Thuiszitters hebben niets aan passend onderwijs
De huidige plannen voor het passend onderwijs zijn niet alleen schadelijk voor het speciaal onderwijs maar ook nog eens ondoelmatig. Dat laatste schrijft de Evaluatie Commissie Passend Onderwijs (ECPO).
Passend onderwijs is een term die veel meer omvat dan de inrichting van het onderwijs voor kinderen met een aandoening. Het gaat erom dat alle kinderen een soort onderwijs krijgen dat aansluit bij hun individuele mogelijkheden. Onderwijs voor hoogbegaafden is dus ook passend onderwijs. Dat neemt niet weg dat de benaming vooral is gebruikt voor onderwijs aan kinderen "met een vlekje".
Zo zou passend onderwijs een middel moeten zijn om kinderen die nu, leerplichtig en wel, om allerlei redenen thuiszitten. De huidige plannen bieden daarvoor volgens de ECPO echter geen soelaas. Reguliere scholen kunnen een leerling nog steeds weigeren en aan de andere kant is er een krimpend aantal scholen voor speciaal onderwijs. Sterker nog: het kabinet wil eenzijdig 300 miljoen bezuinigen op het speciaal onderwijs.
De ECPO dringt er met nadruk op aan dat de kennis op het gebied van speciaal onderwijs in elk geval landelijk behouden blijft. Kortom: de kennis op dit gebied gaat verdampen. Nederland mag blij zijn als er nog een kleine basis aan specialistische kennis achterblijft. De commissie valt er ook over dat er nog geen duidelijke doelstellingen zijn voor passend onderwijs. In totaal doet ze 27 aanbevelingen. Deze zijn te vinden op www.avs.nl