1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Blog » artikel

Zorgkantoren en ook CIZ uit de bocht

9 Reacties

Kwade vrouw houdt hand op als stoptekenDe Nationale ombudsman stelde kortgeleden vast dat veel zorgkantoren geregeld in de fout gaan, zich onbeschoft opstellen en doodeenvoudig fouten opeenstapelen. Naar aanleiding van dat artikel ontving Thuiszorgnieuws een reeks van klachten over het gedrag van zorgkantoren. Zo zag Zorgkantoor van Univé kans om een MS-patiënt jarenlang te overladen met administratieve rompslomp, een uiteindelijke goedkeuring en dan toch weer vragen om nieuwe gegevens over dezelfde zaak.

Uit verscheidene hoeken klinkt regelrechte wanhoop over de enorme bureaucratie en de vaardigheid om cliënten op te zadelen met administratie waarvan je de vraag voelt opkomen of het geen werk is voor het kantoor zelf. Weliswaar is men soms blij dat de Nationale Ombudsman zich om hen bekommert maar de vraag is hoelang dat zo duurt.

Er kwam een regelrechte wanhoopskreet binnen van iemand die een dochter heft met een dubbele handicap en die zelf hartpatiënt is. Zij ziet de bergen administratie waaraan zij moet voldoen niet meer zitten. Drie jaar lang heeft zij al een advocaat in de arm genomen, zonder merkbaar resultaat.

Slordig kwam het verhaal over van een mevrouw die van de dokter te horen had gekregen dat zij ongeneeslijk ziek was. Het zorgkantoor had 13 weken nodig om te beslissen over het palliatief terminale budget. Zoals zij het zelf uitdrukte:” Normaal gesproken ben je dan dus al dood.” De zorgmap kreeg zij binnen na 8 maanden. In driekwart jaar tijd ontving zij ongeveer tien keer een “ definitieve beschikking”.

Dat zij de hele periode toch goed is doorgekomen, heeft zij naar eigen zeggen te danken aan de SVB. In het hele verhaal kwam het CIZ er goed af maar in een andere situatie bepaald niet. De indienster had het CIZ ingelicht over het feit dat het relatief goed met haar ging en dat het zorgbudget wel wat lager kon. Aan de telefoon werd haar eenvoudig weg verteld dat ze eigenlijk ook al overleden had moeten zijn. “ We kennen zo’n hoog budget toe omdat we erop rekenen dat de client binnen 3 maanden overlijdt”, was de reactie. De desbetreffende mevrouw van het CIZ zei dat allemaal nog al kortaf en geprikkeld ook. “ Alsof ze me vroeg hoe ik het in mijn hoofd haalde om te blijven leven”, zo klonk het. Niet alleen zorgkantoren schofferen dus maar het CIZ kan er bij tijd en wijle ook wat van. Maar het ging nog even verder:

" Overigens werd mijn budget per direct stopgezet met als reden dat het budget op geen enkele wijze had meegewerkt aan het herstel en dat in retroperspectief gezien de artsen het bij het verkeerde eind hadden gehad…want ik was niet doodgegaan, dus waarschijnlijk ook niet terminaal geweest….. U kunt begrijpen nadat ik op eigen kracht letterlijk uit de dood ben teruggekomen ( januari 2008 was ik terminaal patient) dat dit op zijn zachts gezegd een traumatische ervaring was om mee te maken dat ik dit zo voor mijn kiezen kreeg. Zoveel miskenning en zoveel beroepsdeformatie kon zelfs ik niet aan…. Inmiddels ben ik sinds 16 juni 2009 schoon verklaard en nu wijd ik mijn leven aan anderen helpen op deze weg.” Binnenkort brengen wij nog een aantal ervaringen naar buiten.

9 Reacties

  • tobi badart-damhuis zei:

    Heel herkenbaar
    ik werk als wijkziekenverzorster en maak dit soort situaties dus vaak mee
    soms weet iemand vanachter het bereau precies te vertellen wat een zorgvager wel of niet nodig heeft
    terwijlelke dag die zorgvrager vezorgen en dus beter zien wat er nodig is
    en in de paliatieve zorg is het echt schrikbarend
    mensen krijgen de indicatie soms pas als ze inmiddels al veel meer zorg nodig hebben
    zo ben je vaak druk bezig met indicatieaanvragen omdat de indicatie na een paar weken alweer te weing is
    en als je dan er heen belt kan je vaak rekenen op een hele onvriendelijke dame aan de telefoon ; die het dus precies weet hoe het moet
    terwijl zij de zorgvrager en de situatie niet eens kent

  • Annette de Heus zei:

    Zo zie je maar....zorgen kan altijd beter!

    Zorgen moet je niet maken maar doen. Maar werkzaam als nachtdienst in de ouderen zorg, momenteel veel ideeen dat het wel anders kan en ook moet in NL. Wat ooit voelde als een roeping, word een schreeuw om de ouderen te geven wat ze verdienen. Wel weer eens een ommetje, waken voor ver-eenzaming, en dat soort zaken. Wat zo zien ze een zuster en hop ze is al weer naar de volgende.

    Indicaties worden met de portomonnaie beslist.Waar zorgverleners met hun gevoel en verstand niet bij kunnen!

    Je hoort ook niet anders dan dat de samenwerking met instanties en zorg/indicatie bureaus zelden soepel gaat. Vreemd, je zo toch denken dat we allemaal het zelfde doel, en streven hebben.

  • groen zei:

    die hele administratie moet terug naar VSB
    voor mij is die ook VEEL TE ZWAAR
    onmenselijk zwaar in mijn situatie

    en ik heb het pgb nodig vanwege MCS
    want in natura komt er nl GEEN echt parfumvrije hulp

    je kunt en mag dit de echt zieke
    en de al veel te zwaar belaste mensen niet aan doen
    want dat is wreed en menselijkerwijs gesproken kapotmakend

    DUS
    HELP
    HELP
    HELP

  • yvonne berendse zei:

    Ook zorgkantoor Amersfoort is een kei in het telkens opvragen van gegevens die zij zelf al maanden daarvoor eens opvroegen.
    Zelfs na een juridisch verslag, vraagt men gewoon door, alsof er niets juridisch heeft plaats gevonden....kan ik weer alle stukken copieren en opsturen, dit kost enorm veel tijd en geld.
    Het zorgkantoor zou zijn werknemers eens goed moeten gaan opleiden en een goede administratie leren beheren van hun clienten.
    Als enorm belastende ouder hang ik geregeld aan de telefoon, weer zijn ze van vele zaken niets op de hoogte of is informatie kwijt....en moet ik weer alles aantonen en verduidelijken.....ik voel mij inmiddels gehandicapt met mijn pgb, ipv opgelucht en blij dat ik een pgb heb.

  • Marian zei:

    Vanaf het begin dat ze met het zorgkantoor gestart zijn is het al doffe ellende. Jaren geleden mochten wij als ziekenverzorgenden niet naar terminale clienten in de wijk omdat het dossier nog niet binnen was waarin toestemming voor zorg gegeven moest worden.
    Familie leden vroegen telefonisch wanhopig wanneer wij nu eens kwamen.
    Wij zaten op kantoor duimen te draaien.
    De frustratie ten top voor ons als zorgverleners.
    En geen enkele leidinggevende van de thuiszorg kon er invloed op uitoefenen. Kortom, toestemming binnen, client overleden!

    Voordat het zorgkantoor startte ging de wijkverpleegkundige op intake, zij bepaalde de noodzakelijke zorg en deze werd vanaf dezelfde dag geleverd. Zo simpel.
    Maar de overheid was bang dat er teveel zorg geleverd werd. Nu is het 100.000 keer duurder en totaal niet functioneel.

  • sis zei:

    [Want zo zien ze een zuster en hop ze is al weer naar de volgende.]

    En dit is voor degene die zorg verleent ook zeer vermoeiend. Het is niet vol te houden op deze manier. Een zorgverlener is geen loodgieter of monteur, maar iemand die zieke en hulpbehoevende MENSEN, op een menswaardige manier moet helpen !

  • henk zei:

    Vroeger kreeg men de zorg die men verdiende tegen een zeer lage zorgpremie. Ineens is de zorgpremie met bijna 100% verdubbeld, terwijl de zorgverlening geminimaliseerd is.
    Je gaat je dan afvragen waar het geld dan heen gaat. Worden de zorggelden primair gebruikt voor de riante salarissen van zorgverzekeraars en zorgmanagers? Het lijkt wel alsof dit, het geval is.

    Hoe hoger de zorgpremie, hoe minder zorgverlening, Tegenwoordig.
    Ben benieuwd naar de salarissen van deze hoge pieten.

  • groen zei:

    ja en er gaan zeer vele miljoenen euro s naar de reclame die de zorgkantoren maken om klantkjes te lokken

    al dat reclamegeld word door ons uit de zorgpremie betaald
    en wie betaald die peperdure reclames
    precies jij en ik de consument dus

    MARKTWERKING IN DE ZORG GAAT TEN KOSTTE VAN DE CHRONISCH ZIEKEN
    DE GEHANDICAPTE ZORGBEHOEVENDEn
    EN DE OUDEREN DIE HULPen ZORGBEHOEVEND ZIJN

    en niet te vergeten van de mensen aan het bed
    die amper de tijd krijgen mens te zijn
    laat staan hun beroep fatsoenlijk uit te oefenen

    die dure buromanagers
    die vooral goed voor zichzelf zorgen
    missen hart voor de zorg

    en zorg zonder hart is n aanfluiting

    waarom moeten wij dit met zn allen pikken???????/

  • tobi badart-damhuis zei:

    ik lees de reactie van GROEN
    en ben heter helemaal mee eens
    mijn moeder heeft ZZP5 maar woont nog in een verz.huis terwijl ze in een verpleeghuishoort te zijn
    want het verz.huis heeft wel plek voor een ZZP5 maar niet voldoende personeel
    Ze viel snachts uit bed en heeft uren op de grond gelegen
    want , zei de EVVer we hebben hier niet voldoende personeel voor

    ik ben al 2 jaar bezig om in heel nederland bekend te maken welke schrijnende situaties er in de zorgverlening zijn
    en 12 mei is er een grote zorgmanifestatie in den haag
    Meer informatie kan je vinden op
    zorgtekorten.hyves.nl

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.