PGB Keurmerk Komt Eraan
Al sinds 2008 wordt er gesproken over een keurmerk voor pgb-bureaus, maar eind dit jaar komt het eraan. Het keurmerk wordt ontwikkeld op basis van de gedragscode die door Per Saldo is opgesteld. Maar zorgvragers en zorgaanbieders hebben tot en met 1 juni om feedback te geven op het keurmerk. De kosten om het keurmerk te krijgen bedragen tussen de € 1.000 en € 2.000.
Een pgb-bureau levert bemiddeling, advies en administratieve diensten.
Zij leveren geen zorg, want dat is sinds 2009 niet meer toegestaan. update: want dat is tegen de gedragscode en de regels van het keurmerk.
Het doel van het keurmerk is het zichtbaar maken van de goede pgb-bureaus.
Het Keurmerkinstituut ontwikkelt niet alleen het keurmerk, zij doet ook de uitvoering. Om het keurmerk te krijgen vindt er een controle op locatie plaats. De controleurs van het Keurmerkinstituut komen dan langs bij het bureau en onderzoeken daar overeenkomsten, dossiers en doen interviews met medewerkers.
Wat opvalt is dat er geen contact wordt opgenomen met de budgethouder tijdens deze controle. De eerste regel van de keurmerk is dat de budgethouder de regie heeft. Het ligt dan in de lijn der verwachting om contact op te nemen met de budgethouder om te controleren of deze daadwerkelijk de regie heeft.
Het Keurmerkinstituut geeft in een reactie aan dat zij deze feedback meenemen in de uiteindelijke ontwikkeling van het keurmerk.
Om het keurmerk te kunnen krijgen kost weer handen vol met geld. Eerst het aanvragen van het keurmerk. En in de jaren daarop het behouden van dit merk en dat wordt natuurlijk steeds duurder en duurder. En wie betaald dit? Ja hoor de zorgvrager/budgethouder.
De bureaus die al handen vol met geld hebben verdiend aan de PGBs, die hebben geld genoeg om hun organisatie zo in te richten dat ze hier toch wel voor in aanmerking komen en dus geld hebben om het keurmerk te kopen. De bureaus die normale en goedkope tarieven hanteren zijn in mijn ervaring veel beter en persoonlijker die worden er de dupe van.
Conclusie: geldverslindend en mensen die de boel bedonderen vallen op den duur wel door de mand.
Ik onderschrijf de reactie van Henk de Vries geheel. Al jaren werk ik als zelfstandige voor PGB houders tegen schappelijke tarieven.
Het is inderdaad zo dat de bemiddelaars met geld dit keurmerk makkelijk kunnen betalen en dit ten koste gaat van zowel het inkomen van de zorgverlener alsmede het budget van de PGB houder.
In principe is dit keurmerk een heel goed idee, maar waarom die enorme kostenpost? Het probleem dat dhr. de Vries aankaart is zeer reëel; juist de mensen die hard hun best doen en persoonlijk contact hoog in het vaandel hebben zijn de meest waardevolle personen in de hele PGB-sector. Die moet je niet voor zo'n enorme kostenpost zetten.
Aan de kant van de zorgverleners zie je hetzelfde gebeuren met de BAMw; kost ook klauwen vol met geld, wat het voor budgethouders weer onbetaalbaar maakt om geregistreerde mensen in te huren omdat het PGB daar helemaal niet op berekend is.
Het is jammer dat er niet één overkoepelend orgaan is dat dit soort tegenstrijdigheden voorkomt. Nu wordt er eigenlijk niet een oplossing bedacht voor het vraagstuk hoe je kwaliteit kan aantonen zonder dat de zorg onbetaalbaar wordt.
Dit alles is zo Bureaucratische,wie contoleerd wie?
Kwaliteit gaat er zeker af bij wie het bordje uiteindelijk gepresenteerd moet worden, wie krijgt dan de kwaliteit ***sterren?
Het gaat over teveel schijven,jammer had veel liever een CWI-arbeidsbureau gezien in de gemeente in samenwerking met,indicatie bureau & gemeente.Daar kan een goed systeem uit voortkomen.!!!
Keurmerken versluieren wantoestanden...
Het systeem van zogenaamde keurmerken is twijfelachtig. Is er ook een keurmerk voor keurmerken? Wie controleert de controleur? Vaak is het alleen een manier om ambtenaren en accountants te betalen. Net zo als sommige PGB bureaus die de budgethouders plukken. Het keurmerk garandeerd niets tenzij regelmatig controles uitgevoerd worden ter plaatse. Nederland is geweldig als het op regeltjes aankomt. Handhaving is geen sterke kant. De handhaving die plaatsvindt, is nadat er herhaaldelijk is geklaagd. Mijn oplossing is meer controleurs aanstellen die minimaal eens per drie jaar de administratie doorspitten op onregelmatigheden. Standaard controles dus. Zoiets wat gebeurt met HR ketels waar een controlesticker op bevestigd is met het jaartal van controle.
Waarom een apart keurmerk??
Er bestaat al een dergelijk iets zoals Blik op werk.
Verbonden aan o.a. UWV.
Een keurmerk op zich is een prima idee, waarom echter weer het hoge bedrag aan kosten om in aanmerking te komen voor het keurmerk. De bemiddelingsbureau's die reeds volop verdiend hebben aan PGB's van budgethouders kunnen dit simpel betalen.
Echter de bemiddelingsbureau's die eerlijke tarieven berekenen en die transparant zijn hebben dat grote bedrag niet zomaar kant en klaar ter beschikking.
Gevolg: grote bureau's beschikken over het keurmerk en worden als eerlijk en betrouwbaar gezien en kleine bureau's kunnen dit simpelweg niet betalen en ziet men daardoor niet als betrouwbaar en eerlijk. Het grote houdt elkaar hierbij in stand en kleine startende bureau's kunnen daar zeer moeilijk tegenop. Hetzelfde speelt momenteel bij het aansluiten bij brancheverenigingen zoals Actiz en BTN.
In dit land is het de gewoonte dat de minst verdienden altijd aan het kortste eind trekken.
Als je slechts een paar duizend euro per jaar verdient kan je geen 1000-2000 € betalen voor zo'n keurmerk!
Alweer wordt er iets beslist zonder te overleggen met de mensen op de werkvloer.
In dit land worden de hard werkenden aangepakt en de slimme luilakken beloond.
Als ZZP-er met maatschappelijk werk (o.a.) verleen ik ook hulp aan PGB-ers. Ik doe dat bewust niet meer via free-lance contracten met PGB bureau's. Helaas is mijn ervaring dat de klanten daar een hoog tarief betalen (en ik moet soebatten om een normaal uurloon), dat klanten een contract hebben met akelige voorwaarden, bijv. twee jaar lang niet zelfstandig hulp mogen inhuren, maar alleen via PGB-bureau.
Klanttevredenheid is kern van welk keurmerk dan ook, maar een keurmerk is een wassen neus. Als je niet uit overtuiging en plezier werkt, kan er weinig ten gunste veranderen. Daarom is mijn credo; als ieder in zijn eigen kring staat voor kwaliteit en persoonlijke inzet, hebben we een boel flauwekul niet nodig, en wordt de wereld echt gezelliger en beter, Ondanks het feit dat sommige aandoeningen helaas niet "overgaan", ze verbeteren vaak wel en kunnen zelfs een aanvulling vormen op onze doorsnee aannames en vooroordelen.
Een keurmerk is leuk maar zal volgens mij niet de bonafide bureau's eruit halen. Mijn ervaring is dat een keurmerk 1 keer per jaar wordt gecontroleerd of de processen wel goed lopen maar inhoudelijk wordt niet gekeken, dit is mijn eigen ervaring nu met de HKZ in de AWBZ zorg. Ook wat betreft, dat de cliënt hier niet bij wordt betrokken denk ik dat het keurmerk leuk is voor bij je logo te plaatsen. Maar het is geen 100 % garantie van geen misstappen e/f wantoestanden zal voorkomen. Verder vind ik een keurmerk geldverslindend en brengt een keurmerk altijd vreselijk veel admindistratie extra terweeg.
Ik heb een dagbesteding voor mensen met een verstandelijke beperking.
Hierdoor tref ik toestanden aan dat er cliënten zijn die aan het eind van de maand niet genoeg saldo hebben om mij uit te betalen.
Reden: het bureau die hun pgb uit moet betalen aan de zorgverleners betaald eerst zichzelf uit en dan de zorgverleners.
Dit is echter geen punt maar zo bureau moet dus aan de pgb houders vertellen dat er tekort is om alle zorg te betalen en dat er stappen ondernomen moet gaan worden.
Maar nee hoor met als gevolg dat ik aanmaningen moet gaan uitschrijven en dat ik het volgende kwartaal pas weer uit betaald word mits er mij niet 1 voor is.
Dus ja die bureau,s moeten wel goed gecontroleerd worden, maar een keurmerk zegt niks in de praktijk, alleen dat er nog meer kosten gemaakt moeten worden en niet alleen voor de bureau,s maar ook voor alles wat er bij komt kijken om het keurmerk geloofwaardig te houden.
Het pgb is een unieke regeling voor mensen om hun eigen hulp op maat te organiseren. Veel mensen zijn wel in staat hun eigen hulp te organiseren, echter niet in staat om aan alle administraieve/ wettelijke verplichtingen te voldoen. Wanneer deze menen gekwalificeerderde hulp kunnen krijgen kunne ook zij van de unieke PGB regeling gebruik maken.
Het keurmerk is een handig instrument voor verwijzers zodat zij kunnen verwijzen naar mensen ( pgb buro's ) die willen werken aan kwaliteit van dienstverlening.
Wanneer mensen (pgb Buro's) achteraf niet aan de eisen voldoen kan hen het keurmerk worden afgenomen en dit kan gepubliceeerd worden. Op deze manier zullen de goede en de slechte buro's zich onderscheiden.
Als het nu nog mogelijk wordt dat de budgethouder deze overhead kosten normaal uit zijn PGB mag betalen, dan wordt het voor mensen met een hoog en laag inkomen mogelijk om van de unieke PGB regelingen gebruik te maken
Op het moment dat je in je leven via een pgb enige vorm van zorg nodig hebt, ben je letterlijk en figuurlijk aan de goden overgeleverd. De ene god heet "het zorgkantoor" en de ander god heet "de zorgverlener". De goddelijke status van het zorgkantoor wordt meer dan duidelijk voelbaar door de onbereikbaarheid van het "zorgkantoor". Als je in Eindhoven voor het Zorgkantoor moet zijn komt je steeds automatisch via 040-telefonische bereikbaarheid terecht in Alkmaar. Alwaar niemand iets weet en je evenmin kan doorverbinden. Niemand is en voelt zich verantwoordelijk in Alkmaar, ook blijkt het klachtentelefoonnummer niet eens te werken (peildatum 1e en 2e week 2011). De servicegraad en verdere klantvriendelijkheid is beneden ieders peil te noemen. De andere god waaraan je bent overgeleverd, de thuiszorg, zijn vaak echte zakkenvullers en dus fraudeurs ten laste van de toch al kwetsbare groep van zorgbehoevenden. Ten koste van het toegekende PGB proberen zij zo snel mogelijk de zorggelden van jouw portemonaie in die van hun te krijgen. Dit gebeurd met fraude in de vorm van fictief gewerkte uren, onjuiste tarieven,als onduidelijke toeslagen, immers de nota's kun je bij het zorgkantoor indienen en die worden toch wel betaald. Zouden er ook integere zorgbureau's zijn in Nederland ?? Mijn ervaring tot twee keer toe in 2010 is dat een integer en goed zorgbureau mij nog steeds niet is overkomen. Toch moeten er ook goede zorgbureau's zijn (maar waar ??). Ik hoop van harte dat het nieuwe keurmerk de malafide zorgverleners helemaal compleet en voorgoed kan uitsluiten en dat er ordentelijke klachtprocedure mogelijk wordt. Laat dit een uitdaging zijn voor 2011, voor de welwillende functionarissen van de zorgverleners en zorgkantoren. Zodat er binnenkort alleen maar echte als integere zorgverleners en zorgkantoren overblijven die hun vak professioneel verstaan.................. Ook nog voor 2011 de beste wensen en met vooral een goede gezondheid!
Beter kan ik alle zorgvragers voor het nieuwe jaar niet toewensen....
Hallo Pieter,
de uitdrukking is "aan de heidenen overgeleverd zijn", bij goden ben je vaak in goede handen.Maar zowel zorgvrager als zorgaanbieder zijn dat in PGB-constructie niet, het is verre van goddelijk geregeld, dat ben ik met je eens.Als zorgaanbieder met maatschappelijk werk, voortgezette opleiding, emdr en hypnotherapie geef ik mijn clienten bij kennismaking mijn C.V. Daar wordt vaak raar van opgekeken, ik vind het normaal dat je inzicht krijgt in de kwaliteit van zorg die je inkoopt, naast dat het natuurlijk moet klikken.
Ook, en dat is wellicht goed om te weten, kun je als hulpverlener, mits de client schriftelijk accoord gaat, consult aanvragen, als de situatie complex wordt, of dreigt te verschuiven naar zware problematiek.Daarmee bewaak je ook de kwaliteit. Dat consult is in ieder geval mogelijk bij vrij gevestigde psychiaters, en is gratis.
Bedenk dat van de PGB tarieven bij de hulpverlener een derde deel afgaat
voor de belasting. Dat is niet erg conform opleidingsniveau betaald dus.
Een aantal keren heb ik voor PGB-bureau's gewerkt, wat mij niet goed bevallen is, vanwege de voor de client vaak ongunstige voorwaarden,hoge tarieven voor client en mijn heel lage uitbetaling. Uiteraard zijn er ook goede bureau's, maar ik ga daar niet meer naar op zoek. Op deze manier probeer ik eigen kwaliteit en keurmerk te bewaken, en in overleg met client te handhaven. Veel praktischer dan een commerciele en dure regel die toch weer omzeild kan, en het ergste, waar de client weer eens niet om zijn mening gevraagd wordt. Toch niet echt van deze tijd lijkt me.
Bureau's die met ZZP'ers werken, werken vanaf vorig jaar al met keurmerken.
Wie geen certificaat heeft mag geen opdrachten uitvoeren.
Zo'n certificaat/keurmerk houdt in, diploma's etc etc.
Beste Irma, de opmerking die je zojuist plaats over de zzp en het keurmerk hebben mijn interesse. Hoe werkt dit eigenlijk? Want er zijn legio zzp-ers die gewoon doorgaan met het aanbieden van hun diensten, zonder enig keurmerk. Er zou een wettelijke stop moeten zijn op de zorgverleners die geen kwaliteitskeurmerk kunnen behalen, voorts zou een goede klachtprocedure in combinatie met een periodieke controle de rotte appels eruit moeten halen. Als het ware een soort van APK voor de zorgverleners. (dat wil jammer genoeg niet zeggen dat alle auto;s met een APK in Nederland ook veilig zijn). Een zwartboek van foute dienstverleners is misschien ook wel iets onder beheer van Per Saldo.
Beste Pieter,
Eenieder die zorg ontvangt heeft het recht om, om de keurmerk te vragen voordat de zorg ingaat.
Op het keurmerk-pasje staat een keurmerk-nummer. Je moet dit nummer samen met de naam van de zorgverlener, via het aangesloten keurmerk-website invoeren om te kijken of de zorgverlener wel bevoegd is om zorg te bieden.
Zie link
http://www.keurmerkinzorg.nl/Raadplegen/t/3
Voor een oud familie lid regel ik alles omtrent pgb, hypotheek, belastingen, toeslagen enz. Echter dat doe ik samen met haar. Uit het pgb betaal ik mezelf uit (klein bedrag)(AOV) voor deze diensten. Ook zorg ik voor werknemers om haar zorg te regelen en die betaal ik ook uit. Alles gaat transparant. Tante blij want het is goed geregeld, werknemers blij want er is een duidelijk aanspreekpunt. Ik blij verdien er wat mee en help daadwerkelijk. Zou fijn zijn als dit bij iedereen zo zou kunnen. En bij de verantwoording vul ik in begeleiding, en zo is het!
Beste Irma,
Hoeveel namen van bureau's wil je hebben welke nog steeds ongekwalificeerd personeel inzetten.
Ondanks dat deze bureau's zeggen alleen gekwalificeerd personeel in te zetten.
Tussen zeggen en doen zit een groot verschil en ik verzeker je dat hier ook grotere geronommeerde bureau's tussen zitten.
Beste Cor,
Daarom moet je ook vragen of ze een keurmerk-pasje hebben en dit aan jou laten zien, vooral wanneer je twijfels hebt. Zo moeilijk is het niet.
ZZP-ers mogen vanaf 2011 niet meer zonder een keurmerk werken.
Ik weet niet hoe het zit met bureaus die zonder ZZP-ers werken.
veel reacties op de kosten van het keurmerk. Terecht wordt opgemerkt dat ZZP ers en eenmanszaken het keurmerk zeer duur is, want inderdaad zijn dit extra kosten die je bij de klant moet doorrekenen. Voor een eenmanszaak als je 2000 uur op jaarbasis werkt kost het je een euro per uur. Het keurmerkinstituut zou er over na moeten denken om voor deze zzp ers, eenmanszaken, een goedkopers tarief te realiseren, want ook een controle kost uiteraard minder tijd dan in een omvangrijke organisatie.
Hallo Irma,
Kan je mij dan vertellen welk keurmerk een pasje geeft aan de zorgverlener ik ken keurmerken die dit niet doen.
Hoe moet ik uit de brij van keurmerken de enige door de overheid erkende herkennen?
Ze zeggen allemaal dat zij de enigste erkende zijn.
Het zijn juist de bemiddelingsbureau's die deze keurmerken bezitten en voor de gewone ZZP'r is dit niet te betalen.
Juist deze gekeurmerkte bureau's zetten ongekwalificeerd personeel in.
Hallo Cor,
Zie link voor verdere info.
https://www.mijnkeurmerk.nl/pages/genericspace/index.aspx
Volgens mij is het niet zo duur als hier boven vermeld staat.