Hoe schrijf ik een goede advertentietekst!
Vol enthousiasme schrijf je je in op de Nationale Hulpgids.
Met een volledig ingevuld profiel ontvang je betere matches, dus je gaat er goed voor zitten. Je vult je naam in, je postcode, het type hulp dat je verleent, en dan kom je bij de advertentietekst.. En moet je zomaar in een paar zinnen vertellen wie je bent en waarom jij, ja jij, de aangewezen persoon bent voor de vacature.
Opeens denk je; ¨ik ga een bakje koffie zetten¨, ¨ik zet de waterketel aan¨, ¨de was moet nog gevouwen worden¨, ¨is het inmiddels geen lunchtijd?¨. Alles lijkt opeens belangrijker dan het schrijven van die tekst. We snappen dat!
Daarom geven we je hier 5 tips om die advertentietekst zo op papier te zetten. En nog een goede tekst ook!
- De eerste zin is het belangrijkste. Bedenk dat men je profiel vaak vluchtig leest, dus je maakt de meeste, en misschien wel enige indruk met de eerste zin. Wat zegt het meeste over jou, of waar laat je je graag op voorstaan? Voorbeelden zijn: ¨Ik werk al 10 jaar met veel plezier als huishoudelijke hulp.¨ Of: ¨Mijn laatste oppaskindje noemt mij de beste oppasser die ze ooit heeft gehad¨! Kortom, waarmee blijft de lezer hangen bij jouw profiel en wordt hij of zij geprikkeld om door te lezen.
- Vertel daarnaast over je successen. Al voelt dit, net zoals het vragen om aanbevelingen, ongemakkelijk. Maar men leest graag waar je goed in bent en wat je al aan ervaring op hebt gedaan. En als jij je marketing niet doet, doet niemand het.
- Super als je bijvoorbeeld vertelt dat je creatief bent, maar
waarom
is dit belangrijk en wat heeft de hulpvrager eraan? Beantwoord daarom altijd de ¨waarom¨ vraag. En geef hier voorbeelden bij. Zo kan de hulpvrager meteen een beeld vormen bij hoe je je kwaliteiten inzet en de relevantie.
- Naast het vertellen van je kwaliteiten op professioneel gebied is het minstens zo belangrijk om wat van je karaktereigenschappen en persoonlijkheid te delen. Ben je erg gedisciplineerd en georganiseerd, of bruis je van de energie? Deze eigenschappen ondersteunen je zakelijke verhaal.
- Dit klinkt gek, maar hou het kort! En dan bedoelen we dus niet 2 zinnen, maar een kloppend kort verhaal maakt veel meer indruk dan een lang wollig verhaal met veel bijzinnen. Verwijder alle zinnen die er niet toe doen, en die niet specifiek op jou slaan. Leuk bijvoorbeeld dat je een ¨people´s person¨ bent, maar waarschijnlijk hebben alle andere hulpverleners dat ook in hun profiel staan.
Bonustip:
Lees en herlees! Niets zo storend als spelfouten of een zin waar een woord in mist. En dat is zonde!
Pas hier direct je profiel aan, of kijk welke hulpvragen nu actueel zijn