Passend onderwijs geen speciaal onderwijs
De laatste tijd worden de termen "passend" en "speciaal" onderwijs kriskras door elkaar gebruikt. Toch is er tussen beide een groot verschil en passen de beide begrippen beslist niet op elkaar. Passend onderwijs is er voor ieder kind.
Speciaal onderwijs is een bestaand systeem van scholen die op verschillende niveaus en manieren zijn toegerust op het geven van onderwijs aan kinderen met een beperking. Het kan daarbij gaan om geestelijke of lichemelijke beperkingen en soms om allebei tegelijk. In veel gevallen hebben de leerlingen méér dan één beperking. Bij speciaal onderwijs gaat het dus om onderwijsinstellingen waarbinnen één of méér groepen speciaal geïndiceerde leerlingen onderwijs krijgen dat speciaal op hen is afgestemd.
In de huidige onderwijsstructuur lijkt het onderwijs "met een rugzakje" het meeste op de plannen die rond het "passend" onderwijs bestaan. Kinderen krijgen op een reguliere school onderwijs en onderwijsbegeleiding. Iets dat in de praktijk nog al eens een probleem blijkt te zijn omdat de benodigde deskundigen niet voorhanden zijn. Aan de andere kant krijgen niet alle kinderen met een beperking een rugzakje. Voor dyslexie en adhd worden bijvoorbeeld geen rugzakjes gegeven.Daaruit blijkt al dat kindferen met een rugzakje zwaar zijn geïndiceerd, sommigen die zo'n rugzakje goed zouden kunnen gebruiken, krijgen het niet.
Dat is wel iets heel anders dan de haast karikaturale manier waarop onder meer in de PVV met het begrip rugzakje wordt omgegaan. Daar wordt beweerd dat ene kind dat teveel op zijn stoel heen-en-weer schuift al een rugzakje krijgt. Die voorstelling van zaken is schadelijk omdat ze ver bezijden de waarheid is.