Drie jaar tobben met CAK
Het CAK ligt onder vuur. Volgens Zorgbelang Drenthe regent het klachten en er is contact opgenomen met de landelijke politiek.
De klachten hebben vooral betrekking op tegenstrijdige informatie in brieven, slechte telefonische bereikbaarheid en fouten in berekeningen. Dat is uiterst kwalijk omdat het CAK berekent wat de eigen bijdrage van mensen moet zijn voor AWBZ-zorg. Door de reeks van fouten komen vee klanten nu in de problemen. Zij hebben te maken met een stapel onoverzichtelijke administratie bovendien betalen zij veelal een te hoge eigen bijdrage. De inhoud van brieven loopt soms de spuigaten uit en bevat zelfs klinkklare nonsens en grove onzorgvuldigheden. Zo werd iemand voor "overleden" verklaard die nog volop in leven was.
SP-Kamerlid Renske Leijten is de zaak spuugzat. " Ik krijg heel geregeld mails uit alle delen van het land over het slechte functioneren van het CAK. Als ik daar opmerkingen over maak, krijg ik steeds als antwoord dat het individuele klachten zijn. Nu blijkt uit het onderzoek van Zorgbelang Drenthe dat het om structurele klachten gaat. Drie jaar geleden is ons al beloofd dat het afgelopen zou zijn met dit soort problemen bij het CAK maar het blijft maar doorgaan", zegt zij. " Als ze bij het CAK niet in staat zijn er heel snel verbetering in te brengen, dan moet wat mij betreft het ministerie het werk maar overnemen."
Leijten ergert zich dubbel en dwars aan het functioneren van het CAK waar nog maar kortgeleden wel geld genoeg was om een ontslagen directeur acht jaar lang van een riant wachtgeld te voorzien. Zij heeft nu vragen gesteld aan minister Klink en verwacht over drie weken antwoord. " Hij is daar de laatste tijd niet erg nauwkeurig mee. Als ik over drie weken geen antwoord heb, vraag ik een debat aan", zegt zij.
Mochten de lezers van www.thuiszorgnieuws.nl klachten hebben over het CAK dan kunnen zij die toezenden.