Per Saldo lanceert PGB Keurmerk
In Nieuwspoort waren alle belanghebbenden van het pgb bijeen. Ministerie van VWS, Zorgverzekeraars Nederland, SVB en Per Saldo. Deze laatste presenteerde het keurmerk voor bemiddelingsbureaus.
Dit keurmerk is bedoeld voor alle zorgaanbieders die adviseren en bemiddelen in het pgb. Wanneer zij 1.250 euro betalen en voldoen aan de eisen komen zij in aanmerking voor het keurmerk. De belangrijkste eis is dat de zorgaanbieder geen zorg mag leveren aan de pgb-houder naast het uitvoeren van de administratie, geven van advies en zorgbemiddeling.
Zeventig bureaus hebben zich aangemeld voor het keurmerk. Het keurmerk wordt uitgegeven door het Keurmerkinstituut. Een zogenaamde auditor komt een dag langs om te kijken of het bureau de zaken op orde heeft. Het keurmerk is óók bedoeld voor thuiszorgorganisaties die naast de zorg ook aan advies en bemiddeling doen. Zonder het keurmerk mag de zorgaanbieder per 2012 niet meer voor advies, bemiddeling en administratie uit het pgb betaald worden.
Na de uitreiking van het eerste keurmerk, kwam het keuzeinformatie-instrument op de Per Saldo Hulpgids aan de orde. Skipr hoofdredacteur Ruud Koolen die de conferentie presenteerde had ook wat moeite met dit scrabblewoord. Waar het op neer komt is dat pgb-houders op de Per Saldo Hulpgids hun zorgaanbieder kunnen waarderen. Ook kunnen de zorgaanbieders op deze website inzicht geven over hun kwaliteit.
De transparantie is volgens NPCF directeur Wilna Wind van groot belang: "alleen door transparantie kunnen pgb-houders een goede keuze maken."
De persconferentie werd overschaduwd door het uitgelekte nieuws over de berekeningen van het CPB.
Voor de microfoon wilde directeur van Zorgverzekeraars Nederland Pieter Hasekamp hierover kwijt dat hij de staatssecretaris verwijt onduidelijk te zijn. Ook had hij zelf al berekend dat wanneer iedereen met een pgb de zorg behoudt er geen sprake kan zijn van een bezuiniging.
Na afloop ging het dan ook vooral over de toekomst van het pgb en werd er over het keurmerk nog nauwelijks gesproken.
Begrijp ik het goed als ik concludeer dat alleen bureau's een keurmerk nodig hebben indien ze administratieve handelingen doen betreffende de PGB's? Of heb je straks ook een keurmerk nodig indien je de thuisbegeleidster bent en ondersteunende begeleiding biedt?
De bemiddelingsburo's vragen Sinds januari 2011 al geen bemiddelingskosten meer, die zijn nu verwerkt in het loon van de ZZP-er. Dit probleem is dus al omzeilt. Op deze manier wordt er dus nog wel bemiddelingskosten betaald uit het PGB. De buro' 's zijn nodig om client en zorgverlener bij elkaar te brengen, dat moet toch ook anders kunnen. Via website's gebeurt dit nu al kleinschalig, maar dat zou uitgebreid moeten worden.
Bijzondere aan het keurmerk is wel dat de belangrijkste eis is dat de zorgaanbieder geen zorg mag leveren aan de pgb-houder naast het uitvoeren van de administratie, geven van advies en zorgbemiddeling. Mij is niet duidelijk hoe ik dat dan moet zien in relatie tot thuiszorgorganisaties. Daarover staat dan: Het keurmerk is óók bedoeld voor thuiszorgorganisaties die naast de zorg ook aan advies en bemiddeling doen. Waarom is er voor deze organisaties dan een uitzondering gemaakt??
Zonder het keurmerk mag de zorgaanbieder per 2012 niet meer voor advies, bemiddeling en administratie uit het pgb betaald worden. Hoe geldt dat dan voor de thuiszorgorganisatie?? Krijgen die wel betaald uit PGB en is er dan geen sprake van rechtsongelijkheid: een klein bureau mag niet zorg en advies combineren van belangenverstrengeling??? en een grote club wel???
In aanvulling op stuk
De laatste zin had moeten zijn: Krijgen die wel betaald uit PGB en is er dan geen sprake van rechtsongelijkheid: een klein bureau mag niet zorg en advies combineren ter voorkoming van belangenverstrengeling??? en een grote club wel??? Zij hebben toch ook belang!!
PFFFFF Ik zou niet weten hoe ik aan dat bedrag moet komen om mijn bedrijf te registreren. Is niet bepaald een klein bedrag wat je op moet hoesten, wil je dat keurmerk kunnen aanvragen en dan maar afwachten of ik ook daadwerkelijk het keurmerk krijg.
En als ik het niet krijg? Ben ik dan als pas gestarte ondernemer dat geld kwijt?
Ik geloof in mijn bedrijf en mijn werkwijze, maar dit is te veel geld.
2) Voor de B.V.O.P moet je ook betalen en dan moet je ook maar hopen dat je door de toelatingseisen komt.
Fraude tegen gaan is prima en een keurmerk juich ik toe maar hoe moet je dit financieren als je net begonnen bent en de mensen niet die je wil helpen geen poot uit wilt trekken en vooral als je GEEN starters lening wil afsluiten?
Wat voor bedrijf heb jij Ina? Wat is BVOP?
@ Gaby Ik heb sinds oktober 2010 een bij de KvK geregistreerd PGB en WMO traject begeleiding bureau en ik volg van cursussen bij de ANGO om zo mensen met een handicap of beperking nog beter te kunnen helpen.
BVOP is Branchevereniging Voor Onafhankelijke PGB bureaus.
Als je op mijn naam klikt hier kom je op mijn website en daaraan is een forum gekoppeld waar ik veel onderwerpen probeer bij te houden.
Nog even voor de duidelijkheid:
Grote bureaus, kleine bureaus of individuele (ZZP'ers) zorgaanbieders die adviseren, de administratie bijhouden of bemiddelen mogen alleen uit het pgb betaald worden wanneer ze het keurmerk hebben.
Daarnaast mogen ze niet voor dezelfde cliënt de zorg leveren en daarnaast adviseren, de administratie bijhouden of bemiddelen als ze het keurmerk willen krijgen.
Dit geldt dus voor iedereen.