Mantelzorg in de knel door Wet Werk en Bijstand
Samenwonen met iemand met een bijstandsuitkering kan voor een mantelzorger vanaf 2012 grote gevolgen hebben. In de nieuwe wet wordt namelijk bij al dan niet toekennen van zo'n uitkering niet meer alleen maar naar het inkomen van de partners gekeken, maar naar het inkomen van alle gezinsleden. Heeft één van hen een inkomen, dan wordt de aanvraag voor een bijstandsuitkering afgewezen. En dat betekent nog meer druk op de mantelzorger.
Als het gaat om een samenwonende broer en zus en heeft één van die twee zorg nodig, dan kan er een uitzondering gemaakt worden. Dat geldt ook voor ouders en kinderen waarvan één van beiden zorg nodig heeft. Wel moet de zorgvrager in dat laatste geval een AWBZ-indicatie hebben van minstens 10 uur en moet die AWBZ-zorg door de mantelzorger zelf geleverd worden. Daarnaast mag de zorgvrager geen pgb hebben en mag hij/zij niet ouder zijn dan 65 jaar.
Voldoet de aanvrager niet aan deze criteria, dan kan de bijstandsuitkering gekort of zelfs helemaal gestopt worden. En dat betekent dat mensen met een baan die bij hun ouders wonen om voor hen te zorgen, hun ouder voortaan ook (deels) financieel moeten gaan onderhouden. Voldoet de aanvrager wel aan de criteria, dan zal het inwonende kind minder moeten gaan werken (en dus minder gaan verdienen) om de uren AWBZ-zorg te leveren. Kortom, in beide gevallen zal de mantelzorger moeten gaan inleveren.
Belangenvereniging Mezzo is blij met de kleine aanpassingen in het wetsvoorstel, maar vindt dat het nog veel beter kan. De organisatie verwacht dat familieleden door de nieuwe regels bijvoorbeeld minder snel samen zullen gaan wonen of samen blijven wonen om voor elkaar te zorgen. De regering verwacht dat 10.000 kinderen het huis verlaten en daar zijn de zorgvrager, de mantelzorger, maar ook de overheid en de maatschappij uiteindelijk de dupe van. De kosten worden op deze manier immers alleen maar hoger, terwijl mantelzorg juist kan voorkómen dat mensen een AWBZ indicatie nodig hebben. Ook wordt er geen rekening mee gehouden dat veel zorg niet meer vanuit de AWBZ, maar vanuit de Wmo wordt geleverd.
Mezzo blijft dan ook pleiten voor een betere positie van mantelzorgers binnen de nieuwe wet, en voor een beleid waarin de mantelzorger echt de mogelijkheid krijgt om te zorgen zonder daardoor zelf financieel in de problemen te komen.
De nieuwe Wet Werk en Bijstand is op 11 oktober aangenomen door de Tweede Kamer. Als ook de Eerste Kamer hem goedkeurt, zal de wet op 1 januari 2012 ingaan. Meer informatie vindt u op de website van Mezzo.
Draai de situatie eens om:
Een jongere kan niet werken. De WAJONG geldt niet meer voor deze jongere. De jongere vraagt bijstand aan.
Die wordt geweigerd omdat ouders een inkomen boven de bijstandsnorm hebben.
Ergo: Ouders worden in de praktijk onderhoudsplichtig gemaakt voor hun meerderjarige inwonende kinderen.
Die komen dus de deur niet meer uit en de ouders worden dus voor onbepaalde tijd financieel mantelzorger.
Deze jongere kost de gemeente dus niets.
Waarom zou de gemeente moeite doen om deze jongere aan het werk te helpen?
Over stapeling gesproken!
Dit land begint steeds meer en meer een asociale land te worden. Er worden mensen dingen voorgelegd/opgedrongen die simpelweg niet mogelijk zijn. Het is bijvoorbeeld niet voor iedereen mogelijk een baan of aangepaste baan te krijgen! Ze (politici)doen alsof ze dit niet begrijpen.
Daarnaast zorgen deze mensen (politici) zeer goed voor hun achterban, die krijgen de een na het andere goedbetaalde baan in de schoot geworpen. Wat is Nederland toch veranderd, de laatste jaren.
Los van het feit dat het idee dat mensen die samenwonen, ook per definitie financieel verantwoordelijk van elkaar zijn, nogal in tegenspraak is met het idee van de hele WWB én het de uitspraken van deze regering dat iedereen "eigen verantwoordelijkheid" moet dragen, snap ik die uitzonderingsgronden totaal niet. Hoe kan iemand nu een indicatie hebben voor 10 uur AWBZ-zorg, en die zorg laten leveren door een mantelzorger, zónder dat er sprake is van een PGB? Als iemand AWBZ-zorg wil gaan leveren als mantelzorger, dan wordt er geen AWBZ-zorg toegekend. En als AWBZ-zorg in natura (dus niet in PGB) geleverd wordt, is dat door een thuiszorgorganisatie. Mis ik iets?
Daarbij kan ik talloze voorbeelden verzinnen die de krankzinnigheid van deze wet aantonen. Maar het komt erop neer dat als je iemand opvangt die in nood zit, en (tijdelijk) geen onderdak heeft, of zorg nodig heeft of niet volledig op eigen benen kan staan, je hem of haar voortaan ook financieel volledig moet onderhouden. En mocht je als jongere de pech hebben om op te groeien in een gezin of bij een ouder die noodgedwongen in de Bijstand zit, dan moet je die vanaf je 21e volledig gaan onderhouden. Sparen om het huis uit te kunnen kan dus ook niet, want als je een (bij)baan hebt, moet je daar de gezinsboodschappen van betalen.
"Maar het komt erop neer dat als je iemand opvangt die in nood zit, en (tijdelijk) geen onderdak heeft, of zorg nodig heeft of niet volledig op eigen benen kan staan, je hem of haar voortaan ook financieel volledig moet onderhouden."
In Indonesië is het zo, dat je het ziekenhuis moet betalen voor iemand, die je erheen brengt.
Die kant gaan we hier op: Zodra je de brandweer belt, moet je zelf de brand blussen en de schade betalen!
Iemands inkomen zou volkomen los moeten staan van hoe en met wie hij/zij woont.Dan zouden mensen die eigenlijk liever samen zouden willen wonen hun eigen woning niet aan hoeven houden.
wat een tegenspraak elke keer
we moeten meer voor elkaar zorgen, maar dit wordt op zo'n manier wel erg lastig....
Mantelzorgers zijn al zwaar overbelast, krijgen ze hierdoor ook nog financiële problemen.