1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Blog » artikel

ZZP'er Thuiszorg Wél Tevreden

20 Reacties

Uit onderzoek van de website ZoekPgbZorg onder 634 ZZP'ers in de thuiszorg, blijkt dat zij tevreden zijn over hun werk. Ze krijgen veel waardering van hun cliënten en van familie en vrienden. Vooral de afwisseling en het menselijk contact vinden de ZZP'ers leuk aan hun werk. De helft vindt wel dat ze meer zouden moeten verdienen.

Contrast

De uitkomsten uit dit onderzoek staan in contrast met voorgaande onderzoeken onder personeel in de thuiszorg. Zowel uit onderzoek van de SP als van Menzis, blijkt dat personeel in loondienst ontevreden is over hun werk. Het zelfstandig kunnen werken voor zorgvragers brengt dus het plezier terug in het werk.

Part Time

Uit het onderzoek blijkt onder meer dat de ZZP'ers gemiddeld zo'n 20 uur per week werken. Vrijwel alle ZZP'ers zijn vrouw en daarmee werken zij evenveel uren als hun vrouwelijke tegenhangers in loondienst. De helft vindt dat ze te weinig betaald krijgen, terwijl de andere helft de verdiensten voldoende vindt.

Voordelen

De vrijheid hebben om te bepalen voor wie je wilt zorgen en op welke manier, is de voornaamste reden waarom de ZZP'ers zelfstandig zijn gaan werken. Daarnaast doen ze hun werk vooral om de zorgvrager te helpen en de voldoening dit dat geeft.

Nadelen

De administratie die bij het ondernemen komt kijken is een zware last voor de ZZP'ers. Ook missen ze het contact met collega's, dat ze in loondienst wel hadden. Vrijwel alle ZZP'ers hebben dan ook, voordat ze zelfstandig zijn geworden, eerst gewerkt bij een reguliere thuiszorg- of welzijnsorganisatie.

Grootste bedreiging thuiszorg

Van de ondervraagden gaf 45% aan dat de steeds veranderende regelgeving de grootste bedreiging voor de thuiszorg is. 35% Van de ondervraagden ziet in "de bureaucratie en managementlagen bij thuiszorgorganisaties" een groot probleem. Hierbij werden de hoge salarissen van de bestuurders als extra bedreiging aan toegevoegd.

Conclusie

De ZZP"ers zijn tevreden met hun werk. Wel zou de beloning wat omhoog kunnen, de administratieve lasten verlaagd en er meer contact met collega's mogelijk moeten zijn. Maar in vergelijking met de werknemers in de thuiszorg, zijn de ZZP'ers beter af.

20 Reacties

  • Erwin van Litsenburg zei:

    Niets gaat boven het gevoel van VRIJHEID! Of het nu in de ICT, bouw of thuiszorg is. Je ziet overal hetzelfde: de ZZP'er is gelukkig!

  • Tweets die vermelden ZZP’er Thuiszorg Wél Tevreden – Thuiszorg Nieuws -- Topsy.com zei:

    [...] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Erwin van Litsenburg, Thuiszorgnieuws.nl. Thuiszorgnieuws.nl heeft gezegd: ZZP'er Thuiszorg Wél Tevreden http://bit.ly/boNZOF [...]

  • Annemie Delissen zei:

    Als ZZP-er, wijkverpleegkundige ben ik zeer gelukkig! Alleen dat wij door de Ziektekostenverzekeraars niet erkend worden zodat ik zorg in Natura kan leveren, vind ik slecht. En eenzaam bestaan als ZZP-er, welnee! Ik heb een netwerk van ZZP-ers, Ziekenverzorgende, Verpleegkundige en Helpende en regelmatig zoeken we elkaar op, organiseren we een bijscholing en houden onze kwaliteit op peil! En we hoeven niet 'ziek'te worden van de administratie! Nee daar heb je accounants voor dat is hun taak. Alleen een eerlijk tarief voor onze dienstverlening zou passelijk zijn! Verders is het heerlijk om met de client om te gaan je werkt een stuk ontspannender!
    Het is hard werken met veel plezier!

  • Ineke Hoenderdos zei:

    Ik ben heel benieuwd of het "echte" ZZPers zijn die tevreden zijn over hun werk of dat het mensen zijn die ZZPer heten en via een bemiddeling bureau werken. Het is natuurlijk heel fijn dat er tevredenheid over de inhoud van het werk is.
    Nóg meer werk plezier en voldoening krijg je als je als zelfstandige je eigen klantenkring opbouwd. Dan kun je nl ook je eigen tarieven hanteren en ben je niet afhankelijk van de gunsten van bemiddelings bureaus.je kunt dan samen met andere zelfstandige collega's een netwerk maken en je klanten bedienen.

  • Erwin van Litsenburg zei:

    Hoi Annemie en Ineke,
    Leuke en interessante reacties. Vraag die ik daarbij heb is: wat zijn nu de gangbare uurtarieven voor ZZP'ers? En wat moet je afdragen aan de bemiddelaars?

  • Rina zei:

    Goed te horen dat zzp-ers over het algemeen tevreden zijn. Een misverstand is dat bemiddelingsbureau's over 1 kam geschoren worden. In mijn ogen is de zzp-er niet voor niets zelfstandige. Hij of zij bepaalt dus (bij ons) zijn of haar eigen tarief.Wellicht zijn er bureau's die dit anders doen, maar gezien onze doelgroep (het hogere segment) is het gebruikelijk en geaccepteerd. Ik kan dan ook geen antwoord geven op wat een gangbaar tarief is. Onze opdrachtgevers zijn een hoge levensstandaard gewend en stellen hoge eisen aan ons als bureau en aan de zorgverleners die wij bemiddelen. Je tarief moet in verhouding staan met de kwaliteit die je kan waarborgen. Ik zit nu zelf zo'n 10 jaar in de zorg, maar met het huidige aanbod kun je in mijn ogen je het beste onderscheiden door kwalteit te bieden.

    Met vriendelijke groet - Tiade

  • Hoofd Hart Handen zei:

    Ik ben een "echte" zzp 'er. Vorig jaar april bij mijn 1e cliënt begonnen, per 1 juli vorig jaar mijn vaste baan opgezegd en nu 7 cliënten, waarvan een aantal met een verstandelijke beperking.
    Ik heb nu véél meer plezier in mijn werk dan toen ik in loondienst werkte. Ik krijg veel waardering en de tijd gaat naar de cliënt i.p.v. naar overleg en een heleboel gezeur. In een grote organisatie gaat het vaak over heel veel lagen en dat kost enorm veel tijd én geld. Ik kan nu veel meer zorg op maat geven.
    Ook de aquisitie-marketting vind ik leuk om te doen. Ik heb met 55 jaar ontdekt je dat ik ook nog andere kwaliteiten in huis heb dan begeleiden en zorgen. Heel soms werk ik voor een klant via een bemiddelingsbureau. Maar liever doe ik het helemaal zelf.
    Ik heb nu meer en beter contact met andere zzp 'ers dan met collega's in loondienst. Ik werkte vroeger altijd alleen, dat kon niet anders in die setting. We hebben nu een groep waarmee we regelmatig overleg hebben, kennis uitwisselen. En vooral niet te vergeten de ervaringsdeskundigen: de ouders. Het is mooi om onze krachten te bundelen.
    M.vr.groet, Annet Mos

  • marc leenders zei:

    Yep daarom werk ik uitsluitend met zzp-ers, die zijn zelfstandig en kundig en hebben geen regels van diverse managers die weer bonus willen. En organisaties die hun OZ mooi moeten maken. In overleg met de ervaring deskundige in een platte structuur, laat die managers maar andere banen zoeken, die ze weer kunnen managen in een piramide van geldstroom naar de top

  • bewust zei:

    zijn er zzpèrs in tilburg hier toevallig? ik zoek nog n huishoudelijke hulp.

  • Wim zei:

    Annemie heeft gelijk,scholing en een netwerk opzetten dat moeten ZZP-ers doen.
    Zelf goede mensen bij elkaar brengen,dat je de mensen waar je voor werkt niet teleur hoeft te stellen.
    Ze moeten wel van je op aan kunnen,en wel zeker weten dat er iemand aan je bed komt die verstand van zaken heeft.En niet een poets hulp sturen als ze een verpleegkundige nodig hebben.Dus die bij scholing is in ieder vak hard nodig,of je nu in de techniek zit of met mensen werkt,er moet daar vooral meer aandacht aan besteed worden.

    Een klant van een ZZP-er.

  • Annemie Delissen zei:

    Wat een leuke reacties! Als ZZP-er ben je gewoon eigen baas en kun je het zo gezellig maken als je wil en kunt natuurlijk! Als ik als Verpleeegkundige over de vloer kom is het soms een tijd entertaiment het ligt gewoon aan de sfeer erom heen. Natuurlijk moet je goede kennis van zaken hebben! Maar het gaat allemaal wat ontspannerder!

    Erwin, als je de tarieven wil weten: bel me gerust: 06 22 311 912. Ik heb dit laten berekenen en geef altijd uitleg aan de client waar het geld naar toe gaat! En als het mij goed gaat dan mogen ze allemaal mee genieten! Ach, en als er iemand een bemiddelingsfee wil, mag! maar....... naar verhouding! Dit bepaal je zelf in overleg!

    Hey Ineke, bemmiddelingsbureau's, liever niet maar ze bijten niet. Als er maar naar verhouding afgerekend wordt vind ik het prima!

    En Wim, wat leuk deze reactie....... ikke.... ken......je! Maar goed, kennis moet je hebben en je moet bij blijven! En jij kunt er over mee praten! jij hebt er al vele over de vloer gehad: met kennis en ook zeker ZONDER!

  • Els Stam zei:

    Ik werk nu 5 maanden als zzper (verzorgende)ik ben 62 jaar, het liep allemaal goed tot de laatste patient ,man terminaal , vrouw van hem in huis, ik werk veel s,nachts ,vrouw deed alle deuren op slot en ging naar bed , ik zat dus opgesloten , groot was mijn verbazing dat er een klacht binnen gekomen was van die vrouw ze zei ik was veel buiten geweest,hoe kon dat als alles op slot zit, nu heeft het bemiddelingsbureau mij geschrapt ,ze geloven mij wel maar ze konden niet achter me staan anders raakte ze grote klant en geld kwijt , kreeg gisteren te horen , ik ben laaiend , ik ben op zoek naar bemiddelings bureau in gelderland , maar kan niets vinden , weet iemand wat een adres of zo .
    vr gr Els

  • JANIE zei:

    Hallo, Ik ben als ZZper al 7 jaar in de thuiszorg aan het werk en heb op basis van ervaring vele verzorgende taken en voorbehouden handelingen uitgevoerd - ik ben wel helpende niveau 2 - ik heb verder geen geldige diploma's - wel de nodige ervarings certificaten een geldig EHBO/AED reanimatie -heb door zelfstudie en ervaring de kennis en het inzicht van een verzorgende, aangezien ik in het verleden 3/4van de ziekenverzorgings opleiding gevolgd heb. Nu wordt er door het keurmerk de nodige eisen gesteld, en terecht.
    Mijn vraag is hoe kan ik me kwalificeren tot niveau 3? Ik heb van alles geprobeerd om een stageplek te krijgen maar ze zitten niet op ZZpers te wachten. Je moet hiervoor ergens in dienst te treden.
    Wie kan mij een tip geven?

  • Erica zei:

    Hallo allemaal,

    Ik ben van plan als ZZper aan de slag te gaan en dan als huishoudelijke hulp.
    Nu is dit voor mij dus allemaal abacadabra, en ik zie dat de mensen hier er meer verstand van hebben.
    Ik wil graag weten wat de voor en nadelen zijn, en wat ik allemaal moet regelen om aan de slag te kunnen.
    Ik heb me al aangemeld bij een bemiddelingsbureau maar wat is de volgende stap die ik moet ondernemen?
    En ... is deze stap verstandig of is het een heel karwei om dit goed op te zetten...

    Dus kortom Help!!!

    Alvast bedankt!!

  • Marielle zei:

    Ik wil ook als ZZPer starten in de thuishulp.
    Jammer dat er geen reacties zijn op de vraag van Erica.

  • bewust zei:

    @Marielle en @Erica ik zou eens gaan informeren bij de belastingdienst,daarvoor je moet iig ook n VAR verklaring hebben dacht ik...Bij de |Kamer v Koophandel zul je bestook info kunnen krijgen en kijk eens op de site van Per Saldo. www.pgb.nl Veel succest toegwenst!:))

  • Hieke Pilat zei:

    Sinds kort ben ik begonnen als ZZP-er in de thuiszorg. Ik ben in het bezit van het diploma SPW-4. Na jaren in loondienst te hebben gewerkt wil ik nu graag voor mijzelf beginnen. Heb 1 vraag aan jullie en die gaat namelijk over het maken van een netwerk. Heeft iemand tips voor mij?

  • ella vlaardingerbroek zei:

    Hallo ZZP-er,
    Ik ben me aan het orienteren op zelfstandig werken. De website zzp-nederland.nl heeft me al veel info gegeven. Maar ik heb toch ook vragen:
    - kun je in het begin (ik wil starten met 3 a 4 uur per week, naast mijn baan)gewoon 'in loondienst' komen bij PGB-houders, of moet je perse een VAR hebben?
    - welke factoren rekenen jullie mee in het uurtarief? Verzekeringen? Loonbelasting? Reiskostenvergoeding? ......?

    En wat is een goed, degelijk bemiddelingsbureau voor iemand die zoekt naar huishoudelijk werk, begeleiding van verst. gehand. of een combi daarvan?
    Groetjes, Ella

  • ella vlaardingerbroek zei:

    Erica en Marielle,
    Een poging tot een antwoord:
    - je hoeft niet perse via een bemiddelingsburo te werken. Zie bijv. www.ikzoekpgbzorg.nl. Je kunt rechtstreeks contact zoeken met clienten.

    VAR
    Op deze site lees je ook dat in de thuiszorg een VAR nu juist niet (meer) noodzakelijk is. Een VAR is trouwens nooit verplicht. Ik weet niet hoe dit in de praktijk werkt, want als je klant perse een VAR wil, zul je die toch moeten aanvragen.
    Waar het om gaat, is dat de klant niet door de Bel. dienst wil worden aangesproken op het betalen van loonbelasting en sociale lasten. Een VAR verklaart dat je niet in loondienst bent bij je klant. De website claimt dat zij een modelcontract hebben, waarin dit probleem wordt ondervangen.
    IK heb de indruk dat je op die manier gewoon kunt beginnen 'in loondienst'. Je kunt sowieso pas een VAR aanvragen als je 3 clienten hebt (of 1 waar je heel veel uren werkt). Je geeft je inkomsten dan op bij de Belastingdienst, en krijgt geen voordelen zoals startersaftrek.

    De site van de Bel. Dienst biedt uieraard info over wanneer zij je als ondernemer beschouwen, maar ook bovengenoemde sites geven je daarover alle benodigde info.

    Dat is wat ik er tot nu toe van begrepen heb....
    Als het niet klopt, hoor ik het graag want ik ben ook nog zoekende!

    Ella

    Contract
    Net als bij elke werkgever moet je een contract hebben waarin duidelijke afspraken staan over je werkzaamheden e.d. Ook deze contracten kun je downloaden, maar natuurlijk moeten ze altijd aangepast worden aan de specifieke situatie.

  • ella vlaardingerbroek zei:

    Sorry, het is: www.zoekpgbzorg.nl (dus zonder 'ik')

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.