zieke moeder in huis genomen
Auteur | Bericht |
---|---|
Geplaatst: woensdag 23 September 2009 13:01
Hallo, Mijn moeder verbleef enkele jaren in een aanleunwoning. Nu na meerdere gebeurtenissen die daar zwak uitgedrukt niet goed zijn verlopen heb ik vorrige week besloten mijn moeder daar weg te halen en haar bij mij in huis te nemen. Het gaat momenteel erg slecht met haar gezondheid en artsen weten niet echt hoe het met haar verder gaat alleen maar dat zij steeds meer achteruit zal gaan. Ik ben gestopt met werken en wil zo haar laatste tijd zo mooi en makkelijk mogenlijk maken voor haar. Nu heeft iemand mij op PGB gewezen omdat ik nu natuurlijk ook mijn inkomsten misloop. Heeft iemand hier ervaring mee ivm declareren hoeveel uur/bedragen etc??? Zij heeft klasse 7. Alvast vriendelijk bedankt!!! groetjes Emilia |
|
Geplaatst: woensdag 23 September 2009 14:09
Heeft zij een indicatie in de vorm van ZZP of niet? De eerste stap, die U moet zetten is contact opnemen met het zorgkantoor om Zorg in Natura om te zetten in PGB. Die kunnen vervolgens zeggen welk PGB bij deze indicatie hoort. Uw moeder krijgt vervolgens het PGB op haar eigen rekening, dus het is nodig. dat zij minimaal begrijpt wat er gebeurt; een PGB is voor mensen, die zelf regie kunnen voeren. Zie ook op www.naar-keuze.nl de brochure PGB 2009. |
|
Kevin |
Geplaatst: woensdag 23 September 2009 17:38
Een kleine correctie; een pgb kan ook aangevraagd worden voor iemand die niet zelf de regie kan voeren, zoals bij iemand met een verstandelijke handicap. Degene die dan wel de regie voert moet dan uiteraard wel juridisch verantwoordelijk zijn voor de pgb-houder (lees: persoon voor wie het pgb wordt aangevraagd). Bijvoorbeeld bij een kind die pgb-houder is zijn de ouders juridisch verantwoordelijk. Even navragen bij het zorgkantoor hoe je dat juridisch moet regelen. |
Geplaatst: woensdag 23 September 2009 19:45
Dat kan middels een onderbewindstelling aan te vragen bij het kantongerecht. |
|
Pim |
Geplaatst: donderdag 24 September 2009 00:35
Beste Emilia, Uw moeder heeft zoals u aangeeft een zorgzwaarte pakket 7 Dit houd in dat zij heel veel hulp nodig heeft en daarvoor 23 uren zorg per week vergoed zou krijgen in een instelling (waarvan een deel als groepsactiviteiten in de vorm van gezamenlijk eten, gezamenlijke sociale activiteiten). Het is, zoals hier reeds gemeld, verstandig om in uw geval dit over te laten zetten naar een PGB mocht u deze hulp zelf willen gaan kiezen en/ of zelf willen gaan geven. Het PGB zal ongeveer vergelijkbaar aantal uren worden met die verstande dat u zelf de keuze kunt maken of u alles inzet voor bijvoorbeeld verzorging en huishoudelijke hulp, maar ook een andere keuze kan maken (zolang u maar binnen het budget blijft wat u word uitgekeerd, danwel de rest zelf bekostigt, en binnen de geïndiceerde typen zorg, maar u mag dus kiezen om te uit te wisselen tussen de verschillende typen zorg die beschreven staan). U heeft daarbij ook recht om als 1e graads familie lid (een deel van) de zorg op u te nemen en uzelf daarvoor een redelijk tarief uit te betalen. U dient dit wel te verantwoorden naar het zorgkantoor en zult dus bij moeten houden de uren die u maakt (en dat zult mag u vrij zakelijk doen, u hoeft daar niet op te beknibbelen) Als u moeder niet langer in staat is om haar financiën goed te kunnen beheren kunt u daar inderdaad ook bewindvoering over aanvragen bij een kantonrechter. Dit moet echter goed gemotiveerd worden, zeker als uw moeder het er niet mee eens is. Bewindvoerder kan iemand zijn uit de naaste omgeving van uw moeder, maar ook een professioneel bedrijf. Het aanvragen van bewindvoering duurt meestal een maand of twee om het geheel rond te krijgen. Een bewindvoerder word bovendien jaarlijks gecontroleerd door de kantonrechter en krijgt voor zijn werk een (heel beperkte) vergoeding. Een andere optie is om het geld te beheren middels een machtiging op de rekening. Daarbij geld wel het risico dat u loopt als er wat mis gaat op de rekening en daarbij mensen u verantwoordelijk gaan houden. Een mogelijkheid om problemen te vermijden is om een rekening te openen speciaal voor het PGB. Het is verstandig het werk dat u doet voor en de hulp die u geeft aan uw moeder te laten ondersteunen door mensen met verstand van zaken. MEE ( http://www.mee.nl ) is een organisatie die mensen met een chronische ziekte, handicap of familie van deze personen op velerlei wijze kan ondersteunen. Zowel een luisterend oor als iemand die u kan helpen in uw zoektocht naar antwoorden. Neem contact op met deze organisatie die in geheel Nederland vestigingen heeft zodat zij u kunnen bijstaan met raad en daad in de wondere wereld die zorg heet. Het helpt u uiteindelijk ook enorm om niet alles zelf te hoeven uitvinden. Verder lijkt het me wijs om goed uw eigen grenzen in de gaten te houden en tijdig te zoeken naar hulp die u kan ondersteunen en uw moeder kan helpen zodat het u zelf ook niet boven het hoofd groeit. Want het is uiterst nobel wat u doet, maar u moet er zelf niet de dupe van worden en straks overspannen thuis zitten of met een burn-out. Bovendien werkt het veel prettiger als u zelf ook toekomt aan ontspanning en even iets anders. Mocht u nog meer informatie willen, schroom niet. met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk