Meer dan 17.000 meldingen van verspilling in de zorg
Bijna 4000 mensen reageerden op de oproep van minister Schippers (VWS), waarin zij vroeg om melding te maken van verspilling in de zorg. Op 25 mei opende Schippers het landelijk meldpunt Verspilling in de Zorg. Inmiddels zijn er meer dan 17.000 meldingen gedaan.
Burgers, beroepsorganisaties en andere partijen hebben meldingen ingediend. 41% van de meldingen komt van patiënten en/of cliënten en 17% is ingediend door zorgverleners. De meeste meldingen gaan over de curatieve zorg (ziekenhuizen en huisartsen) en de langdurige zorg, maar ook wordt er geld verspild bij zorgverzekeraars en de overheid.
De volgende informatie komt van de Rijksoverheid:
- Het grootste deel van de meldingen gaat over de ‘hoeveelheid zorg’ (25%), ‘gebruik van zorgmiddelen’ (23%) of over de ‘betaling van de zorg’ (21%).
- In de curatieve zorg gaan de meldingen vooral om ‘onnodige zorg’ (26%) terwijl in de langdurige zorg vooral veel gemeld wordt over ‘management en bedrijfsvoering’ (30%).
- Meer dan 40% van de meldingen gaat over verspilling van genees- en hulpmiddelen waarbij de niet-hergebruiken (37%) en onnodige verstrekking (14%) als belangrijkste oorzaken wordt gezien.
Duurdere zorg dan nodig door verkeerde indicatie
Een belangrijk probleem is het zogeheten upcoding. Instellingen voor chronisch zieken, gehandicapten en ouderen mogen vaak zelf een indicatie stellen bij hun patiënten. Hierbij wordt de zorg nogal eens de zorg te zwaar toegekend. Uit een steekproef bleek dat dit bij 23% van de dossiers het geval is. Deze onjuiste indicaties betekenen echter niet dat de patiënten ook daadwerkelijk zwaardere zorg krijgen. Uit het onderzoek blijkt dat in 4% van de gevallen er juist te weinig zorg wordt toegekend.
Staatssecretaris van Rijn (VWS) zegt wel maatregelen te gaan nemen hiertegen. Zo zal er meer controle zijn op gemandateerde indicaties (door de instelling zelf uitgevoerde indicaties). Wordt er upcoding vastgesteld, dan mag de instelling niet meer zelf indiceren.
Verspilling Zorg in natura: vlgs ZZP 7 CIZ indicatie via Achmea voor zorg hulp en tijdelijk verblijf begeleiding. Huishoudelijke hulp maar 3 1/2 uur via WMO bruto € 22 .00 per uur. 6 uur persoonlijke verzorging € 80 per uur en 6 begeleiding omdat dit door gediplomeerde verpleegkundigen bij Thuiszorg moet gebeuren. Per week € 1031
Bij PGB was dit 2 x 6 uur per week door 1 vertrouwd persoon voor € 12,50 per uur gecombineerd zorg hulp en begeleiding voor persoonlijke zorg nog 2 uur € 25.00 per uur. Omdat de facturen niet goed waren opgemaakt door PGB consulente nl.autokosten en BTW vermeld zijn, werd PGB gestopt en moet € 14.000 terugbetaald worden. Terwijl dit alleen aan noodzakelijke koste werd uitgeven voor goede vertrouwde hulp. Per week € 200
De vordering is niet terug te betalen er volgende een gerechtelijke procedure kosten? Uitspraak Zorgkantoor Menzis heeft het recht facturen af te keuren. Alleen AOW chronisch ziek en veel extra kosten die niet worden vergoedt blijft een schuld van€ 14.000 en over 2012 wordt nog gehele PGB gevorderd € 30.000
Wie begrijpt hier nog iets van? Waarom wordt het PGZb niet teruggegeven en via zorgbureau met keurmerk dat deze de verantwoording op correcte wijze doet? Als zieke ben je afhankelijk van je PGB consulente wanneer die de regels niet goed toepast die nu doof Menzis veel strenger zijn dan in 2009 via Achmea is de patient opnieuw de dupe. Ipv bezuiniging door PGB te stoppen wordt nu via Zorg in Natura geld weggegooid in dit geval € 800 per week!!!
Nu de zorg in natura is ingevoerd goed voor de ZZPers maar minder voor de PGBers in natura zijn de bedragen niet te betalen door budget houders van een PGB de tarieven in natura lopen van 47 tot 97 euro op. Foute boel voor PGB houders die maar rond de 30 euro kunnen betalen. Er zijn ook niet heel weinig betalen maar ik hou rekening met wat ze netto overhouden.
Waar ik me op dit moment grote zorgen om maak is de opkomst van de zorgmakelaar als intemediair in het contact van hulpverleners met zorgverzekeraars op het gebied van de geestelijke gezondheidszorg.En over de toenemende overname van zorgverzekeraars van zorginstellingen.Waarbij van objectiviteit geen sprake meer lijkt te zijn en slechts geld en machtsbelangen vooraan staan in de besluitvorming. Ziekte en kwetsbaarheid vragen toch vooral om veilig betrouwbare oplossingen om passend en menswaardig te zijn.
Mijn eerste zorg zoals hierboven aangegeven berust op mijn ervaring in de ouderenzorg en het werken met PGB. Bemiddelaars zoals interimmanegers en PGB kantoren strijken veel geld op in een sector die onder enorme druk moet presteren. Geld dat echt op een andere plek uitgegeven hoort te worden zoals oorspronkelijk ook bedoeld was.
Deze vraag zou vaker gesteld moeten worden aan een breed publiek werkende mensen in de gezonheidssector zeker bij de toesting van nieuwe diensten en producten. En steeds vanuit de sociale vraag: komt dit ten goede van de doelgroep?
Hartelijk dank voor uw tijd!
ik bekijk het anders. mensen die een pgb willen, moeten ook zelf de regie voeren en indien ze dat niet kunnen of willen , en zij een bemiddelingsburo om hulp vragen, tja..... dan wacht je op probleemen in mijn ogen. ben je niet capabel om zelf met een pgb om te gaan, dan moet je er niet aan willen beginnen. het pgb is als je je er zelf voor inzet, dus de regie voert over je eigen leven. wie dit niet kan moet ook geen pgb krijgen vind ik.
Door de regels moet ik twee maanden??!! wachten op de omzetting van Zin naar PGB. Ik heb wel een geldige indicatie maar moet wachten op het zorgkantoor. Na omzetting moet ik alle gegevens(die had het zorgkanoor ook al via de ZIN) opnieuw invullen, vervolgens een bewuste keuze gesprek en daarna een budgetplan......Ik begrijp dat pgb goed ingezet moet worden maar als het om onzetting gaat????
Waarom omzetting?? Ik wil geen grote organisatie. Ik wil persoonlijke hulpverlening die aansluit bij mijn vraag. Ik wil niet moeten passen in het systeem van hulpaanbieding. Wat heb ik als hulpvrager aan alle overhead?? ik zie de meerwaarde niet..
Hoezo geldverspilling???
Dag allen,
Het is voor sommige hulpvragers (vooral die een diagnose ASS hebben) een ramp zoals het nu gaat. Dit geldt overigens ook voor de hulpverleners. Niemand weet waar hij of zij aan toe is.
Nu moeten de hulpvragers drie offertes aanvragen om een passende hulpverlener te vinden. Gaat dit om geld???
Ik denk dat het belangrijk is om kwaliteit en efficiëntie hoog in het vaandel te dragen. Het kan toch niet zo zijn dat we hulpverlening gaan vragen bij de Aldi of de Lidl?
Daarbij is het zeer belangrijk dat er een 'klik'is tussen zorgverlener en zorgvrager.
Ik denk wel dat het belangrijk is dat het kaf van het koren wordt gescheiden. Dit betekent dat een controle op zijn plaats is. Een goede hulpverlener zal nooit proberen om de prioriteit bij zijn of haar eigen portemonnee te leggen. Ik denk dat een betere controle en een geregistreerd keurmerk leiden tot betere en efficiëntere zorgverlening.Dit zal uiteindelijk leiden tot een goedkopere zorgverlening waarbij de hulpverlener niet in het gedrang komt.
m Ivens
ik heb het hier 100 % mee eens
zo is het pgb in beginsel ook bedoeld
en dat was veel goedkoper dan zin
helaas is het al snel anders gelopen met agv graaiende tussenpersonen en andere frauduleuze uitwassen