Zorgkantoor helpt gedupeerde Pgb-houders
De zorgvragers van het failliete Raad & Daad worden door CZ niet aansprakelijk gesteld voor de schade. Het is voor het eerst dat een zorgkantoor geen geld bij de Pgb-houders gaat verhalen als deze benadeeld zijn door een malafide zorgbureau.
Begin dit jaar ging het Limburgse zorgbureau Raad & Daad failliet. Dit bureau kwam slecht in het nieuws, omdat zij zorg niet of onvoldoende heeft geleverd en Pgb’s afroomde. Maar volgens de regels zijn de Pgb-houders uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor het inkopen van goede zorg. Wanneer een zorgbureau fraudeert dient het zorgkantoor een claim in bij de Pgb-houder. Ook als deze niet op de hoogte is van de fraude en er niets aan kan doen.
Unicum
Verzekeraar CZ, waar het zorgkantoor onder valt, komt de 154 gedupeerde Pgb-houders nu tegemoet. CZ stelt niet hen, maar het failliete Raad & Daad aansprakelijk voor het niet leveren van de zorg. Op deze manier worden de Pgb-houders niet tweemaal gedupeerd. Dit is een unicum in het 15 jarig bestaan van het Pgb. Of het CZ lukt om uit de failliete boedel nog geld te halen is echter zeer de vraag, omdat deze weinig waarde bevat.
Doorstart
Raad & Daad was een zorgbureau met verschillende vestigingen die werkten als een franchiseformule. Ondernemers konden in hun eigen stad een vestiging openen onder de naam Raad & Daad. Het bedrijf Raad & Daad is weliswaar failliet, maar uit welingelichte bronnen heeft Thuiszorgnieuws vernomen, dat verschillende vestigingen een doorstart hebben gemaakt. Deze zorgbureaus laten Thuiszorgnieuws weten afstand te nemen van de malafide praktijken van Raad & Daad en de overgenomen klanten goede zorg aan te bieden.
[...] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Lidy Derksen en Lidy Derksen, Thuiszorgnieuws.nl. Thuiszorgnieuws.nl heeft gezegd: Zorgkantoor helpt gedupeerde Pgb-houders http://bit.ly/bgBq8i [...]
En dit is nog maar het topje van de frauderende ijsberg (voor sommige "snoepberg" ) nog maar te zwijgen over de frauderende PGB houders zelf . zeker weten als daar een goed onderzoek naar zou komen, zou het schaamrood je op de hielen staan. Het ceatief omgaan met gemeenschaps geld , gaat soms heel ver.
Ik kijk liever naar de PGB houders en zorgleveranciers die het wel volgens de regels doen!
Ik vind dat CZ dit erg goed doet. Bovendien ben ik zowieso erg tevreden met CZ. Het feit dat er nu (o.a. vanuit Per Saldo) naar deze bedrijfjes gekeken wordt is een goede zaak. Helaas kan ik nog 2 andere limburgse bedrijfjes noemen die sjoemelen. Maar goed.
Applaus voor CZ!
Wat als je via Zorgmakelaar/ Mienzorg bij PGB houders als zorgverleenster gewerkt hebt, deze zorgmakelaar/mienzorg uit Beilen ook malafide praktijken op na hielden en de zorgverleenster een aantal maanden niet uitbetaald heeft?
Deze zorgmakelaar/mienzorg bleek ook failliet, ze hebben wel eerst de twee direkteuren een grote bonus geschonken.
Wij die het werk gedaan hebben bij de client, heeft niets ontvangen voor de geleverde zorg!!!(van een ex aantal maanden?>!!!
Een advokaat is er mee bezig, waar we ook niets van horen, dit speelt van vorig jaar april/ mei 2009.
Prima voor de cliënten van CZ, maar wat die daar niet verzekerd zijn of onder vallen???
Het schept natuurlijk wèl presedentie naar anderen op deze manier...
En stoere Peter als jij het zò goed weet, moet je de zaak daar aanhangig maken waar t thuishoort en officieel doen, niet zomaar wat uitroepen hier want wanneer jij echt op de hoogte bent van fraude zou je daar officieel aangifte van kunnen gaan doen.
Voor het betere BEWUST zijn .
Ik vat het woord "stoer" maar op als een koosnaam.Verder klinkt hier enige verwijten in . En zomaar wat uitroepen. Ne joh , je moet niet zomaar wat ongefundeerd neer schrijven . Doe ik ook niet . Als je het vraagt krijg je antwoord . Laat ik het dan maar op een wat simpele
manier verwoorden. Ik draai de laatse 10 jaar mee met deze opzet van zorg verlening . Je hoeft mij niets te vertellen van alle truken die uit gehaald worden met de PGB gelden . En ja ik heb een paar keer aangifte gedaan van fraude . En ja ik heb zelf een aantal keren een advocaat er op moeten zetten . En ja, ik heb het zorgkantoor aangekaart dat ik nog een aantal gevallen weet,
waar het PGB geld niet is terecht gekomen waar het hoort. En nee daar hoor je dan niets van. En hoe komt dat. Omdat dit systeem gewoon niet goed werkt. en er nauwelijks een controle op is. Dus zeg het maar.
p.s. ik zou haast je politieke voorkeur raden .
Ik ben het helemaal met Peter eens!
In 1994 heb ik al een rechtszaak verloren waarbij zowel de SVB bank en het zorgkantoor op de hoogte waren van de dubieuze praktijken van een particulier bureau.
Met mij waren er zeker 15 budgethouders die ook op de zelfde aantoonbare manier benadeeld werden maar uiteindelijk heeft het mij geld gekost en was mijn pgb op!
Erger nog onder een andere naam doet hij nu nog hetzelfde.
Nog niet zolang geleden ben ik met mijn zoon terecht gekomen bij een instantie voor begeleid wonen waar het beleid ook niet deugde en bij het zorgkantoor kreeg ik als antwoord maar er maar een klacht van.
Nou neen dus.
Sasja