als ik je verhaal goed begrijp is er sprake van een loondienst situatie waarin jullie allemaal worden ingehuurd door de zorgvrager. Deze zorgvrager is dus de werkgever en kan als hij dat wil mensen aannemen en ontslaan als hij dat wil (ik spreek nu in hij vorm voor het gemak en omdat ik niet weet of het een man of vrouw is). Omdat de zorgvrager de werkgever is zou ik dit bespreekbaar maken met deze persoon. Hij is degene die uiteindelijk de hulp betaald en dus ook mag beslissen wie hij aan het bed heeft of niet. Voordat je dus overhaast te werk gaat, probeer zo'n gesprek neutraal te houden en laat de zorgvrager in deze zelf tot inzicht komen wat de best mogelijke oplossing is. Mocht het conflict echt hoogoplopend worden, zou ik je adviseren de eer aan jezelf te houden en op te stappen. Er zijn genoeg mensen die zorg nodig hebben en het is aan zorgvrager om mensen te ontslaan als hij dat noodzakelijk vind. Je mag in het gesprek dat je met hem hebt uiteraard wel jou eigen bedenkingen bij de handelswijze van je collega uitten. Probeer dat ook zo neutraal mogelijk te doen want het kan ook naar jezelf terug komen dat hij uiteindelijk kiest voor je collega. Het kan ook zijn dat zorgvrager niet zo sterk in zijn schoenen staat en moeite heeft om mensen te ontslaan. In dat geval is het raadzaam voorzichtig te werk te gaan en misschien de zorgvrager aan te raden iemand anders er bij te halen die met tact en respect de situatie weet op te lossen naar ieders tevredenheid. Een mogelijkheid daarbij zijn de maatschappelijk werkers die gratis beschikbaar zijn (voor mensen met een handicap of chronische ziekte) via MEE. Kun je iets met deze informatie? Heb je nog vragen, stel ze gerust met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Michelle |
Geplaatst: zaterdag 19 September 2009 16:03
bedank voor uw reactie. Ik denk niet dat het mogelijk is om een goed gesprek met de desbetreffende persoon te voeren gezien haar manier van doen. Er is ook een curator aanwezig wie hier over gaat en heb dit ook met hem besproken. Maar ook hij weet zich hier geen raad mee. Zij ( collega die ook de roosters maakt) heeft mij nu niet meer ingepland en van de curator hoor is ook niks meer. Natuurlijk zou ik zelf op kunnen stappen en dat doe ik ook, maar dat lost nog niet het probleem op. Namelijk haar manier van doen waardoor de gehele werksfeer daar verpest wordt en er niet op een juiste manier gehandeld wordt. Hierdoor schaat ook erg de zelfstandigheid van de client, wat erg belangrijk is voor de client. |
Pim |
Geplaatst: zaterdag 19 September 2009 18:38
Ik vraag me af of het verstandig is je verder met deze zaak te bemoeien als je hier niet meer word ingezet. Het klinkt misschien heel aardig wat je doet. Toch is het echt de curator die deze zaak aan zal moeten pakken omdat die daar voor verantwoordelijk is gemaakt. De kantonrechter houd hierop toezicht. Mocht je echter het idee hebben dat dit niet voldoende word waargemaakt door de curator dan kan je hiervan melding maken bij de kantonrechter. Het is daarna echt geheel uit jouw handen omdat je er geen invloed meer op hebt. Heel vervelende situatie natuurlijk. Zo zijn er helaas best wel wat situaties die uiteindelijk niet goed opgelost kunnen worden. Daarom is het erg belangrijk om professionele afstand te houden tot je cliënt zonder afstandelijk te worden. Helaas zijn niet alle curatoren even vaardig en betrokken bij hun cliënten. Een zeer lastige situatie kan dan gemakkelijk ontstaan. Dat jij nu met een vervelende ervaring achterblijft is dan nog iets wat daarbij komt. Hopelijk voor de cliënt zal de curator passende maatregelen nemen. Zelf kun je er helaas niet veel aan veranderen. Familie van zorgvrager zou in zo'n geval nog wel pressie kunnen uitoefenen. Maar die zijn lang niet altijd bereid dat te doen. met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk