ZIN kan kosten PGB besparen
De kosten van het PGB kunnen naar beneden als er meer ZIN aan cliënten wordt toegekend. Het draait daarbij niet zo zeer om de kosten per cliënt maar wel om de kosten voor de hele voorziening.
Dat meent Per Saldo, de belangenvereniging van PGB-houders. Op dit moment heeft 40 procent van de PGB-houders een PGB omdat er geen passende zorg via ZIN is te krijgen. Het wordt voor budgethouders de laatste jaren steeds moeilijker om voldoende en kwalitatief goede zorg in te kopen. Dat heeft te maken met de tarieven die de reguliere zorg hanteert. Die liggen veelal te hoog voor PGB-houders. De bezuiniging van 3% op het tarief zonder loonindexering laat het pgb dit jaar 5% minder waard worden.
Per Saldo wil het pgb solide maken en daarmee toekomstbestendig. Daarvoor is het nodig dat mensen bewust en weloverwogen kiezen voor een pgb. Bemiddelaars zijn volgens Per Saldo uit den boze. Een constructie met bemiddelaars leidt gemakkelijker tot fraude. De vereniging heeft uitgebreide voorstellen voor een meer solide en herzien PGB. De vraag is hoe dat zou passen bij een recht, zoals het kabinet wil, want het wordt dan een recht met veel mitsen en maren.
Belangrijk vindt Per Saldo dat PGB-houders bijvoorbaat precies weten waar zij aan beginnen. Het beheren van een budget is geen kleinigheid. De zorgkantoren en Per saldo krijgen in dat verband de taak de cliënten duidelijk te maken waar zij hun vaardigheden bij moeten spijkeren. Alsd aan de noodzakelijke minim-eisen niet kan worden voldaan, dan zou een PGB er minder gemakkelijk in zitten.
Daarnaast wijst Per Saldo erop dat de cijfers in het rapport van het SCP arbitrair zijn. Zou toont de vereniging aan dat de stijging van het aantal PGB-houders in de periode 2008-2011 veel minder is geweest dan het SCP suggereert.
"De kosten van het PGB kunnen naar beneden als er meer ZIN aan cliënten wordt toegekend. Het draait daarbij niet zo zeer om de kosten per cliënt maar wel om de kosten voor de hele voorziening."
Maar het blijft gewoon gochelen met cijfers.
Oke minder PGB, dus ook minder PGB kosten. Dat is helder.
Meer ZIN, meer ZIN kosten en dat terwijl ZIN al ongeveer 20% duuder is.
Maar dat blijft er wel meer voor PGB over....
Ik heb net op Per Saldo gelezen:
Meer zorg in natura bespaart 53 miljoen op pgb
Op dit moment heeft 40% van de budgethouders een pgb omdat er elders geen passende zorg is. Om mensen werkelijk te kunnen laten kiezen tussen een pgb of zorg van een instelling, is meer passende zorg in natura nodig. Dit levert een enorme besparing op het pgb op.
De instroom in het pgb wordt flink getemperd als mensen die nu een pgb hebben, maar liever zorg in natura ontvangen, bij een instelling terecht kunnen.
Dit concludeert Per Saldo uit cijfers van het onderzoek van ITS, zomer 2010. Er zouden in dat geval – en dan rekenen we voorzichtig - 4.500 mensen per jaar voor zorg in natura gaan kiezen. De pgb-uitgaven zakken dan met 53 miljoen euro per jaar.
Geen pgb zonder eigen regie
Per Saldo wil het pgb solide maken en daarmee toekomstbestendig. Daarvoor is het nodig dat mensen bewust en weloverwogen kiezen voor een pgb. Bij een solide pgb horen geen budgethouders die de eigen regie, beheer en zorglevering overlaten aan bemiddelaars. Juist in deze situaties zien we een vergroot risico op fraude. Met de start van het keurmerk voor bemiddeling willen we fraude terugdringen. Blijft de fraude hardnekkig, dan moeten we desnoods helemaal geen bemiddeling meer toelaten in het pgb.
Tegengaan van betaalde mantelzorg
Per Saldo vindt dat mensen niet alleen vanuit een financieel belang moeten kiezen voor een pgb. Dat kan door de huidige indicatieregels strak toe te passen en het CIZ of Bureau Jeugdzorg weer een persoonlijk gesprek te laten voeren bij de eerste indicatie. Zo wordt voorkomen dat mantelzorgers, die ook zonder pgb gewoon voor de ander willen en kunnen blijven zorgen, toch een indicatie krijgen.
Sociale Diensten moeten niet langer mensen dwingen om een indicatie aan te vragen en een pgb te nemen, om hen zo uit de bijstand duwen.
Ook valt te overwegen om niet toe te staan om het gehele budget aan één mantelzorger te besteden. Een derde deel van de budgethouders koopt alleen in bij mantelzorg. We denken dat 25 procent van deze groep afziet van AWBZ zorg op het moment dat zij hier deels professionele hulp voor moeten inkopen. De instroom in het pgb vermindert dan met ongeveer 6.000 budgethouders per jaar en de uitgaven pgb verminderen met 72 miljoen euro.
Ondersteuning voor mensen met eigen regie
De zorgkantoren en Per Saldo zorgen ervoor dat mensen die een pgb willen, weten waar ze aan beginnen, waar ze hun kennis en vaardigheden bij moeten spijkeren, en welke zorg ze willen hebben. Bovendien krijgen budgethouders praktische ondersteuning bij het zelf beheren van hun pgb. Per Saldo maakt momenteel een pgb-test en een pgb-plan om mensen te ondersteunen bij hun keuze en het beheer van hun pgb. Zorgkantoren gaan de beginnende budgethouders bijstaan in het eerste jaar. Zo komt de focus van het pgb weer op het resultaat van de zorg te liggen.
Kritische kijken naar de cijfers
In het rapport van het SCP wordt gesteld dat het aantal budgethouders in de AWBZ in 2008 is gestegen naar 148.000 budgethouders. Volgens het CVZ (College voor Zorgverzekeringen) verliep de groei als volgt:
december 2008: 109.000
31 maart 2010: 120.000
31 maart 2011: 128.000
De suggestie dat het pgb jaarlijks met 28% stijgt, vraagt dus om een nadere beschouwing: met deze cijfers bedraagt de stijging in een jaar 7%.
Kritisch kijken naar gestegen kosten
Het SCP signaleert dat de toename in de uitgaven van het pgb vooral komt door de toename van het aantal budgethouders en niet door een toename van het budget per budgethouder.
In zorg in natura daarentegen is de stijging van de uitgaven te verklaren vanuit de toename van de uitgaven per persoon, en niet door het aantal.
Dit is een opmerkelijk verschil. Het onderstreept de stelling van Per Saldo dat budgethouders veel strenger worden geïndiceerd en dat de bezuinigingen bij budgethouders hard worden doorgevoerd.
Reguliere zorg duur voor budgethouders
Het wordt voor budgethouders de laatste jaren steeds moeilijker om voldoende en kwalitatief goede zorg in te kopen. Uit het onderzoek van Zorgconsult (2009) naar de inkoop door budgethouders blijkt, dat de reguliere zorg veel hogere tarieven heeft dan de niet reguliere zorgaanbieders. Budgethouders zijn daarom steeds meer genoodzaakt om zorg op de vrije markt in te kopen. Zij kunnen steeds minder bij de reguliere zorg terecht, omdat hun budget niet meer toereikend is. De afgelopen bezuiniging op het pgb om de tarieven met 3% te verlagen en geen loonindexering toe te passen, heeft ervoor gezorgd dat het pgb dit jaar 5% minder waard is geworden.
Het is de hoogste tijd om de pgb tarieven te onderzoeken vanuit de vraag, of er nog wel voldoende kwalitatief goede zorg mee ingekocht kán worden.
Betuttelend!!!!
Een test, hoe verzin je het...
En waarom mag gedeeltelijk betaalde mantelzorg opeens niet meer?
Vaak hebben ouders geen betaalde baan omdat ze voor hun gehandicapte kind zorgen. Wat is er mis met een kleine financieele bijdrage voor het gezin?
Ziek zijn is duur, heel duur.
En de lagere overheid dwingt mensen in de bijstand het PGB als inkomen te gebruiken?
Daar kan de hogere overheid al heel gemakkelijk ingrijpen!!!!!!!
Je reinste kolder.
Ik, wederom, moet mij distantiëren van Per Saldo.
Ik ben weer heel erg teleurgesteld in deze domme uitspraken van Per Saldo die voor PGB houders zou moeten opkomen.
Roos,
In jouw gezinssituatie zou ik ook zo reageren. Feit blijft echter dat linksom of rechtsom de kosen voor de zorg uit verschillende potjes betaald worden. Wat dit kabinet doet is gewoon verschuiven van de geldelijke middelen tussen diverse potjes. Het zal toch altijd betaald moeten worden, toch.? Dit kabinet kiest echte alleen voor het geld en de bezuinigingen en niet voor het welzijn. DE TAAKSTELLING op de bezuinigingen is het belangrijkste. En de reactie en overwegingen van Per Saldo moet je meer zien in de trant van "in moeilijke tijden is het iedereen voor zich en god voor ons allen". Per Saldo is een belangenvereniging voor budgethouders dus het behoud -hoe dan ook- van het PGB staat daar voorop....
Overigens is het ingrijpen van "en hoger orgaan" in de uitvoering van de bijstandswet door de gemeente nog niet zo snel aan de orde. Als oud-ambteaar weet ik dat de gemeente op veel beleids-en uitvoeringsgebieden een "zelfstandige verantwoordlijkheid" bezit waar niet zo gauw aan getornd c.q. ingegrepen kan worden.
Succes met je strijd..
Ad.
Vanuit een kokergedachte kan er op deze manier op het PGB bezuinigd worden, niet als je kijkt vanuit de samenleving want dan wordt de zorg juist weer 20% duurder. De zelfde indicatie kost de overheid in de vorm van PGB 20% minder dan zorg in natura. Wat heeft de samenleving er aan als er bezuinigd wordt op het PGB en meer uitgegeven moet worden aan zorg in natura?
De overheid zou juist PGB moeten stimuleren en makkelijker maken, een Paricipatiebudget, een verantwoording in plaats van drie etc. Dan bewerkstelligen ze 20 % bezuinigingen op iedereen die overstapt van Natura naar PGB en mensen kunnen hun eien kwaliteit organiseren.
Hoe komt het toch dat er bij "moeten bezuinigen" steeds gefocussed op PGB's.Terwijl mij is verteld, dat van de hele AWBZzorg 90% zin is en slechts 10% pgb.
En dan is voor eenzelfde indicatie een pgb ook nog eens 25 % goedkoper.
Mijn ervaring is vervolgens,dat er maar een deel van de gefinancierde uren in zin terecht komt bij de client. Heel veel verdwijnt naar Overhead.De pgbhouder zorgt echter dat alle geld van het pgb direct omgezet wordt in Zorg voor de client.
Door het pgbhouders zo moeilijk te maken zullen inderdaad veel mensen weer overstappen naar zin. Dit is echter veel duurder en dus hoezo bezuinigt de overheid op deze manier?
Zorgen dat een pgb weer bruikbaar en toegankelijk wordt, is pas echt bezuinigen.Maak ook dat de pgbhouder weer in staat is om noodzakelijke dure professionele zorg in te kopen. Dit is altijd nog goedkoper dan zorg in natura, waar ook Overheadkosten meebetaald moeten worden.
Ik kan de zorg niet zonder pgb inkopen
waar ik zit werkt alleen via een pgb
natuurlijk kan het via een omweg, dan ga ik via zin naar een dagbesteding
deze koopt dan zorg bij haar in, Ik betaal dan 114 euro aan deze instelling
en waar ik na toe gaat mag blij zijn dat ze 45 euro krijgt.
dus via zin steekt meer dan de helft in eigen zak en doen er ook geen zak voor.
als ik rechtstreeks zorg bij haar inkoopt betaal ik 78 euro ipv 114 euro
dus ik weet niet waar Rutte mee bezig is.
ik denk dat hij geld wil sparen om dat te stoppen in de bodemloze put van andere landen waar het slechter mee gaat
Alleen snapt hij niet dat de zorgkosten in zin naar boven gaan.
maar den haag kan ook niet rekenen
Nu zien jullie pas dat de PVV ook niet helpt...
Veel mensen hadden op de PVV gestemd zonder erbij na te denken. Men dacht slechts aan een ding, de moslims.
Maar we lijden we allemaal door het beleid van dit kabinet.
Wie geld heeft kan een privé verpleger (zzp-er) inhuren, wie dat niet kan wordt opgenomen in een instelling, als dit zo door gaat.
wij moeten gewoon hopen dat het niet door de eerste kamer heen kom
Rutte alles wel willen en zijn eigen zakken vullen
maar ze hebben niet de meerderheid in de eerste kamer.
Ik geloof niet dat de sgp er voor is, dus er is hoop dat zijn wil geen wet wordt.
wel hoop ik dat de hoge hypotheken aangepakt worden.
bezuinigen ze daar maar op.
Ik zit in een kleine dagbesteding groep
te veel prikkels is niet goed voor mij,
ook niet als ze niet weten wat autisme inhoud
ik heb jaren dagbesteding in zin gehad, ze konden niet door de deur met mij, ze begrepen mij niet, hoewel het in instelling was voor Niet aangeboren hessenletsel behandelen ze je als kleine kinderen die geen eigen mening mogen hebben.