Discriminatie en uitsluiting in GGZ
Er is sprake van discriminatie en sociale uitsluiting in de GGZ, dat stelde Prof. dr. Marrie Bekker in haar State-of-the-Art lezing voor de sectie Interculturalisatie van het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP) op 12 oktober.
Zij had haar lezing de titel 'Help, de hulpvraag sluit niet aan!' meegegeven. In haar spreekbeurt gaf ze ook aanbevelingen voor verbetering van de situatie die vooral betrekking heeft op allochtonen. Ze benaderde het probleem positief door de beroepsgroep positief en aardig te noemen maar even zo goed waren er volgens haar problemen. Daarmee kunnen verzorgenden in instellingen maar ook thuis geconfronteerd worden.
Niet alleen de oudere allochtonen hebben ermee te maken maar ook jongeren. Onder niet-westerse allochtonen is de kans op psychische stoornissen drie keer zo groot als onder autochtonen. Daarbij valt overigens te bedenken dat de Marokkaanse psychiater Noureddine Dahhan vraagtekens plaatst bij de diagnoses die psychiaters geregeld stellen. Hij denkt dat er nogal eens onvoldoende inzicht is in de culturele verschillen. Daarover zal deze site later berichten.
Veel allochtonen staken de behandeling vroegtijdig. Dat komt doordat ze niet goed wetenwat de GGZ inhoudt. De problemen van allochtonen liggen vaak ook anders. De eigen migratie of die van de ouders, discriminatie en heimwee zijn daarvan voorbeelden. Het systeem van diagnosestelling gaat teveel uit van de West-Europese man terwijl allochtonen, onder wie veel vrouwen, met heel andere problemen zitten. Die kunnen cultuurgebonden zijn maar ook groepsgebonden. Onder Bosnische vrouwen bestaat bijvoorbeeld een trauma dat heeft te maken met groepsverkrachtingen.Vanzelfsprekend vindt Bekker dat hulpverleners training nodig hebben om met dit soort problemen om te kunnen gaan.
Ter verbetering van de situatie beveelt zij aan diversiteit een belangrijke rol te laten spelen in de opleidingen en bijvoorbeeld bij het opzetten van tests. Het is van belang dat ook gevestigde hulpverleners in dat opzicht nascholing krijgen.