Kunnen PGB'ers bij mij terecht?
Auteur | Bericht |
---|---|
Geplaatst: dinsdag 29 September 2009 14:22
Ik ben bezig met het opzetten van trainingen die ik zelf ga geven aan kinderen in de leeftijd 1 jaar tot en met 4 jaar en hun ouders/verzorgers. De trainingen die ik geef zijn bedoeld om kinderen met licht motorische en sensorische problemen te helpen zich verder te onwikkelen. Nu krijg ik steeds vaker de vraag van ouders of hun kind die training bij mij ook kan volgen via de pgb. Dus mijn vraag is mogen ouders de pbg gebruiken om hun kind bij mij de cursus te laten volgen? mvgr Natasja |
|
Geplaatst: dinsdag 29 September 2009 14:56
Dat hangt er vanaf welke indicatie het kind heeft. Op grond daarvan wordt soms een pgb toegekend. Wat jij doet lijkt me niet iets van de AWBZ, maar van de basisverzekering. Dat kan niet uit een PGB betaald worden, maar wordt indien nodig als zorg in natura verstrekt. |
|
Geplaatst: dinsdag 29 September 2009 15:54
M.i. valt dit onder fysiotherapie. |
|
Pim |
Geplaatst: dinsdag 29 September 2009 19:30
Beste Natasja, Sensorische Integratie Therapie en Sensorische Informatieverwerking zijn de therapeutische vormen en beschrijving van begeleiding die jij wilt gaan aanbieden (therapie is behandeling en dus niet betaalbaar vanuit PGB, de begeleiding die jij bied kan dat wel zijn, het zal alleen wel een klus zijn om goed te observeren zonder met diagnostiek bezig te zijn). Een grote leemte in de huidige zorgmarkt omdat sensorische integratie inderdaad bij veel kinderen misgaat en sterk aan het opkomen is als benadering. Let wel dat jij nu op een grijs gebied komt wat betreft de hulp die je geeft. Als jij het als een therapie gaat geven zit je in behandelingsvorm (waarvan ik vermoed dat jij daar dicht bij komt als je het op een plek gaat geven waar mensen naar jou toe moeten komen). Als jij kinderen thuis gaat helpen met hun problemen op gebied van sensorische integratie dan zit je helemaal goed, want dat is feitelijk ondersteunende begeleiding. De NSSI (overkoepelend orgaan voor SI therapeuten) bied nog helemaal niets aan korte betaalbare cursussen voor professionals aan (alleen een anderhalf jaar durende HBO opleiding tot therapeut en dure maatwerk oplossingen voor grote bedrijven). Wel is er veel te vinden via internet en via boeken. Je kan dus wel degelijk het gaan aanbieden maar zal veel zelf moeten uitzoeken. (ik zelf ben me er ook in aan het verdiepen naar aanleiding van vraag vanuit klanten) met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Geplaatst: dinsdag 29 September 2009 21:01
Dus als ik goed begrijp kunnen mensen wel bij ij terecht met een pgb wanneer ik thuis begeleiding bied bij de kindjes? Maar niet wanneer ik het in spelvorm doe in bijv een wijkcentrum want dan lijkt het teveel op therapy?!?! Er is veel te weinig op het gebied van sensorische integratie vandaar dat ik hiermee begonnen ben. Ik ben al een kleine 4 jaar bezig met mij zelf te verdiepen doormiddel van bibliotheken doorpluizen, boeken bestellen, kinderfysiotherapeute spreken etc. Dit heb ik in een mooie spelvorm gegoten met huis tuin en keuken middelen zodat het voor mensen thuis makkelijk op te pakken is. Mvgr Natasja |
|
Pim |
Geplaatst: dinsdag 29 September 2009 22:55
Beste Natasja, Ik zou hierover in gesprek gaan met mensen die echt exact de regels kennen. Dat zijn toch echt de mensen van het zorgkantoor (even via Google opzoeken welk zorgkantoor voor jou van toepassing is). Als die je zwart op wit toestemming geven/ groen licht geven dan is er geen probleem. Wel zou ik altijd in je facturen vermelden dat je ondersteunende begeleiding geeft. Volgens mij is ondersteunende begeleiding voornamelijk gericht op het begeleiden in een situatie zoals die normaal gesproken ook plaatsvind, maar waar jij als hulpverlener door jou kennis en expertise een pluspunt kan betekenen op velerlei manieren. Therapie is echt bedoeld om een gedrags- of belevingsverandering te bewerkstelligen in een patroon dat een kind danwel volwassene vertoont. Dus zul je goed moeten nagaan wat je doel is met je begeleiding en waar je dat dan het beste kunt laten plaats vinden. Toch denk ik dat je spelvorm wel erg veel lijkt op speltherapie. Daarvoor moet je therapeut zijn en de daarvoor vereiste papieren hebben. Therapie kan niet betaald worden vanuit PGB en er word vaak een fors hoger uurtarief voor gevraagd vanwege diverse vereisten (behandelplan, verslaglegging, registratieverplichtingen, aangepast spelmateriaal, enzovoort). Laat je dan ook eens informeren door het NSSI hierover ( http://www.nssi.nl ) met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Geplaatst: woensdag 30 September 2009 11:23
Ontzettend bedankt voor je heldere antwoorden. Ik heb het zorgkantoor en de NSSI gemaild zojuist. Het zou toch enorm jammer zijn wanneer dit niet mogelijk is. Eigenlijk is wat ik bied zoiets als muziek op schoot maar dan net met dat beetje meer. Zodra ik anwoord krijg zal ik dit hier plaatsen. Wellicht hebben andere mensen hier ook iets aan. Ben ik trouwens de enige die heel veel moeite heeft met beantwoorden van berichten. Heel vaak krijg ik een foutmelding te zien. mvgr Natasja Hagenaar |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk