Miscommunicatie met hulpverleners
Hulpverleners zijn op veel voorbereid maar het komt voor dat het in de communicatie met de cliënt helemaal misloopt. Dat hoeft niet per se aan de cliënt te liggen. Er zijn tal van oorzaken voor een slechte communicatie.
Bauke Koekkoek interviewde samen met een groep anderen 21 cliënten die door mensen die een behandeling geven als `' moeilijk" werden bestempeld. Uit die interviews komt vaak naar voren dat de hulpverlener in de ogen van de cliënt hem of haar veel te weinig serieus neemt. De verwachtingen van de samenwerking tussen hulpverlener en cliënt lopen ook nog al eens uiteen. De cliënten waar het om ging bleken vaak geïsoleerd te leven en kregen weinig steun van een eigen omgeving. Zij bleken hun eenzaamheid wel te willen uiten maar steun van de professional was niet het eerste waar ze om vroegen.
Kortom, het is een gecompliceerd gebied waar veel te winnen valt om teleurstellingen aan beide kanten in de toekomst te voorkomen. Het artikel is te downloaden via www.moeilijkemensen.nl