Jeugdzorg en onderwijs hand in hand
Volgens PvdA-voorman Job Cohen moeten onderwijs en Jeugdzorg hand in had gaan. Hij wil zelfs dat leerkrachten worden omgeschoold om problemen eerder te herkennen. Dat is mogelijk inderdaad hard nodig omdat leerkrachten lang niet altijd de weg naar de Jeugdzorg weten te vinden.
Dat is bijvoorbeeld een probleem bij de al dan niet verplichte meldcode. Volgens Cohen kunnen bijgeschoolde leerkrachten beter bijdragen aan de preventie voor Jeugdzorg. Hij wil voor de omscholing het budget gebruiken dat het kabinet heeft gereserveerd voor prestatieloon op scholen. Daarmee zou hij wel eens een goede stap voorwaarts kunnen maken. Prestatieloon leidt meestal niet tot beter lesgeven maar tot meer concurrentie onder leerkrachten en dus minder goede samenwerking, zo heeft men op veel scholen ervaren.
Als leerkrachten Jeugdzorg tippen over problemen, houden zij niet minder maar meer tijd over voor het lesgeven, zo meent Cohen. de leerkrachten behoeven zich dan immers niet meer zoveel bezig te houden met zaken die niets met onderwijs te maken hebben. Die zorg komt dan bij Jeugdzorg terecht.
Haal binnen de school schoolcounsellers om het lijntje zo kort mogelijk te houden. Op die manier kunnen leerkrachten hun werk blijven doen zonder om of bijscholing laat een IBer doen waar zij goed in zijn en een schoolcounseller zou een mooie plek zijn tussen leerling, school, opvoeders en jeugdzorg. En het liefst ook in deze volgorde. Als kinderen bij jeugdzorg in handen komen is ook niet altijd de beste oplossing gebleken.
Leraren omscholen lijkt me geen goede optie. Schoolcousellers die onafhankelijk zijn lijkt me inderdaad beter. Een vertrouwenspersoon die omgeschoold is bijvoorbeeld schoolmaatschappelijk werker, maar wel onafhankelijk van de school of van jeugdzorg lijkt me beter. Deze kan lijnen met ouders en leraren en beleid ook korter maken en problemen oplossen zodat het niet bij jeugdzorg hoeft te komen.
Melding maken bij jeugdzorg is gelijk zo groot en dit hoeft toch niet.
Ouders en kinderen en onderwijs gaat steeds meer tegenover elkaar staan. Als er problemen zijn dan moet het niet zo zijn dat het antwoord wordt ...we gaan er melding van maken bij bureau jeugdzorg.
De verantwoording voor het welzijn van de kinderen moet liggen bij betere samenwerking tussen onderwijs en ouders. Naar mijn mening is het onderwijsklimaat ziek omdat deze samenwerking niet klopt.
Ouders passen zich aan en verwachten te veel van de school.
Als het welzijn van de kinderen in het geding komt dan denk ik dat bij het melding maken bij bureau jeugdzorg de verantwoording bij de ouders komt te liggen en niet bij het onderwijs. Ik zou zeggen pas de omgeving aan van het onderwijs. De enorme klassen, de hoge verwachtingen, het geen rekening houden met beperkingen van kinderen en het je maar moeten aanpassen aan een groep die als je pech hebt zorgt dat als je dyslexie hebt en je klasgenootjes zijn slechter je geen eens hier extra begeleiding bij krijgt, emotionele problemen doordat dyslexie of dyscalcullie niet op tijd wordt herkent en enorme achterstanden dat veroorzaakt GEDRAGSPROBLEMEN! Ik denk dat melding maken dan bij deze problemen mosterd na de maaltijd zal worden.
EERDER DYSLEXIE EN DYSCALCULLIE SIGNALEREN is een betere stap die gezet moet worden. Duidelijkheid in wie hiervoor de verantwoording heeft hierin en dat ouders hierover worden voorgelicht vindt ik de verantwoording van de school.
Ik ben het helemaal met de vorige schrijvers eens.
Bovendien wil ik er aan toe voegen dat via jeugdzorg ook niet veel te verwachten valt.
Daar wordt pas echt wat gedaan wanneer het kalf verdronken is.
We hebben dat allemaal via de media kunnen volgen de afgelopen jaren.
Hoe korter de lijntjes des te beter is het voor de betrokken kinderen.
Maar laten we wel wezen, met de bezuinigingen die dit kabinet voor ogen heeft, zal het allemaal alleen maar beroerder worden.
Beste,
Onafhankelijke begeleiders die meer gevoel hebben voor het anders mogen zijn, is een betere oplossing dan het bij de leerkrachten wegleggen van signaleren van... lees irriteren aan of niet om kunnen gaan met (uitzonderingen daargelaten) Want steeds vaker hoor je van ouders dat hun kinderen zich bij de ene leerkracht geweldig voelen en die leerkracht vindt dat het kind het goed doet. Maar de andere leerkracht vindt dat het kind een hoop te kort schiet of dat er iets mis mee is en het kind vertoont daar gedrag vanuit zijn gevoel van onveiligheid en weinig zelfvertrouwen. We vergeten dat deze leerkrachten vaak ook onderdeel van de situatie en het probleem zijn. Anders zijn, veroorzaakt ontzettend veel problemen, in gezin, school en overige situaties.
Een verkeerde omgeving of benadering "lokt" gedrag uit. Een melding aan jeugdzorg is dan te snel gedaan, men vergeet de leerkracht en de omgeving te scannen.
Onafhankelijkheid is ontzettend belangrijk voor het kind, de ouder maar ook voor de kwaliteit van de school.
Zorg ervoor dat deze begeleider ook onafhankelijk blijft.
In bovenstaande heb ik mij beperkt tot het gedrag van het kind wat de leerkracht ervaart als een "stoornis"
Als er een probleem gesignaleerd wordt van strafbare feiten zoals mishandeling etc.. dan weet de school over het algemeen wel wat zij er mee moeten doen. Melden en geen partij worden in deze.