1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Regeling dienstverlening aan huis

Wat houdt de Regeling dienstverlening aan huis in?

De werkzaamheden van een Hulp vallen onder dienstverlening aan huis als de Hulp maximaal drie dagen per week bij jou werkt. Het aantal uur maakt daarbij niet uit. Als een Hulp bijvoorbeeld 1 uur per dag bij jou werkt, geldt dit als één gewerkte dag. Het gaat hierbij om regelmatig werk dat meestal verricht wordt in en rondom jouw huis. Het gaat hierbij niet om losse of eenmalige werkzaamheden.

Je kunt bij deze werkzaamheden denken aan bijvoorbeeld:

  • schoonmaken
  • wassen
  • strijken
  • koken
  • tuinieren
  • oppassen
  • huishoudelijke hulp
  • zorgverlening etc.

De werkzaamheden hoeven echter niet altijd in of rondom jouw huis plaats te vinden. Als jouw hulp op de kinderen past bij hem of haar thuis kan het ook onder deze regeling vallen. Wanneer je hulpbehoevend bent en tijdelijk ergens anders woont wordt het ook nog steeds dienstverlening aan huis genoemd.

Wat betekent het voor jou als Hulpvrager?

  • Als een Hulp via de Regeling dienstverlening aan huis bij jou werkt, dan is hij of zij niet bij jou in dienst. De hulp is dus ook niet jouw medewerker.
  • De Hulp heeft recht op loon. Je spreekt dit vooraf af met de Hulp en het bedrag is minimaal het wettelijk minimumloon.
  • Het loon dat je de Hulp betaalt is bruto. De Hulp moet er zelf zorg voor dragen dat hij/zij de inkomstenbelasting betaalt en belastingaangifte doet. Als Pgb-houder mag je maximaal €63,- per uur betalen aan een professional in de thuiszorg. Dat zijn bijvoorbeeld BIG-geregistreerden of zzp’ers. Aan niet-professionals mag je maximaal €20 betalen. Een Hulp is een niet-professional als hij bijvoorbeeld familie is van je, geen zzp’er is, of geen BIG-registratie heeft.
  • Je bent verplicht een vakantietoeslag van 8% te betalen. Dit mag je eenmalig storten of verrekenen in de uurprijs.
  • De Hulp bouwt vakantiedagen op.
  • Bij ziekte wordt de hulp maximaal 6 weken doorbetaald. Dat loon bedraagt minstens 70% van het minimumloon dat geldt voor de Hulp. Je kunt een tegemoetkoming voor de doorbetaling ontvangen van de SVB. Op deze manier kun je een vervanger inhuren.
  • Het is verplicht een veilige en gezonde werkomgeving te bieden omdat de Hulp werkt in de zin van de Arbowet.
  • Je kunt de arbeidsovereenkomst van de Hulp opzeggen zonder toestemming van het UWV. De Hulp kan dus ontslagen worden zonder ontslagvergunning. Je hebt als werkgever wel te maken met een opzegtermijn van 2 maanden.
  • Je betaalt geen sociale premies aan de Hulp.
  • Als de Hulp wordt betaald met een Pgb, dan ben je verplicht een contract of 'zorgovereenkomst' aan te gaan met de Hulp. In het contract worden de werktijden, looptijd, uurloon en de werkzaamheden opgenomen. Dit contract is nodig om de uitgaven te kunnen verantwoorden aan het zorgkantoor.

Conclusie

De dienstverlening aan huis regeling is een prima manier om een Hulp in te huren en te betalen, zonder meteen aan de administratieve regels ten onder te gaan. Het is snel en eenvoudig. Bovendien werk je op een eerlijke en 'witte' manier. Je moet er alleen even rekening mee houden dat, wanneer je betaalt vanuit het Pgb, je maximaal €20,- per uur mag betalen aan een niet-professional.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.