1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Een man met een idee

Het begint allemaal in 2003 met Giesbert Nijhuis. Die heeft, vanwege een hoge dwarslaesie, aardig wat hulpen nodig en het is elke keer weer een enorm gedoe om een nieuwe hulp te vinden. Het moest toch eenvoudiger én veiliger kunnen dan het ophangen van briefjes in de supermarkt. Dan komt hij op het idee dat het internet - in die tijd nog niet zo volwassen - weleens de oplossing zou kunnen zijn voor zijn probleem. Dit moest de plek worden voor het vinden van een geschikte hulp bij hem in de buurt. Giesbert was een man met een idee.

Een idee dat niet alleen zijn probleem zou kunnen oplossen. Want ook toen al waren er elke dag duizenden mensen op zoek naar een hulp. Giesbert wilde vooral het leven van al die hulpvragers makkelijker maken.

Een idee met een website

Samen met Tom Verhagen, Yves Groen en Tobias Groothuyse zet Giesbert zijn idee om in een website. In het begin zijn ze er nog niet zo zeker van dat de website de hulpvragers zou kunnen helpen, want om het idee van Giesbert te laten werken moeten er natuurlijk wel genoeg aanmeldingen van hulpen komen. In het eerste jaar druppelen die aanmeldingen langzaamaan binnen. De eerste hulpvragers en hulpen vinden elkaar op de website en het zijn hun verhalen die de makers op de been houden.

Dan, na ongeveer een jaar, verschijnt er een interview in De Volkskrant. Ineens gaat het hard: in plaats van één aanmelding per dag springt de teller naar vijf of zes en soms wel naar tien. Het begint er op te lijken dat Giesbert gelijk had en dat zijn website wel eens zou kunnen gaan werken.

Tegelijkertijd wordt er achter de schermen hard gewerkt om de groei in goede banen te leiden. Zo komt er een betere zoekmachine, wordt de website uitgebreid met een forum en, niet lang daarna, met een weblog waar bezoekers het laatste nieuws kunnen lezen over alles wat met zorg te maken heeft. Zo blijft de website groeien en stroomt de kaart van Nederland gaandeweg aardig vol.

Inmiddels hebben meer dan 50.000 hulpen en hulpvragers elkaar gevonden op de Nationale Hulpgids en kan een hulpvrager in elke buurt in Nederland een oppas, verpleger of begeleider vinden. Op een veilige manier en met respect voor privacy. Want het gaat om mensen die elkaar willen helpen en daar moet je voorzichtig mee omgaan.

Een website met een team


Giesbert houdt zich tegenwoordig wat meer op de achtergrond en heeft de dagelijkse uitvoering overgelaten aan een team dat elke dag bezig is met het vormgeven van zijn idee om hulpvragers en hulpen in een veilige omgeving bij elkaar te brengen. Alle medewerkers hebben hetzelfde doel voor ogen: een hulpvrager moet zich over één ding geen zorgen hoeven te maken - het vinden van een geschikte hulp in de buurt.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.