1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Blog » artikel

Top 10: Samenwerking tussen Hulpen

7 Reacties

Handen vormen cirkelEen tijdje geleden hebben we een onderzoek gedaan onder de gebruikers van de Nationale Hulpgids. We wilden weten wat hulpen en hulpvragers nog meer nodig hebben, behalve het vinden van elkaar op het gebied van werk. De vraag was onder andere wat jullie nog missen en vooral hoe jullie denken dat de functie van een site als de Nationale Hulpgids uitgebreid zou moeten worden. Belangrijk was de vraag hoe hulpen en hulpvragers dichter bij elkaar kunnen komen. We hebben de antwoorden bestudeerd en er kwam een aantal interessante resultaten uit.

Het belangrijkste daarbij waren de goeie ideeën. Mensen die uit zichzelf, of geholpen door de keuzemogelijkheden, duidelijk aangeven wat ze nodig hebben om meer te halen uit de contacten onderling. Als je met elkaar omgaat via een website of in je werk zelf, zijn er misschien dus nog wel allerlei andere manieren waarop je elkaar kan steunen en tot dienst kan zijn. Op welke manier zou het samenkomen met met anderen in de zorg en hulpverlening dan nog meer nuttig kunnen zijn? Vandaag een Top 10 vanuit het perspectief van hulpen.

Top 10

Wat zou je nog meer willen doen met collega’s en hulpvragers?

10 Sociaal contact

Met elkaar praten en discussieren over je dagelijkse bezigheden; wie heeft daar nou geen behoefte aan?

9 Interessante documenten/filmpjes/websites delen

Je ziet een leuk clipje, leest een interessant artikel of komt een website tegen waar anderen ook iets aan kunnen hebben (en je zelf meer aan hebt als er meer mensen gebruik van maken). Het zou fijn zijn om een plek te hebben waar je dit soort ontdekkingen kunt delen.

8 Politiek/regelgeving bespreken

Discussies over de politieke actualiteit en nieuw beleid lijken soms al het nieuws te beheersen, ook op de Nationale Hulpgids. En dat is natuurlijk ook erg belangrijk maar wel pas op nummer 8...

7 Met hulpvragers praten over wat hun wensen zijn

Behalve overleggen met collega’s, bleken veel hulpen het nuttig te vinden om buiten het werk in contact te komen met hulpvragers. Dat is natuurlijk logisch als je wil weten hoe je je werk beter en efficienter zou kunnen doen. Dan moet je het aan de klant vragen!

6 Met andere hulpen over het werk praten

Toch is contact met andere hulpen nog iets belangrijker. Of het nou stoom afblazen is na een zware werkdag of samen nadenken over mogelijke vernieuwing in je vak; het is makkelijker als je gesprekspartner precies weet waar je over praat.

5 Problemen oplossen waar ik tegen aan loop

In de top 5 komen we eerst een praktisch punt tegen. Het oplossen van problemen. Als je het even niet meer weet of iets simpelweg niet zelf in je eentje op kan lossen, zou je je tot collega’s moeten kunnen wenden om samen tot een oplossing te komen.

4 Intervisie

Misschien een wat ondergesneeuwd onderwerp maar veel hulpen hebben behoefte aan opbouwende kritiek. Het is niet makkelijk jezelf te verbeteren dus het zou mooi zijn om zo nu en dan de mening van expert te horen over het de manier waarop jij je werk doet.

3 Mijn kennis delen

Iedere hulp zit op een schat aan kennis. Jarenlange ervaring in de zorg maar ook daarbuiten, maken je tot een unieke en belangrijke bron van wijsheid. Het zou toch zonde zijn als niemand daar gebruik van zou maken? En voor jezelf is het soms best aangenaam te merken dat anderen vol bewondering luisteren naar wat je allemaal weet.

2 Cursussen of bijscholing organiseren/inkopen

Collectief heb je meer macht, kun je beter druk zetten en wordt het inkopen van producten goedkoper. Het is dan ook niet vreemd dat dit belangrijke aspect aan een groep, zo hoog in de lijst is geëindigd.

1 Elkaar helpen

Uiteindelijk is dit de reden waarom een hulp dit vak kiest; mensen helpen. Maar we hebben de indruk dat het niet alleen om het helpen van cliënten gaat maar ook om het helpen van andere hulpen. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje en ondanks dat we soms concurrenten zijn, snapt iedereen dat het vaak beter is om juist samen op te trekken.

Overige

Uiteraard waren er ook heel veel mensen die er andere ideeën op na hielden of simpelweg zeiden ‘hier heb ik geen behoefte aan’. Discussiëren of actie voeren, samen producten inlopen zoals verzekeringen of pensioenvoorzieningen, activiteiten organiseren of regionale kwesties bespreken; ze kwamen allemaal voorbij. En van zulke ideeën hebben we er nooit genoeg.

Dus wat zijn jullie belangrijkste behoeftes en wensen in de samenwerking met anderen? We horen het weer graag in de commentaren. In een volgende Top 10 laten we zien wat voor hulpvragers de belangrijkste kwesties zijn.

7 Reacties

  • Gertrude zei:

    Hoe voorkom je dat je een "verkeerde"hulp krijgt, die eerder denkt aan
    wat die zelf wel of niet wil doen in je huis, in plaats van hulp geven dat de harmonie/rust en hygiëne van de omgeving voor de invalide of minder valide persoon op de eerste plaats komt. Het is begrijpelijk dat iemand die dienst verleent er een geldelijke vergoeding voor verlangt.
    Maar hulp geven is iets wat echt wel geleerd moet worden. Dus Cursus/
    informatieve ondersteuning voor de dienstverlener is belangrijk. Het geeft de hele samenleving feitelijk een betere kijk op hulp vragen en hulp geven waarbij van beide kanten respect voor elkaar wordt bevorderd.Dus ook de hulpvrager worde geinformeerd.
    Betrouwbaarheid van de hulp, hoe kan dat worden gerealiseerd contractueel?

  • pgb-er zei:

    helaas is goede hulp geven niet iets wat hulpen in de praktijk realiseren n enkele uitzondering daargelaten
    ik heb meerder thuiszorghulpen in huis gehad die blijkbaar alleen maar anderen hadden zien poesten en daar zelf dus niks van bakten
    ik vind dat erg onbevredigend en n hele zware belasting erbij om zo n hulp in je huis te hebben voor n ziek hulpafhankelijk mens

    ook hulpen met zelf n huishouden doen vaak maar wat hats flats in de ronte zwiepen
    je huis vervuilt zienderogen
    ik heb aan zo n half-werkhulp wel eens gevraagd hoe zij het zou vinden als ik haar dan ook maar de helft zou betalen...

    hulp aanbieden kan iedereen en daar vele mooie woorden omheen zetten ook wel
    maar goede adequate hulp geven is n vak wat geleerd moet wordenen waar je je voor in moet zetten
    je mag ook in de thuiszorg en hulpverlening wel waar je geld ontvangen vind ik

  • Jo zei:

    Mensen vergeten dat hulpen er zijn om licht huishoudelijk werk te doen. Voor het grote schoonmaakwerk moet men een schoonmaakdienst inhuren heb ik begrepen. En als je geluk hebt zal jou hulp ook het zware schoonmaakwerk verrichten maar in principe is de hulp dit niet verplicht.
    Daarom vind ik dat er duidelijkheid geschapen moet worden wat wel en niet onder de werkzaamheden van de hulpen valt. Want men is vaak boos omdat men van mening is dat de hulp ook het zware schoonmaakwerk moet verrichten, wat niet verplicht is!
    Zo weet ik van een hulp die zelfs de vijver moest uitbaggeren van haar hulpvrager omdat de hulpvrager geen tuinman wilde betalen. De hulp mocht kiezen; vijver uitbaggeren of een ander hulpvrager zoeken...

  • pgb-er zei:

    hallo jo

    ik reageer even op jou om mijn verhaal duidelijk te stellen

    ik heb het in ieder geval niet over zwaar schoonmaakwerk
    maar het huis gewoon normaal schoonmaken en houden zoals je dat thuis ook doet

  • Greetsche zei:

    Schoonmaken.daar is heel wat van te zeggen.Vroeger een twee jarige opleiding.als gezinsverzorgster.Wat het betekent om bij mensen thuis hulp te verlenen.Het meeste heb ik geleerd in mijn stage.Kind kom ik zal je eens leren hoe je vlug en systhematich een huis schoonmaakt.Als je een paar van deze cliënten hebt dan ben je goed opgeleid want alles moet geleerd worden.Bestaat die opleiding nog? Ik vind het trouwens nog steeds jammer dat de methode als er bevoordeeld een erg bevuild huis wordt aangetroffen,en de hulpvrager is het er mee eens dat je niet meer met een ploeg van twee of drie man even goed de bezem er door kunt halen.Daar bedoel ik natuurlijk niet de totaal vervuilde huizen mee waar ratten en ongedierte vrij spel hebben dat was weer een andere tak van sport.Als zo een huis dan aangepakt was dan had de hulpverleenster en de hulpvrager een frisse start.en kon ze de boel goed bijhouden.De hulpverlener is de baas.De hulp verleent diensten maar moet haar eigen grenzen(lees gezondheid) bewaken.

  • Gertrude zei:

    Kan er wel een lijst worden opgemaakt wat zwaar werk is of licht schoonmaakwerk?
    Het beste voorbeeld is toch de schoonmaakhulp zijn/haar eigen huis?
    Een kast versjouwen dat lijkt me nogal pittig en een vijver uitbaggeren ook. Hoeveel KRACHT/ENERGIE in EEN KEER wordt er dan opgebracht om het schoonmaak-doel te bereiken. Dus de mate van kracht/energie lijkt mij een norm.
    Eens kwam er een hulp die zelfs een kartonnendoos met luttele inhoud niet wilde wegduwen....., daar moest ik de Thuishotel voor laten komen!vond ze.
    Elke (hulp) persoon zal wel weten wat die aankan en biedt dat ook aan.
    Wanneer permanent voor zwaar sjouwwerk wordt gevraagd, mag daar ook een tarief voor zijn. Maar het gewone huishoudelijke werk van schoonmaak poets en boenwerk, de was en buitentegels aanvegen moet als normaal worden beschouwd. Is de hulp wat zwak, laat die dat voor zichzelf dan weten en ook dat aanbieden voor licht werk als DAGELIJKS even een zwiffer over het meubilair halen en de afwas doen.

  • Ng zei:

    Kasten en banken van en naar de zolder sjouwen vallen ook niet onder de werkzaamheden van de hulp. Men moet niet vergeten dat zo'n hulp soms wel 3 a 4 huizen per dag moet poetsen om ervan rond te kunnen komen. Stel dat iedere zorgvrager de hulp zo uitknijpt, dan houd de hulp geen energie en kracht meer over voor de volgende zorgvrager.
    Het zal dan ook niet lang meer duren voordat de hulp zelf hulpbehoevend wordt.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.