Gerommel in de zorg
Met het Pgb valt vrij makkelijk te frauderen en het gebeurt dan ook weleens. Dat is, zo verklaarde de staatsecretaris bij de presentatie van haar drastische bezuiningsplannen, een belangrijke reden om die plannen ondanks de storm van protest gewoon door te zetten. Nu zal niemand ontkennen dat fraude met gemeenschapsgeld een slechte zaak is. Maar, zo schreven we eerder dit jaar, er zijn andere manieren om die fraude tegen te gaan. Een betere regelgeving, met strengere criteria voor zorgverleners, zou bijvoorbeeld een flinke stap in de goede richting kunnen zijn.
Want de budgethouders zelf hebben amper kans om te frauderen. Die moeten twee keer per jaar elke cent die ze uitgeven verantwoorden en al het geld dat ze overhebben netjes terugstorten. Nu gebeurt dat laatste misschien wat minder vaak dan zou kunnen, omdat sommige zorgaanbieders met alle plezier helpen de budgetten tot de laatste cent op te maken.
Zo praat de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) momenteel met thuiszorgaanbieders en zorgkantoren over mogelijke fraude door onderaannemers in de zorg. Dat gebeurt bijvoorbeeld door een factuur te maken voor geïndiceerde zorg, terwijl die zorg in veel mindere mate, of zelfs helemaal niet, wordt geleverd. Ook komt het voor dat gekwalificeerde zorgverleners de zorg declareren, terwijl in werkelijkheid niet-gekwalificeerde zorgverleners (bijvoorbeeld familieleden) de zorg verlenen.
Dat is valsheid in geschrifte, een strafbaar feit waar je een paar jaar voor in de cel kunt belanden. En wat NZa betreft, moeten de hoofdaannemer en het zorgkantoor ervoor zorgen dat dit soort fraude simpelweg niet voorkomt. De hoofdaannemer is immers verantwoordelijk voor de controle op zijn onderaannemers en de zorgkantoren moeten op hun beurt de hoofdaannemers controleren om te zien of de gedeclareerde zorg ook echt is geleverd.
Nu is valsheid in geschrifte natuurlijk niet de enige manier om aardig te verdienen aan de zorg, want ook op bestuursniveau valt veel te halen. Dat laat de raad van toezicht van de Stichting Gehandicaptenzorg Limburg zien. De voorzitter en de vice voorzitter van de raad leverden namelijk drie maanden bestuurlijke bijstand toen er na het vertrek van bestuurder Guus de Jong nog geen opvolger was gevonden. Daarvoor declareerden ze respectievelijk 31.738 euro en 68.116 euro, die natuurlijk keurig betaald werden. Dat salaris zouden de twee zelf namens de raad van toezicht hebben vastgesteld.
"Buiten proportie en ernstig in strijd met de Zorgbrede Governancecode", zegt OR-woordvoerder Jaap Jongejan. De ondernemingsraad heeft dan ook het vertrouwen in de raad van toezicht opgezegd en een klacht ingediend bij de Governancecommissie Gezondheidszorg in Den Haag. De raad van bestuur laat in een reactie weten dat het misschien niet helemaal volgens de regels is gegaan, maar dat hier sprake was van overmacht.
"Nood breekt wet, er was geen tijd om het anders te regelen", zegt de woordvoerder van de raad. Toen SGL vorig jaar namelijk gesplitst werd in SGL-diensten en SGL-zorg, zat de laatste divisie ineens zonder bestuurder. Aanvankelijk deed SGL-diensten bestuurder Guus de Jong dat er tijdelijk bij, maar omdat er wat meningsverschillen waren tussen de medewerkers van SGL-zorg en De Jong wilde dat niet echt vlotten. Vandaar dat de twee toezichthouders werd gevraagd om managementsadvies te geven, waardoor ze drie maanden lang bijna elke dag in de organisatie aanwezig waren.
Volgens de raad van toezicht is de vergoeding voor hun diensten helemaal volgens de richtlijnen van de Nederlandse Vereniging van Toezichthouders in Zorginstellingen. En daarbij, zo voegt ze daaraan toe, is het veel goedkoper dan het inhuren van een interim-manager: "Inclusief kosten van het wervingsbureau kom je dan wel aan 120.000 euro."
En het is waar: zo kun je het natuurlijk ook bekijken.
Ik wil het wel 3 maanden doen voor 60.000 euro maar ze hebben mij niet gebeld... Naarmate de antwoorden die je krijgt lange worden, wordt de fraude diepgaander. Dat blijkt telkens weer...Het valt nooit mee om een vergoeilijkende smoes te verzinnen.
Waarom blijven pgb en fraude steeds in 1 zin genoemt er wordt er nooit gesproken over fraude met zin?
Jolanda
Ja, en wat denk je van de thuiszorg organisaties!
declaraties waar maandelijks meer uren gedeclareerd worden.
De ouderen onder ons gaan hier niet op in,maar 3/4uur per maand meer uren declareren daarvan zou ik zeggen de moeite waard om hier eens op te controleren.
Verzorgende die 15 minuten binnen zijn en 30 minuten schrijven ,scannnen omdat die 30 minuten er voor staan.
tel daarvan de winst maar eens op en tijd die men echt aan de ouderen moet besteden.
Klop, heb ik ook meegemaakt.
Enkele jaren geleden (2004-2007) had ik de thuiszorg over de vloer.
In het begin verpleegkundigen. Terwijl soms een kop koffie bij ons gedronken werd, werd per keer 15 tot 20 minuten berekend. De koffietijd werdt nooit berekend.
Omdat ik toen de eigen bijdrage per uur aan het CAK moest betalen kon ik dat dus zien.
Maar ineens moesten verzorgenden en helpenden het over gaan nemen. De rekeningen van het CAK waren ineens een stuk hoger. Er werd standaard 45 minuten per keer berekend. Terwijl dit groepje nooit een kop koffie dronk omdat men daar geen tijd voor had. Ik was de zoveelste in de rij en na mij waren er nog meer cliënten waar men naar toe moest. Eerst heb ik voor mijzelf de binnen en weg gaan tijden genoteerd. En daaruit kwam, dat zij tussen 20 tot 30 minuten bij mij in huis waren.
Nadat ik daar een paar telefoontjes over had gepleegd heb ik per keer 10 minuten gecorrigeerd gekregen.
Met dit groepje heb ik ook een keer meegemaakt dat een stagiaire mij niet durfde te douchen omdat zij nog nooit iemand in een rolstoel had gedoucht. Dit stond wel op de rekening van het CAK. Dus was wel gedeclareerd.
Ik denk dat heel veel ouderen helemaal niet weten wat er door een thuiszorgorg. wordt gedeclareerd. Want zij hoeven heel vaak maar een gering bedrag aan het CAK voor de eigen bijdrage te betalen.
Tja, als een gemeente zorg geld uitgeeft aan lantaarn palen is het dan geen fraude?
Dan mag het?
Raar toch.....?
http://www.thuiszorgnieuws.nl/werk-aan-de-winkel-voor-gemeenten/
Wat het voor de zorgvragers betekent, moeten we nog maar afwachten. Zorg via de gemeente is namelijk niet, zoals bij de AWBZ, een recht maar een voorziening. En dat betekent dat mensen, als het geld op is, ook geen recht meer hebben op zorg. Een oplossing zou kunnen zijn dat de gemeenten het geld dat ze voor zorg krijgen, ook daadwerkelijk daaraan besteden. Want dat is de afgelopen jaren niet altijd gebeurd. Zo werden er bijvoorbeeld van het zorgbudget ook nog weleens lantaarnpalen aangeschaft.
Eén ding is in ieder geval zeker: er zal de komende tijd op de gemeentehuizen druk gerekend moeten worden. Want een jaar is zo om.
En dat terwijl zorgvragers en zorgverleners het nu zo goed geregeld hadden met het PGB.
En deze zelfde mensen al sonds het afgelopen voorjaar in de onzekerheid en stress zitten.
Hoeveel stress doden en bezuinigin gen zal dat de staats hebben opgelevderd?
Sorry, is sarcastisch bedoeld en erg laag...
Maar ik zie gewon geen uitweg meer...terwijl het nu zo goed geregeld is in mijn gezin.
De WMO intereseert mijn gezin niet, ik ging voor hulp en er werd een aantekening gemaakt.
Het loket is 2x 2 uurtjes open en net buiten het dorp. Ik was niet in de gelegenheid om te gaan, mede door een operatie.
De WMO ambtenaar heeft nooit geinformeerd hoe of dat het met deze kwetsbare burger ging, waarom ik niet meer ben gekomen........
Ik kan dus nu dood in huis liggen...
Geeft je toch te denken hé?
De gemeente heeft natuurlijk wel ene zorgplicht dus...het probleem is alleen op welk kwaliteitsniveau ze dat permanent invullen...
Tja..de NZa gaat het NOG drukker krijgen..als ik zie hoeveel v&v-huizen nog steeds geld vragen voor pedicure e.d.aan de bewoners..en dat is maar een klein onderdeeltje..dan komt daar de zorgplicht van de gemeentes nog bij.
ZORGINSTELLINGEN EN ZORG ORGANISATIES ORGANISATIES DIE HUN ZAKKEN SPEKKEN MET ZORGBUDGETTEN WAAR ZE GEEEEEEN OF AMPER ZORG VOOR VERLENEN IS BLIJKBAAR LEGAAL IN NEDERLAND
DAT HEET GRAAIEN IPV FRAUDE
EN GRAAIEN MAG
FRAUDE NIET