11 Speltips voor kinderen met een verstandelijke beperking
Personen met een lichte, matige of diepe verstandelijke achterstand hebben soms functioneringsproblemen door een beperkt intellectueel, praktisch of sociaal vermogen. Maar enthousiast meespelen is voor hen een geen enkel probleem! Ze doen heel graag activiteiten en hard werken en actie is wat ze stimuleert. Daarnaast gaan ze helemaal op in hun fantasie. Ook is sociaal contact met andere kinderen meestal geen probleem en zullen ze snel vrienden maken en veel vertellen.
Wat lastiger wordt het met schoolse vaardigheden zoals rekenen, taal en verbanden leggen. Abstract denken is heel vaak moeilijk. Zoals een voorstelling maken van dingen die je in de realiteit niet kan waarnemen. Een hoog tempo bij een activiteit kan moeilijk zijn wanneer een activiteit heel divers is en in een korte tijd van alles moet gebeuren en de activiteit maar kort wordt uitgelegd.
11 Speltips voor kinderen met een verstandelijke beperking
- Bedenk opdrachten die niet steunen op schoolse vaardigheden.
- Maak spelen niet te ingewikkeld en leg het stap per stap uit.
- Beperk de spelregels en zorg dat die heel duidelijk en concreet opschreven worden. Bijvoorbeeld wel: de piraat tikt de mensen en dan moet je stilstaan. Niet: de zeelui gaan je pakken.
- Doe je speluitleg voor, demonstreer het.
- Bouw op van makkelijk naar moeilijk. Bespreek dus regel per regel en stel controlevragen.
- Verander spelregels niet plots.
- Doe activiteiten zonder competitie. Zo is er niet altijd een verliezer en is het niet om te winnen.
- Deel je spel op in verschillende stukken. Zo is de speluitleg erg duidelijk.
- Voorzie visualisering, maak plannetjes of zorg voor duidelijke rolomschrijvingen en karakters in het thema.
- Breng structuur aan. Dat doe je door te visualiseren, je spelregels 1 per 1 na te lopen.
- Probeer zo veel mogelijk met herkenbare figuren te werken. Speel met bestaande figuren zoals een piraten, ridders, koningen...
Tips voor de spelleider
- Wees geduldig. Soms begrijpen ze iets niet of weten ze niet wat ze moeten doen. Leg het spel desnoods nog eens uit en begeleid hen tijdens het proces.
- Vaak vallen de kinderen met een lichte berperking niet echt op in een groep, hou in de gaten welke kinderen zouden afvallen. Ze zullen niet vaak zeggen dat ze iets niet begrijpen.
- Gebruik concrete woorden en zinnen. Laat abstracte begrippen en spreekwoorden weg.
- Gebruik korte en duidelijke zinnen. Zo weten ze wat hen te doen staat.
- Bekijk kritisch in welke leeftijdsgroep het kind het beste aansluiting vindt.
Met deze tips kun je zelf aan de slag om leuke spelletjes te bedenken.
Heb je hulp nodig met de begeleiding van een kind met een beperking?
vind dan nu een geschikte begeleider op de Nationale Hulpgids.