Nieuwe Regels Zorgboerderijen
De zorgboerderij die een maand geleden in opspraak kwam, Tootas, is inmiddels failliet verklaard. Dit faillisement lijkt nu positieve gevolgen te hebben voor de kwaliteit van de zorgboerderijen. Want naar aanleiding van de commotie, komen er nieuwe regels die de kwaliteit van zorboerderijen moeten waarborgen.Zorgboerderijen zijn nu nauwelijks aan regels gebonden. Vorige maand bespraken we het idee om aan zorgboerderijen de norm van verantwoorde zorg op te leggen. Verantwoorde zorg betekent dat de zorg waarvoor betaald wordt geleverd wordt en dat deze van goede kwaliteit moet zijn. Zo moet er een zorgplan opgesteld worden, moet er voldoende gekwalificeerd personeel aanwezig zijn en moet er helder gecommuniceerd worden met de cliënt.
Minister Klink staat ook achter dit idee en zal binnenkort met nieuwe regels komen die de zorgboerderijen moeten naleven. Door deze maatregel kan niet zomaar iedereen een zorboerderij beginnen. De bestaande zorgboerderijen zullen zich ook aan deze regels moeten houden, anders dreigt sluiting.
Maar vooral de controle op deze regels is van belang. Bij Tootas, de failliete zorgboerderij, bleek dat er wel sprake was van controle door de inspectie gezondheidszorg, maar dat geen enkele organisatie actie ondernam. De uitdaging voor minister Klink is om niet alleen de regels te bedenken, maar ook de controle en de sancties praktisch uitvoerbaar te maken.
Jammer dat regels nog nooit tot enige mentaliteitsverandering of voortschrijdende inzichten hebben geleid. Wel tot administratieve rompslomp en een nieuwe uitdaging om ze te omzeilen.
Regels zijn een erg oude vorm van het bieden van schijnveiligheid, en hierop zit waarschijnlijk niemand te wachten.
Als je hier en nu iets aan de kwaliteit van de zorg wilt doen als zorgondernemer, kijk dan naar je sterke kanten en profileer deze naar buiten, bekijk je zwakke kanten en werk aan interne verbetering.
Voor zorgvragers, laat je niet verblinden door mooie folders of websites, vaak zijn ze gemaakt door specialisten en niet door de zorgaanbieders zelf. Vraag een gesprek aan met de leiding van de zorginstelling en ga na waar hun hart ligt, bij de zorg of bij het organiseren van een bron van inkomsten. Ga in gesprek met andere cliënten en vraag hun naar hun ervaringen!