1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

ontspanningsmassage/ therapeutische massage voor Pgb houders

Auteur Bericht
Dick Geplaatst: woensdag 23 September 2009 12:48
Wanneer een Pgb houder gemasseerd wil worden voor de spieren of totale ontspanning, kan zij dan beroep doen als PGB houder.
Kan men dan ook zelf de masseur uitkiezen?
Geplaatst: woensdag 23 September 2009 14:14
Wellicht kunt U eerst het zorgkantoor vragen of massage een vorm van hulp is, die onder de AWBZ valt.
Fysyotherapie is dat bijv. niet. Dat valt onder ziektekosten.Voor behandeling is er geen PGB.
Trudy Geplaatst: woensdag 23 September 2009 18:04
Volgens mij zou het uit het budget kunnen, anders onder het vrij te besteden bedrag.
Ikzelf bied massages aan voor PGB-houders (zie mijn advertentie)
Renée Geplaatst: dinsdag 12 Juni 2012 17:40
Het kan uit het PGB budget, ik masseer zelf een client onder die voorwaarden. Groetjes, Renée Merkestijn, Eext
Pim Geplaatst: dinsdag 12 Juni 2012 20:52
Volgens de vergoedingenlijst voor het PGB van 2012 is massage in welke vorm dan ook uitdrukkelijk uitgesloten van betalen uit PGB. Deze lijst is leidend voor de zorgkantoren.
http://www.pgb.nl/per_saldo/up1/ZkrvcvoIO_Vergoedingenlijst_PGB_2012_2_0.pdf

Als uw klanten dit toch verantwoorden richting zorgkantoor als zodanig zal dit worden afgewezen, en bij fraude kunt u ook nog een bezoek van de inspectie verwachten naast forse boetes. Fraude heeft in 2011 al geleid tot het sluiten van meerdere zorgaanbieders, in 2010 zijn er ook enkele hele grote zorgaanbieders gedwongen om een deel van hun activiteiten te staken wegens fraude. Het is dus aan u om te beslissen of u dit wilt voortzetten.

Het betalen vanuit eigen middelen is uiteraard altijd toegestaan.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Star Counseling Geplaatst: dinsdag 12 Juni 2012 21:20
Ik sluit me aan bij Pim, er staat expliciet vermeld in de lijst dat massage NIET uit het PGB bekostigd mag worden. Duidelijker kan gewoon niet. Verder kun je massage vaak wel uit de aanvullende zorgverzekering vergoed krijgen als de masseur aangesloten is bij een beroepsvereniging die op de vergoedingenlijst van de zorgverzekeraar staat, dan valt het onder 'alternatieve geneeswijzen'.
Uit PGB is dus NIET mogelijk en ik zou het ook ten zeerste afraden om dit toch te doen.
Gast Geplaatst: dinsdag 12 Juni 2012 22:26
Wellicht is dat het dan, zal het eens navragen.
Corina Geplaatst: donderdag 19 Juli 2012 17:27
Ik denk dat je bij de verantwoording niet kunt neerzetten "massage".
Of het wel of niet uit het PGB kan worden betaald hangt af van de doelstelling van het geen er met de massage bereikt wil worden.

Massage kan een middel/methode zijn om een bepaald doel te bereiken.
Denk hierbij aan mensen voor wie de reguliere fysiotherapie geen optie is i.v.m. trauma of andere problematiek.

In de lijst staat dat het niet een limitatieve opsomming is van mogelijkheden.

Wanneer men het (Leer)Doel en motivatie als leidraad neemt kan m.i. e.e.a. uit het PGB worden betaald. In deze gevallen lijkt mij het woord "fraude" niet van toepassing.

Hartelijke groet;
Corina
Geplaatst: vrijdag 20 Juli 2012 10:19
"Massage kan een middel/methode zijn om een bepaald doel te bereiken."

Dit is (nagenoeg) de definitie van therapie en dat mag dus niet van een PGB..

Wie het toch wil proberen kan het beste vooraf toestemming vragen aan het zorgkantoor.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.